Informacja dotycząca udzielania pomocy publicznej w sektorze transportu

 

 

            Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie przedstawia w załączeniu pismo Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Nr DDO-074-2/1/2004/RZ z dnia 23 września 2004 r. informujące, że udzielanie pomocy w sektorze transportu na podstawie ustaw wymienionych w tym piśmie, może odbywać się bez konieczności ich indywidualnej notyfikacji do Komisji Europejskiej, a podmioty udzielające pomocy nie są zobowiązane do występowania do Prezesa UOKiK o wydanie opinii o projekcie takiej pomocy.

            Nie zwalnia to jednak organów udzielających pomocy przedsiębiorstwom transportowym od stosowania pozostałych przepisów o pomocy publicznej (krajowych i wspólnotowych). Udzielając pomocy należy przestrzegać warunków dopuszczalności przewidzianych dla przeznaczenia konkretnej pomocy, o którą przedsiębiorca się zwraca (np. pomocy na zatrudnienie, czy operacyjnej) – do transportu bowiem nie stosuje się zasady pomocy de minimis, wynikającej z rozporządzenia Komisji (WE) Nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz. Urz. WE L10 z 13.01.2001 r. ). W decyzji o przyznaniu pomocy należy poinformować przedsiębiorcę, że udziela mu się pomocy nie podlegającej notyfikacji, a następnie wykazać tę pomoc w sprawozdaniu.

            Wartość pomocy, wyrażonej ekwiwalentem dotacji brutto (EDB) dla rozłożenia na raty zapłaty podatku lub zaległości podatkowej, oblicza się przy zastosowaniu wzoru określonego w § 4 pkt 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielonej w różnych formach (Dz. U. Nr 194, poz. 1983). Literalne brzmienie tego przepisu wskazuje na konieczność wielokrotnego stosowania wzoru przy obliczaniu EDB dla zaległości podatkowej, w przypadku gdy na zaległość podatkową składają się podatki posiadające różne terminy płatności. Na EDB takiej zaległości składają się obliczenia EDB dla poszczególnych podatków, przy zastosowaniu liczby dni od następnego dnia po upływie terminu płatności danego podatku do momentu płatności danej raty (w skład której ten podatek wchodzi).

            W przypadku wątpliwości co do zasadności takiego sposobu obliczania oraz jego wpływu na faktyczną wysokość EDB należy zwracać się z pytaniami do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.