Regionalnej
Izby Obrachunkowej
w Lublinie
W
odpowiedzi na zalecenia pokontrolne z dnia 7 marca 2003 znak RIO.91/125/2002 wystosowane po przeprowadzeniu kontroli kompleksowej Gminy
Chełm - uprzejmie informuję, że realizacja poszczególnych punktów wystąpienia
pokontrolnego przedstawia się następująco :
Ad.1.1.
Zgodnie z § 6 nowego statutu gminy ustalonego
uchwałą Rady Gminy Chełm z dnia 25 lutego 2003 Nr VI/34/2003 jednostki
organizacyjne gminy /szkoły, instytucje kultury/ umieszczane są w specjalnym
rejestrze prowadzonym przez Wójta.
Ad. 1.2.
Gminny Ośrodek Kultury z siedzibą w Żółtańcach w strukturach którego działała biblioteka publiczna, w dniu 5 grudnia 1990 r. nie był zarządcą nieruchomości stosowanie do art. 202 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami i tym samym nie może skorzystać z prawa tzw. uwłaszczenia. Utworzone ostatnio dwie odrębne jednostki kultury tj. Ośrodek Kultury Gminy Chełm w Żółtańcach i Biblioteka Publiczna Gminy Chełm w Strupinie Dużym otrzymają w użyczenie od gminy lokale, w których prowadzą swoją działalność statutową.
Ad. 1.3.
Ad. 1.4
Wewnętrzna kontrola następcza Urzędu Gminy
przeprowadzana będzie w zależności od potrzeb zgodnie z ustalonym regulaminem
kontroli.
Uzupełnione zostały przepisy wewnętrzne określające
zasady prowadzenia gospodarki kasowej ustalone w instrukcji w zakresie
przyjmowania wnoszonych do kasy dochodów i ich odprowadzania na rachunek
bankowy.
Instrukcję obiegu i kontroli dokumentów uzupełniono
o sprawy związane z gospodarowaniem mieniem komunalnym.
Ad. 2.1.
Ad. 2.2.
Ad. 2.3.
Założono dwa
odrębne rachunki bankowe:
-
jeden dla budżetu gminy, na który wpływają dochody
budżetu gminy, w tym również dochody realizowane przez Urząd Gminy, z którego
dokonywane są wydatki budżetu gminy w tym przelewy środków na wydatki
poszczególnych jednostek gminy.
-
drugi dla Urzędu Gminy, na który wpływają wyłącznie
środki z budżetu gminy na realizację wydatków przewidzianych w planie
finansowym Urzędu Gminy i z którego realizowane są wydatki Urzędu Gminy.
Środki na wydatki gminnych jednostek budżetowych
przekazywane są bezpośrednio z rachunku budżetu gminy na rachunki tych
jednostek bez pośrednictwa rachunku Urzędu Gminy.
Zaprowadzono subkonto dochodów i wydatków do konta
130. Ewidencjonowane są na nim dodatkowym technicznym zapisem ujemnym korekty
błędnych zapisów oraz zwroty wydatków i nadpłat. Per saldo subkonta dochodów i
wydatków będzie okresowo uzgadniane z saldem konta 130.
Ad. 2.4.
W księgowości zachowany zostanie obowiązek
prowadzenia ewidencji gospodarczych w porządku systematycznym, zgodnie z
ustaleniami opracowanego zakładowego planu kont. Księgowanie na poszczególnych
kontach wymienionych w wystąpieniu odbywać się będzie stosownie do ustaleń
zawartych w zaleceniach.
Ad. 2.5.
a) W księgach rachunkowych ujęto
należności podatkowe zabezpieczone hipoteką przymusową na kontach:
Wn 226 – „Długoterminowe
należności budżetowe”
Ma 221 – „Należności z
tytułu dochodów budżetowych”
b) W ewidencji syntetycznej i
analitycznej konta 011 „Środki trwałe” ujęta zostanie wartość gruntów
stanowiących własność gminy zgodnie ze stanem gruntów wynikającym z ewidencji
gruntów oraz posiadanymi dokumentami (umowami i decyzjami wojewody).
c) Przestrzegana będzie zasada
dokonywania zapisów na koncie 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”
wyłącznie na podstawie dowodów bankowych z zachowaniem zgodności zapisów z
zapisami księgowości banku.
Ad. 2.6.
Przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych przestrzegane
będą zasady określone w przepisach ustawy o rachunkowości w tym:
-
zapisy w księgach będą dokonywane w sposób trwały bez
pozostawiania miejsc pozwalających na późniejsze zapiski lub zmiany (art. 23
ust. 1),
-
przy dokonywaniu korekty błędnych zapisów w ewidencji
księgowej przestrzegane będą zasady określone w art. 25 ustawy o rachunkowości,
-
sumy zapisów (obroty) w dzienniku są naliczane w sposób
ciągły tj. za miesiąc i narastająco (art. 14 ust. 2),
-
zdarzenia jakie nastąpiły w danym okresie sprawozdawczym
ujmowane są w dzienniku chronologicznie (art. 14 ust. 1),
-
na wszystkich dowodach księgowych zamieszczana jest
pełna adnotacja o ich zakwalifikowaniu do ujęcia w księgach rachunkowych przez
wskazanie symboli kont księgi głównej, na których ma zostać ujęta operacja
gospodarcza w dowodach źródłowych a także pełnej klasyfikacji budżetowej wraz
ze wskazaniem miesiąca księgowania i podpisem osoby odpowiedzialnej za te
wskazania (art. 21 ust. 1 pkt. 6),
-
zapisy w księgach rachunkowych będą dokonywane wyłącznie
na podstawie dowodów księgowych stwierdzających dokonanie operacji gospodarczej
(art. 20 ust. 2),
-
księgi rachunkowe prowadzone będą na bieżąco (art. 24 ust
1 i 5): operacje gospodarcze związane z nabyciem i zbyciem środków trwałych
będą ujmowane na kontach księgi głównej w tym okresie sprawozdawczym, w którym
faktycznie wystąpiły (art. 20 ust. 1).
Ad. 2.7.
Dowody księgowe przechowywane będą przez okres 5-ciu
lat zgodnie z postanowieniami instytucji w sprawie obiegu i kontroli dokumentów
księgowych.
Ad. 2.8.
Dochody powstałe z tytułu odsetek od środków
zgromadzonych na rachunkach bankowych przekazywane będą do budżetu gminy.
Ad. 2.9.
Zapisy księgowe dotyczące przeksięgowań sald kont
syntetycznych na koniec roku obrotowego dokonywane będą zgodnie z
obowiązującymi przepisami.
Ad. 2.10.
W księdze głównej budżetu konta służące do ewidencji
operacji występujących w budżecie gminy i Urzędzie Gminy wprowadzane będą po
uprzednim ich wprowadzeniu do zakładowego planu kont. Odsetki od nieterminowych
płatności naliczane i ewidencjonowane będą na koniec każdego kwartału.
Ad. 2.11.
W księgach rachunkowych na dzień ich zamknięcia
wykazywany będzie stan aktywów i pasywów w tej samej wysokości, w otwartych na
następny rok obrotowy księgach rachunkowych.
Ad. 2.12.
Ad. 2.13.
Kierownik Biura Obsługi Szkół zobowiązany został do
sporządzania sprawozdań budżetowych na podstawie własnych ksiąg rachunkowych w
kwotach zgodnych z ewidencją księgową.
Ad. 2.14.
Przestrzegany będzie obowiązek sporządzania planu
finansowego na każdy rok budżetowy.
Ad. 2.15.
Zbiorcze sprawozdania budżetowe sporządzane będą na
podstawie sprawozdań jednostkowych stosownie do przepisów rozporządzenia w
sprawie sprawozdawczości budżetowej.
Ad. 2.16.
Wydatki budżetowe dokonywane będą do wysokości kwot
określonych w budżecie .
Ad. 2.17.
Ad. 2.18.
W sprawozdaniach Rb-PDP
półrocznych i rocznych z wykonania podstawowych dochodów gminy i sprawozdaniach
Rb-27S miesięcznych i rocznych z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki
samorządu terytorialnego, ujmowane są kwoty stanowiące rzeczywiste skutki
udzielanych przez gminę ulg, odroczeń, zwolnień oraz obniżek stawek podatków.
Ad. 2.19.
Dochody z podatku leśnego klasyfikowane są w § 033
„podatek leśny” zgodnie z klasyfikacją dochodów oraz wykazywane są także wpływy
planowane i wykonane.
Ad. 3.1.
Kasjer otrzyma wykaz osób upoważnionych do
dysponowania gotówką i zatwierdzenia dowodów kasowych wraz z wzorami ich
podpisów.
Ad. 3.2.
