Przypomnienie podstawowych zasad współpracy jednostek samorządu terytorialnego z Regionalną Izbą Obrachunkową w Lublinie w zakresie:

 

I.  Poczty e-mailowej:

 

  1. Regionalna Izba Obrachunkowa prosi o codzienne sprawdzanie poczty elektronicznej, gdyż korespondencja pomiędzy RIO a jst prowadzona jest głównie drogą e-mailową (tą drogą przekazywane są wszystkie ogłoszenia, informacje i wyjaśnienia).

 

  1. Od 1 października 2004 r. komunikacja jst z RIO drogą e-mailową musi odbywać się z wykorzystaniem przydzielonych adresów (e-maile z jst przysłane do RIO z innych adresów niż przydzielone, będą odsyłane bez czytania z prośbą o ponowne przysłanie z właściwego konta).

 

  1. Zapraszamy do odwiedzania strony internetowej RIO w Lublinie www.lublin.rio.gov.pl.

 

II. Uchwał i zarządzeń podlegających nadzorowi RIO:

 

  1. Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie przypomina:

- o terminowym przesyłaniu podlegających nadzorowi RIO uchwał (zarządzeń) oraz układów wykonawczych do uchwał budżetowych i zmieniających budżet

- o umieszczaniu w treści uchwały zmieniającej budżet kwoty dochodów i wydatków po zmianach w celu większej przejrzystości i czytelności budżetu

-  zaleca się, by wszystkie załączniki do uchwał i zarządzeń były podpisane.

 

  1. Wykaz uchwał i zarządzeń organów jst podlegających nadzorowi RIO w Lublinie przesyłanych do zespołów zamiejscowych w Białej Podlaskiej, Chełmie i Zamościu oraz siedziby w Lublinie.

A. Uchwały organów stanowiących w sprawach:

a)      budżetu:

-     uchwała w sprawie procedury uchwalania budżetu (gmina: art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym – Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.; powiat: art. 53 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym – Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.; województwo samorządowe: art. 18 pkt 4 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa – Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590),

-     uchwała budżetowa i jej zmiany (gmina: art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym; powiat: art. 12 pkt 5 ustawy o samorządzie powiatowym; województwo samorządowe – art. 18 pkt 6 ustawy o samorządzie województwa),

-     uchwała w sprawie upoważnienia zarządu (wójta gminy) do dokonywania zmian w budżecie (art. 128 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych – Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.),

-     uchwała w sprawie szczegółowości układu wykonawczego budżetu województwa (art. 18 pkt 5 ustawy o samorządzie województwa),

-     uchwała w sprawie ustalenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego (art. 130 ust. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych); uchwała ta wchodzi w życie z dniem podjęcia i nie podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym,

-     uchwała w sprawie utworzenia rachunków dochodów własnych jednostek budżetowych (art. 18a ust. 3 i 4 ustawy o finansach publicznych);

b)      zobowiązań:

-     uchwała w sprawie emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu (art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. „b” ustawy o samorządzie gminnym; art. 12 pkt 8 lit. „b” ustawy o samorządzie powiatowym; art. 18 pkt 19 lit. „b” ustawy o samorządzie województwa),

-     uchwała w sprawie zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów (art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. „c” ustawy o samorządzie gminnym; art. 12 pkt 8 lit. „c” ustawy o samorządzie powiatowym; art. 18 pkt 19 lit. „c” ustawy o samorządzie województwa),

-     uchwała w sprawie ustalenia maksymalnej wysokości kredytów i pożyczek krótkoterminowych zaciąganych przez organ wykonawczy oraz pożyczek i poręczeń udzielanych przez organ wykonawczy jst w roku budżetowym (art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. „d” i „i” ustawy o samorządzie gminnym); (art. 12 pkt 8 lit. „d” ustawy o samorządzie powiatowym; art. 18 pkt 19 lit. „d” ustawy o samorządzie województwa),

-     uchwała w sprawie zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę (gmina: art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. „e” ustawy o samorządzie gminnym; powiat: art. 12 pkt 8 lit. „e” ustawy o samorządzie powiatowym),

-     uchwała określające wysokość sumy, do której organ wykonawczy jst może samodzielnie zaciągać zobowiązania (gmina: art. 18 ust. 2 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym; powiat: art. 12 pkt 9 ustawy o samorządzie powiatowym).

c)   absolutorium dla organu wykonawczego.

