Lublin, 7 kwietnia 2006 r.

 

RIO-II-031/7/2006

 

 

Pani Zdzisława Wasążnik

Dyrektor Departamentu Ministerstwa Finansów

Departament Finansów Samorządu Terytorialnego

 

 

 

 

 

W związku z licznymi wątpliwościami interpretacyjnymi, które wyłoniły się w trakcie przeprowadzanych przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Lublinie kontroli gospodarki finansowej gmin, zwracam się z uprzejmą prośbą o wyjaśnienie niżej przedstawionych zagadnień, co pozwoli na jednolite ich stosowanie w praktyce:

 

1.      Czy w decyzjach o umorzeniu zaległości podatkowych (w całości lub w części), organ podatkowy powinien wyliczać i zamieszczać kwotę umorzonych odsetek za zwłokę?

 

W myśl przepisów art. 67a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) umorzenie zaległości podatkowej powoduje – z mocy prawa -również umorzenie odsetek za zwłokę w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona zaległość podatkowa. Czy wobec tego organ podatkowy zobowiązany jest – na podstawie cytowanego przepisu - w decyzji dotyczącej umorzenia zaległości podatkowych zamieszczać kwotę umorzonych odsetek za zwlokę?

 

2.      Czy kwotę umorzonych odsetek za zwłokę, wynikającą z decyzji o umorzeniu zaległości podatkowych należy przypisać w rejestrze przypisów i odpisów, a następnie odpisać, zgodnie z decyzją organu podatkowego, czy może jednak w rejestrze przypisów i odpisów należy ująć jedynie kwotę umorzonej zaległości podatkowej bez odsetek za zwłokę?

 

Z przepisów § 21 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 1999 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 50, poz. 511 z późn. zm.) wynika, że w rejestrze przypisów i odpisów ujmowane są przypisy rocznego wymiaru zobowiązań podatkowych, a także pozostałe przypisy i odpisy, wynikające z decyzji administracyjnych. Z kolei z przepisów § 13 ust. 2 pkt 1 lit. „b” w związku z § 2 ust. 1 pkt 11 tego rozporządzenia wynika, że przypisu odsetek za zwłokę dokonuje się w momencie wpłaty w kwocie wpłaconej na podstawie dokumentu wpłaty. Jak postąpić w sytuacji, gdy podatnik nie płaci odsetek za zwłokę, a organ podatkowy następnie je umorzy w drodze decyzji, tzn. czy taką decyzję należy ująć w rejestrze przypisów jako „przypis” (naliczenie odsetek) i równolegle jako „odpis” (odpisanie umorzonych odsetek)?

Jednoznaczne wyjaśnienie tych spraw pozwoli na prawidłowe wypełnienie – w sprawozdaniu Rb-27 „Miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego” - kolumny 13 „Skutki udzielonych przez gminę ulg, umorzeń i zwolnień…” i kolumny 14 „Skutki decyzji wydanych przez organ podatkowy na podstawie ustawy – Ordynacja podatkowa obliczone za okres sprawozdawczy”, skoro w myśl przepisów § 3 ust. 1 pkt 10 i 11 Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego”, stanowiącej załącznik Nr 32 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 sierpnia 2005 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 170, poz. 1426), wykazane kwoty w kolumnie 13 powinny być zgodne z rejestrami przypisów i odpisów, a kwoty wykazane w kolumnie 14 nie muszą wynikać z rejestru przypisów i odpisów.

 

3.      Jak opodatkować grunty oznaczone symbolem „W” (rowy), które w ewidencji gruntów nie zawierają oznaczenia klasy bonitacyjnej (np. I, II klasa itd.), więc nie można – w sytuacji podatnika posiadającego gospodarstwo rolne – przeliczyć hektarów fizycznych na hektary przeliczeniowe? Odpowiedzi na to pytanie nie dają obowiązujące przepisy.

 

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454), użytkami rolnymi są rowy, oznaczone symbolem „W”, a więc podlegają opodatkowaniu podatkiem rolnym, gdyż zgodnie z przepisami art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn. zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Podstawę opodatkowania podatkiem rolnym dla gruntów gospodarstw rolnych stanowi liczba hektarów przeliczeniowych ustalana na podstawie powierzchni, rodzajów i klas użytków rolnych wynikających z ewidencji gruntów i budynków oraz zaliczenia do okręgu podatkowego (art. 4 tej ustawy).

 

Do którego użytku - w przypadku podatników posiadających grunty gospodarstw rolnych – należy dodać powierzchnię (fizyczną) użytków rolnych oznaczonych symbolem „W”, aby ustalić podstawę opodatkowania zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku rolnym i aby ustalić kwotę podatku według stawki określonej art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku rolnym? Czy do użytku, do którego przylega rów?

 

Zdaniem Izby, opodatkowując rowy należy doliczyć ich powierzchnię do powierzchni użytku, do którego rów przylega (najbardziej zbliżonego „jakościowo”).

 

Wobec różnych interpretacji, uprzejmie proszę o potwierdzenie, czy przedstawione rozumowanie jest prawidłowe.

Będę wdzięczny za ustosunkowanie się do przedstawionych problemów.

 

 

 

                                                                                                          Marek Poniatowski