Bieżąco są sporządzane raporty kasowe poprzez
ujmowanie w nich operacji gotówką w tym samym dniu, w którym zostały dokonane i
zgodnie z ich rzeczywistym przebiegiem. Został założony „Rejestr nie pobranych
kwot
Ad. 3.3.
Operacje gospodarcze związane z zakupem i sprzedażą
znaków opłaty skarbowej ujmowane są w raportach kasowych:
-
po stronie rozchodów: zakup tych znaków w kwocie
faktycznej zapłaty, na podstawie dowodu zakupu oraz jako odrębną operację odprowadzane
na rachunek bankowy wynagrodzenie prowizyjne za ich sprzedaż (BDW – bankowym
dowodem wpłaty),
-
po stronie przychodów: sprzedaż tych znaków
udokumentowana dowodem „Kasa przyjmie KP”, zgodnie z ustawą z rachunkowości.
Ad. 3.4.
Zaliczki na zakup znaków opłaty skarbowej pobierane
są w znakach opłaty 0skarbowej z banku, w którym zakupywane są te znaki,
ujmowane są w dzienniku częściowym Urzędu Gminy „znaki skarbowe”.
Zaliczki pobierane w gotówce z rachunku bieżącego
„Wydatków” Urzędu Gminy, ujmowane są w dzienniku częściowym Urzędu –
działalność bieżąca. Zweryfikowano stan kont, służących do ewidencji operacji
zakupu i sprzedaży znaków opłaty skarbowej (tj. konta 101,140,240) które
odzwierciedlają rzeczywisty stan gotówki i znaków opłaty skarbowej w kasie oraz
wysokość zaliczki.
Ad. 3.5.
Pracownika sekretariatu zobowiązano do umieszczania
daty wpływu na podaniach składanych przez podatników oraz fakturach
wpływających do Urzędu Gminy.
Ad. 3.6.
W księgach rachunkowych jednostki budżetowej Urzędu
Gminy ujmowane będą wszystkie obciążające ją koszty dotyczące danego roku
obrotowego niezależnie od terminu ich zapłaty. Na koncie 201 „Rozrachunki z
odbiorcami i dostawcami” ewidencjonowane będą wszystkie wpływające w ciągu roku
rachunki i faktury od dostawców i wykonawców z odroczonymi terminami płatności
bez względu na długość odroczonego terminu (art. 20 ust. 1)
Ad. 3.7.
Zobowiązania wobec kontrahentów regulowane będą w
terminach wynikających z zawartych umów.
Ad. 3.8.
Zobowiązania wobec kontrahentów oraz należności i
zobowiązania z tytułów publicznoprawnych inwentaryzowane będą drogą porównania
danych wynikających z ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami.
Ad. 4.1.
Ewidencja księgowa podatków prowadzona jest dla
każdego podatnika na odrębnych kontach i każdego podatku oddzielnie.
Ad. 4.2.
Opodatkowano w sposób prawidłowy podatkiem rolnym,
leśnym i od nieruchomości osoby fizyczne wymienione w protokole. Przestrzegane
są przepisy ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej
Polskiej.
Ad. 4.3.
Zobowiązano jednostki korzystające ze zwolnień do
złożenia deklaracji podatkowych.
Ad. 4.4.
Grunty pod budynkami, związane z prowadzeniem
działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza lub leśna, przez osoby
fizyczne, posiadające również gospodarstwo rolne – dot. podatnika o numerze
konta 12736 – opodatkowano podatkiem od nieruchomości stosownie do przepisów
art. 2 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 5 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy o
podatkach i opłatach lokalnych.
Ad. 4.5.
Wydano decyzję ustalającą wysokość zobowiązania
podatkowego na podstawie przepisu art. 254 Ordynacji podatkowej w związku z
przepisami art. 6 ust. 8 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych – dot.
podatnika o numerze konta 12409.
Ad. 4.6.
W stosunku do Urzędu Miasta Chełma podjęto
następujące czynności: wezwano ich do złożenia stosownych deklaracji
podatkowych a następnie wszczęto postępowanie podatkowe mające na celu
ustalenie należnego podatku. Wezwano SP Z0Z w Chełmie do złożenia deklaracji
korygującej podatek od nieruchomości za rok 2001.
Po otrzymaniu deklaracji zwrócona zostanie im kwota
nadpłaconego podatku.