B.  Uchwały (zarządzenia) organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego:

a)     podjęte na podstawie ustaw:

-     określające układ wykonawczy budżetu jednostki samorządu terytorialnego (art. 126 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych),

-     ustalające plan finansowy zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego, art. 126 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych,

-     wprowadzające zmiany w planie dochodów i wydatków budżetu, polegające na:

·        zmianach planu dochodów i wydatków związanych z wprowadzonymi w trakcie roku budżetowego zmianami kwot dotacji celowych przekazywanych z budżetu państwa oraz z budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego (art. 128 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych),

·        przeniesieniu wydatków z rezerw budżetowych, zgodnie z planowanym przeznaczeniem wydatków (art. 128 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych),

·        zmianie przeznaczenia rezerwy celowej - po uzyskaniu pozytywnej opinii komisji właściwej do spraw budżetu (art. 128 ust. 1 pkt 2a ustawy o finansach publicznych),

·        zmianach w planie dochodów jednostki samorządu terytorialnego, wynikających ze zmian kwot subwencji w wyniku podziału rezerw (art. 128 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych;

-     w sprawie blokowania planowanych wydatków budżetowych (art. 131 ust. 1 ustawy o finansach publicznych), ewentualnie również art. 131 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych,

-     w sprawie harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetowych (art. 29 ust. 2 ustawy o finansach publicznych);

b)     podejmowane na podstawie upoważnienia i w wykonaniu uchwał organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego:

-     wprowadzające inne niż ww. zmiany w planie wydatków – z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami,

-     zawierające przekazanie niektórych uprawnień do dokonywania przeniesień planowanych wydatków innym jednostkom organizacyjnym jednostki samorządu terytorialnego.

 

3)   Wykaz uchwał organów stanowiących jst podlegających nadzorowi RIO w Lublinie i przesyłanych do siedziby Izby w Lublinie w sprawach:

a)     dotacji:

-     uchwały w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowych dla zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych (art. 117 ust. 3 ustawy o finansach publicznych),

- uchwały w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku na realizację zadań innych niż zadania pożytku publicznego oraz sposobu rozliczania i kontroli wykonania zleconego zadania (art. 118 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych),

-     uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i przedszkoli publicznych oraz niektórych publicznych placówek, dla których organem założycielskim i prowadzącym nie są jednostki samorządu terytorialnego (art. 80 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.),

-     uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji niepublicznym szkołom i przedszkolom oraz niektórym niepublicznym placówkom (art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty),

-     uchwały w sprawie określenia zasad udzielania dotacji na remont zabytków (art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami – Dz. U. Nr 162, poz. 1568);

b)   podatków i opłat lokalnych:

-     uchwały w sprawie zaliczenia niektórych wsi do innego okręgu podatkowego niż określony dla gminy przez Ministra Finansów lub wojewodę (art. 5 ust. 3 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym – Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn. zm.),

-     uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa obliczania podatku rolnego na obszarze gminy (art. 6 ust. 3 ustawy o podatku rolnym),

-     uchwały w sprawie określenia trybu i szczegółowych warunków zwolnienia od podatku rolnego gruntów gospodarstw rolnych na których zaprzestano produkcji rolnej (art. 12 ust. 9 ustawy o podatku rolnym),

-     uchwały w sprawie wprowadzenia, innych niż określone w ustawie o podatku rolnym, ulg i zwolnień przedmiotowych w podatku rolnym (art. 13e ustawy o podatku rolnym),

