„Zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 20 listopada 2009 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw, z dniem wejścia w życie ustawy (1 styczeń 2010 r.), likwidacji ulegają powiatowe i gminne fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych w/w funduszy stają się odpowiednio dochodami budżetów powiatów i budżetów gmin.
Wymienione wyżej środki oraz odzyskane należności, pomniejszone o zobowiązania zlikwidowanych funduszy, przeznaczone są na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 18, 21-25, 29, 31, 32, 38-42 ustawy Prawo ochrony środowiska.
Stosownie do postanowień obowiązującego od 1 stycznia 2010 roku, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 38, poz. 207), dla ujęcia dochodów z tytułu opłat i kar pobieranych z tytułu korzystania ze środowiska w budżecie jednostki samorządu terytorialnego należałoby przyjąć za najbardziej adekwatny dział 900 - ,,Gospodarka komunalna i ochrona środowiska", rozdział 90019 - ,,Wpływy i wydatki związane z gromadzeniem środków z opłat i kar za korzystanie ze środowiska" oraz paragrafy:
- 069 - ,,Wpływy z rożnych opłat" z odpowiednią czwartą cyfrą, w przypadku wpływów z tytułu opłat za usuwanie drzew, krzewów, szczególne korzystanie z wód i urządzeń wodnych, składowanie odpadów oraz pozostałych rodzajów gospodarczego korzystania ze środowiska i dokonywanie w nim zmian,
- 057 - ,,Grzywny, mandaty i inne kary pieniężne od osób fizycznych", z odpowiednią czwartą cyfrą lub
- 058 - ,,Grzywny i inne kary pieniężne od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych", z odpowiednią czwartą cyfrą w przypadku wpływów z tytułu kar za usuwanie drzew, krzewów, niewłaściwe składowanie odpadów, naruszenie zasad korzystania ze środowiska.
Natomiast w przypadku dokonywania wydatków na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej - właściwym byłoby ujmowanie tych wydatków w odpowiednich rozdziałach i paragrafach, w zależności od rodzaju dokonywanego wydatku.
Każdorazowe zaklasyfikowanie dokonanych wydatków będzie zatem wymagało jednoczesnego przeprowadzenia szczegółowej analizy charakteru wydatku i określenia przesłanek służących jego zaklasyfikowaniu do konkretnego paragrafu. Natomiast o wyborze właściwego paragrafu (np. dotacje, wydatki bieżące lub majątkowe), bądź rozdziału klasyfikacji, decydować będzie wyłącznie jednostka samorządu terytorialnego kierując się zakresem przedmiotowym gminnych zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, nałożonymi przepisami ustawy - Prawo ochrony środowiska. W zależności od sposobu i kierunku wydatkowania przedmiotowych środków, powinno się je sytuować np. w rozdziałach: 01010 - ,,Infrastruktura wodociągowa i sanitacyjna wsi", 90095 - ,,pozostała działalność", bądź 92601 - „ Obiekty sportowe".
Natomiast środki pozostałe po zlikwidowanych gminnych i powiatowych funduszach ochrony środowiska i gospodarki wodnej, mogą być klasyfikowane w rozdziale 90019 - ,,Wpływy i wydatki związane z gromadzeniem środków z opłat i kar za korzystanie ze środowiska" oraz w paragrafie 069 - ,,Wpływy z rożnych opłat", z odpowiednią czwartą cyfrą.”