Wezwano podatnika do złożenia deklaracji
korygujących na podatek rolny za lata 1998-2002. Grunty będące w posiadaniu
przedsiębiorcy, sklasyfikowane w ewidencji gruntów jako użytki rolne i nie
zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej opodatkowane są podatkiem
rolnym zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych w brzmieniu
obowiązującym od 1 stycznia 2003 r.. Przy opodatkowaniu przestrzegana będzie
zasada, że w przypadku dzierżaw, najmu i użytkowania gruntów, obowiązek
podatkowy w podatku rolnym ciąży na właścicielu lub samoistnym posiadaczu tych
gruntów.
Ad. 4.7.
Ustalono po wznowieniu postępowania, na podstawie
przepisów art. 240 § 1 pkt 5 w związku z przepisami art. 243 § 1 i art. 244 § 1
Ordynacji podatkowej w prawidłowy sposób wysokość należnego podatku od
nieruchomości od podatników o nr karty gosp. 7,1,10. Wydano decyzje ustalające
w prawidłowy sposób wysokość należnego podatku uwzględniając okres
przedawnienia prawa do wymierzenia zobowiązania podatkowego – art. 68 §1
Ordynacji podatkowej.
Ad. 4.8.
Zobowiązano pracowników referatu finansowego do
terminowego doręczania podatnikom decyzji wymiarowych za potwierdzeniem odbioru
z podpisem i datą jego otrzymania przez podatnika.
Ad. 4.9.
Zobowiązano pracowników referatu finansowego do
przestrzegania zasad ustalonych w art. 132 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.
Ad. 4.10.
Pracownicy referatu finansowego zobowiązani zostali
do prawidłowego zaliczania wpłaconych nieterminowo należności podatkowych,
zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami wydanymi w drodze
rozporządzenia przez Ministra Finansów. Dokonano prawidłowego rozliczenia wpłat
dokonanych po terminie płatności przez podatników wymienionych w protokole.
Ad. 4.11.
Ad. 4.12.
Sp
Ad. 4.13.
Przed wydaniem każdej decyzji umorzeniowej bądź
rozkładającej zapłatę podatku na raty jak również i odraczającej płatności
ustalonych zobowiązań przeprowadzane będzie zawsze wnikliwe postępowanie
wyjaśniające a zebrany
w tym postępowaniu materiał dowodowy będzie podstawą do
obiektywnego rozstrzygnięcia złożonego podania.
Ad. 4.14.
Przy umarzaniu zaległości podatkowych i odsetek za
zwłokę, odraczaniu terminu płatności, rozkładaniu na raty zapłaty podatku
podatnikom będących przedsiębiorcami, przestrzegane będą zasady postępowania
ustalone w ustawie z dnia 27 lipca 2002r. o warunkach dopuszczalności i
nadzorowania pomocy publicznej dla przedsiębiorców.
Ad. 4.15.
Pracownika odpowiedzialnego za prowadzenie spraw
związanych z najmem lokali zobowiązano do bardziej skutecznego egzekwowania od
najemców ustalonego czynszu a w przypadku zwłoki z jego zapłatą żądania również
należnych odsetek.
Ad. 4.16.
Do wszystkich najemców zalegających z zapłatą
czynszu skierowano wezwania do natychmiastowej jego zapłaty z pouczeniem, że w
przypadku nie uiszczenia należności sprawa skierowana zostanie na drogę
postępowania sądowego.
Ad. 4.1.1
Ustalenie dodatku
Przepisy tego rozporządzenia stanowiły jedynie
podstawę do zmiany zasad wynagrodzenia przez uprawnione podmioty
ale w trybie przepisów Kodeksu Pracy z uwzględnieniem okresu
wypowiedzenia i praw nabytych. Nowe wynagrodzenie w oparciu o przepisy
aktualnego rozporządzenia i Kodeksu Pracy – Rada Gminy ustaliła dla Wójta w
drodze uchwały w dniu 28 lutego 2001 r..
W świetle powyższego brak jest przesłanek prawnych
do zwrotu kwoty stanowiącej równowartość 70% wypłaconego dodatku
Ad. 4.1.2
Przy przyznawaniu dotacji na rzecz klubu sportowego
przestrzegane będą zasady określone w art. 118 ust. 1 ustawy o finansach
publicznych. Pracownik odpowiedzialny za kulturę fizyczną w gminie zobowiązany
został do dokonywania oceny złożonych ofert w sprawie przyznania dotacji z
budżetu gminy na powyższą działalność.
Ad. 4.1.3.
Zatwierdzanie prac komisji przetargowej dokonywane będzie przez Wójta Gminy.