-     uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny sprzedaży drewna, przyjmowanej jako podstawa obliczania podatku leśnego na obszarze gminy (art. 4 ust. 5 ustawy z 30 października 2002 r. o podatku leśnym – Dz. U. Nr 200, poz. 1682 ze zm.),

-     uchwały w sprawie wprowadzenia, innych niż określone w ustawie o podatku leśnym, zwolnień przedmiotowych od podatku leśnego (art. 7 ust. 3 ustawy o podatku leśnym),

-     uchwały w sprawie określenia wysokości rocznych stawek podatku od nieruchomości i wprowadzenia zwolnień przedmiotowych w tym podatku (art. 5 ust. 1 i art. 7 ust. 3 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych – Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.),

-     uchwały w sprawie zarządzenia poboru podatków rolnego, leśnego i od nieruchomości od osób fizycznych w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso (art. 6b ustawy o podatku rolnym, art. 6 ust. 8 ustawy o podatku leśnym i art. 6 ust. 12 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych),

-     uchwały w sprawie określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych i wprowadzenia zwolnień przedmiotowych w tym podatku (art. 10 ust. 1 i art. 12 ust. 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych),

-     uchwały w sprawie wyznaczenia terminu płatności inkasentów (art. 47 § 4a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa – Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),

-     uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji w zakresie podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości (art. 6a ust. 11 ustawy o podatku rolnym, art. 6 ust. 9 ustawy o podatku leśnym, art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych),

-     uchwały w sprawie określenia warunków i trybu składania ww. informacji i deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej (art. 6a ust. 12 i 13 ustawy o podatku rolnym, art. 6 ust. 10 i 11 ustawy o podatku leśnym i art. 6 ust. 14 i 15 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych),

-     uchwały w sprawie ustalania wysokości stawek podatku od posiadania psów, zasad poboru i terminów płatności tego podatku, zarządzenia poboru w drodze inkasa oraz wprowadzenia zwolnień przedmiotowych (art. 14 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych),

-     uchwały w sprawie określenia zasad ustalania i poboru oraz terminów płatności, stawek opłat, jak też zarządzenia poboru w drodze inkasa opłat i wprowadzania zwolnień przedmiotowych od opłat: targowej, miejscowej i administracyjnej (art. 19, art. 18 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych),

-     uchwały w sprawie wprowadzenia opłaty prolongacyjnej – z tytułu rozłożenia na raty lub odroczenia terminu płatności podatków oraz zaległości podatkowych (art. 57 § 7 ustawy Ordynacja podatkowa).

 

4.      Do każdej uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu/pożyczki oraz w sprawie udzielenia poręczenia należy dołączać:

Ø      wyciąg z protokołu dotyczący wyników głosowania nad uchwałą w sprawie zaciągnięcia danego kredytu/pożyczki;

Ø      prognozę spłaty zadłużenia zawierającą m.in.

- plan dochodów i wydatków w okresie spłaty kredytu/pożyczki,

- aktualny stan zobowiązań w roku zaciągania długu,

- przychody i rozchody,

- informację o wcześniej zaciągniętych i jeszcze nie spłaconych kredytach/pożyczkach,

- kwotę pozostająca do spłaty na koniec miesiąca, w którym podjęto uchwałę kredytową,

- informację o udzielonych poręczeniach,

- plan spłaty zaciągniętych kredytów/pożyczek (wszystkich) - dane ogólne.

Te same załączniki (według aktualnego stanu) należy dołączyć do pisma w sprawie wydania opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o możliwości spłaty zaciąganego kredytu/pożyczki (nie dotyczy sytuacji, gdy pismo o wydanie opinii załączone jest do uchwały kredytowej/pożyczkowej).

 

5.      Do każdej uchwały w sprawie udzielenia/nieudzielenia absolutorium należy dołączyć wyciąg z protokołu w części zawierającej:

- wynik głosowania,

- informację, czy rada (sejmik województwa) zapoznała się z wnioskiem komisji rewizyjnej,

- informację, czy głosowanie poprzedziła dyskusja nad sprawozdaniem z wykonania budżetu.

 

6.      Do każdej uchwały wprowadzającej zmiany w budżecie, które dotyczą wielkości wydatków ujętych w innych załącznikach do uchwały budżetowej, należy zawsze dołączać wszystkie załączniki, w których dokonano zmian (np. załącznik inwestycyjny, o przychodach i rozchodach, dotacjach itp.). Zasadę tę należy stosować także do załączników dotyczących przychodów i wydatków zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, dochodów własnych, funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

 

III. Sprawozdań budżetowych:

 

  1. Sprawozdania Rb-N i Rb-Z jednostek posiadających osobowość prawną (samorządowej instytucji kultury, ZOZ, itp.) powinny być sporządzane w odpowiedniej wersji - właściwe formularze znajdują się na stronie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie (www.lublin.rio.gov.pl) - wersja sprawozdań powinna być z dnia 28.04.2004 roku.

O kolejnej zmianie wersji sprawozdań zostaną Państwo poinformowani drogą elektroniczną, jednocześnie informacja taka pojawi się na stronie internetowej RIO w Lublinie - do momentu przekazania informacji o kolejnej zmianie wersją obowiązującą jest ta z 28.04.2004 roku; do RIO należy dostarczyć również wersję papierową sprawozdań.

Szablony Rb-N i Rb-Z winny być pobierane wyłącznie ze strony: www.lublin.rio.gov.pl. Szablony zawarte na innych stronach np. www.rio.gov.pl oraz wcześniejsze wersje (nawet pobrane z właściwej strony), których data jest odleglejsza niż 28 kwietnia 2004 r. nie będą przyjmowane w RIO Lublin, gdyż nie zawierają m.in.:

ü      dodatkowych reguł kontrolnych,

ü      raportu o sporządzonych sprawozdaniach oraz o błędach, drukowanego na ostatniej stronie sprawozdania zbiorczego - raport ten jest zawsze drukowany.

2.      Sprawozdanie z wykonania podstawowych dochodów podatkowych Rb-PDP winny być dostarczane do RIO w dwóch egzemplarzach (jeden z nich wysyłany jest do Ministerstwa Finansów).

 

IV.  Sprawozdań o pomocy publicznej i zaległościach przedsiębiorców we wpłatach środków publicznych:

 

  1. W/w sprawozdania należy przesyłać wyłącznie w wersji elektronicznej do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie na adres mailowy: sprawozdania@lublin.rio.gov.pl

 

  1. Sprawozdanie o pomocy publicznej sporządza się za poszczególne kwartały roku kalenda-rzowego (sprawozdanie kwartalne) i za poszczególne lata kalendarzowe (sprawozdanie roczne), natomiast sprawozdania o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach środków publicznych tylko w wersji kwartalnej.

Sprawozdania kwartalne (o pomocy publicznej oraz o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach środków publicznych) należy przekazywać do RIO w Lublinie w terminie 30 dni od dnia zakończenia kwartału, a sprawozdania roczne (o pomocy publicznej) – w terminie 60 dni od dnia zakończenia roku kalendarzowego.

 

  1. Kwoty w sprawozdaniu o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach środków publicznych powinny być wykazywane w zaokrągleniu do pełnych tysięcy (np. przy zaległości równej 1.264 należy wykazać 1, a zaległość równą 1.501 należy zaokrąglić do 2).

 

  1. Ze względu na częste aktualizacje dotyczące formularza sprawozdania o pomocy publicznej zaleca się sprawdzanie co kwartał informacji zawartych na stronie UOKiK (www.uokik.gov.pl).

 

5.   W przypadku nie udzielenia pomocy publicznej jst winna przesłać pismo wyjaśniające bezpośrednio do UOKiK (nie ma potrzeby przesyłania sprawozdania zerowego do RIO).

 

Na koniec prośba, by pismo to trafiło do osób odpowiedzialnych za sporządzanie poszczególnych dokumentów.