Ad. 4.1.4.
Ogłoszenia o przetargu zawierać będą informacje
określone w art. 30 ustawy o zamówieniach publicznych łącznie z oświadczeniem o
stosowaniu preferencji krajowych i terminem realizacji zamówienia.
Ad. 4.1.5.
Wykonawcy wzywani będą do złożenia oświadczenia o
nie pozostawaniu w stosunku zależności lub dominacji z innymi uczestnikami
postępowania lub zamawiającym albo osobami po stronie zamawiającego biorącymi
udział w postępowaniu.
Ad. 4.1.6.
W specyfikacji istotnych warunków zamówienia forma
wniesienia wadium określona zostanie zgodnie z ustawą o zamówieniach
publicznych.
Ad. 4.1.7.
W prowadzonych postępowaniach o zamówienia publiczne
wykluczeni będą dostawcy lub wykonawcy, którzy nie złożą wymaganych oświadczeń
lub nie będą spełniali innych wymagań określonych w ustawie, bądź w
specyfikacji lub zaproszeniu do składania ofert.
Ad. 4.1.8.
Odrzuceniu podlegać będą wszystkie oferty sprzeczne
ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia.
Ad. 4.1.9.
Przestrzegana będzie zasada określona w
rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 listopada
2002 r. w przedmiocie należytego zabezpieczenia wykonania umowy o zamówienia
publiczne.
Ad. 4.1.10.
Przy zawieraniu umów o wykonanie zadań
inwestycyjnych przestrzegana będzie zasada zaciągania zobowiązań w granicach
kwot zaplanowanych w budżecie.
Ad. 4.1.11.
Z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
wykluczeni będą wykonawcy nie spełniający wymagań
określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Ad. 4.1.12.
Umowy o roboty budowlane zawierane będą w terminie
nie krótszym niż 7 dni od dnia ogłoszenia o wyborze najkorzystniejszej oferty.
Ad. 5.1.
W wykazach nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży
określa się termin 6-cio tygodniowy do złożenia wniosku przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo
w nabywaniu nieruchomości na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Ad. 5.2.
W ogłoszeniach o przetargu ustnym nieograniczonym na
sprzedaż nieruchomości komunalnych umieszcza się informacje określone w
przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 1998r. a termin do
wniesienia wadium ustala się na 3 dni przed odbyciem przetargu.
Ad. 5.3.
Na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej przedstawiona
zostanie propozycja ustalenia przez Radę Gminy zasad nabycia, zbycia i
obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawienia i najmu na okres
dłuższy niż 3 lata.
Ad. 5.4.
Umowy o odpłatne korzystanie z lokali zawierane będą
na czas nieoznaczony lub na czas dłuższy niż 3 lata zgodnie z obowiązującymi
przepisami. Natomiast zmiany wysokości czynszu dokonywane będą po uprzednim
wypowiedzeniu jego dotychczasowej wysokości najpóźniej na miesiąc przed upływem
końca miesiąca kalendarzowego.
Ad. 5.5.
Przy podejmowaniu uchwały o zatwierdzeniu nowego
przestrzennego planu zagospodarowania gminy ustalona zostanie stawka procentowa
służąca do naliczania opłaty z tytułu wz
Ad. 5.6.
W stosunku do działek gruntu wydzielonych prawomocną
decyzją pod drogi gminne, powiatowe, wojewódzkie lub krajowe składane będą
odpowiednie wnioski do Wydziału Ksiąg Wieczystych o ujawnienie w księgach praw wymienionych podmiotów.
Ad. 5.7.
Opłaty
adiacenckie z tytułu wz
Ad. 5.8.
Przy inwentaryzacji składników mienia gminy
przestrzegane będą przepisy rozdziału 3 ustawy o rachunkowości.
Inwentaryzacja inwestycji rozpoczętych
przeprowadzana będzie na koniec każdego roku metodą porównywania danych z ksiąg
rachunkowych z dokumentami. Zmieniona zostanie także instalacja
inwentaryzacyjna pozwalająca na inwentaryzację gruntów i budowli w drodze
weryfikacji ich aktualnej wartości z odpowiednimi dokumentami.
Jednocześnie
informuję, że prawidłowość wykonania zaleceń pokontrolnych z zakresu
księgowości, zostanie ponownie sprawdzona przez nowego skarbnika w związku z
odwołaniem dotychczasowego i jego przejściem na emeryturę.