Pokrówka, dnia  12  maja 2003 r.

S.O.0717/3a/03

 

 

                                       

 

                                        Pan

                                                                   Marek Poniatowski

                                                                       Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

                                                                        w Lublinie

 

 

 

 

            W odpowiedzi na zalecenia pokontrolne z dnia 7 marca 2003 znak RIO.91/125/2002 wystosowane po przeprowadzeniu kontroli kompleksowej Gminy Chełm - uprzejmie informuję, że realizacja poszczególnych punktów wystąpienia pokontrolnego przedstawia się następująco :

 

Ad.1.1.

Zgodnie z § 6 nowego statutu gminy ustalonego uchwałą Rady Gminy Chełm z dnia 25 lutego 2003 Nr VI/34/2003 jednostki organizacyjne gminy /szkoły, instytucje kultury/ umieszczane są w specjalnym rejestrze prowadzonym przez Wójta.

 

Ad. 1.2.

Gminny Ośrodek Kultury z siedzibą w Żółtańcach w strukturach którego działała biblioteka publiczna, w dniu 5 grudnia 1990 r. nie był zarządcą nieruchomości stosowanie do art. 202 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami i tym samym nie może skorzystać z prawa tzw. uwłaszczenia. Utworzone ostatnio dwie odrębne jednostki kultury tj. Ośrodek Kultury Gminy Chełm w Żółtańcach i Biblioteka Publiczna Gminy Chełm w Strupinie Dużym otrzymają w użyczenie od gminy lokale, w których prowadzą swoją działalność statutową.

 

Ad. 1.3.

Skarbnik Gminy zobowiązany został do przeprowadzenia w każdym roku kontroli finansowej w podległych jednostkach organizacyjnych obejmującej co najmniej 5 % poniesionych wydatków.

 

Ad. 1.4

Wewnętrzna kontrola następcza Urzędu Gminy przeprowadzana będzie w zależności od potrzeb zgodnie z ustalonym regulaminem kontroli.

Uzupełnione zostały przepisy wewnętrzne określające zasady prowadzenia gospodarki kasowej ustalone w instrukcji w zakresie przyjmowania wnoszonych do kasy dochodów i ich odprowadzania na rachunek bankowy.

Instrukcję obiegu i kontroli dokumentów uzupełniono o sprawy związane z gospodarowaniem mieniem komunalnym.

 

 

 

Ad. 2.1.

Skarbnik gminy opracowuje w sposób zgodny z przepisami art. 10 ust.1 ustawy o rachunkowości, dokumentację dotyczącą prowadzenia ksiąg rachunkowych wraz z wprowadzeniem do ksiąg wszystkich kont koniecznych dla ewidencji operacji gospodarczych występujących w gminie. W stadium sporządzania znajduje się wykaz ksiąg rachunkowych stosowanych w urzędzie.

 

Ad. 2.2.

Skarbnik gminy zobowiązany został do przestrzegania prowadzenia wszystkich ksiąg rachunkowych zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Na koniec każdego miesiąca sporządzane będą zestawienia obrotów i sald kont syntetycznych dla wszystkich prowadzonych w Urzędzie Gminy ksiąg głównych.

 

Ad. 2.3.

 Założono dwa odrębne rachunki bankowe:

-         jeden dla budżetu gminy, na który wpływają dochody budżetu gminy, w tym również dochody realizowane przez Urząd Gminy, z którego dokonywane są wydatki budżetu gminy w tym przelewy środków na wydatki poszczególnych jednostek gminy.

-         drugi dla Urzędu Gminy, na który wpływają wyłącznie środki z budżetu gminy na realizację wydatków przewidzianych w planie finansowym Urzędu Gminy i z którego realizowane są wydatki Urzędu Gminy.

Środki na wydatki gminnych jednostek budżetowych przekazywane są bezpośrednio z rachunku budżetu gminy na rachunki tych jednostek bez pośrednictwa rachunku Urzędu Gminy.

Zaprowadzono subkonto dochodów i wydatków do konta 130. Ewidencjonowane są na nim dodatkowym technicznym zapisem ujemnym korekty błędnych zapisów oraz zwroty wydatków i nadpłat. Per saldo subkonta dochodów i wydatków będzie okresowo uzgadniane z saldem konta 130.

 

Ad. 2.4.

W księgowości zachowany zostanie obowiązek prowadzenia ewidencji gospodarczych w porządku systematycznym, zgodnie z ustaleniami opracowanego zakładowego planu kont. Księgowanie na poszczególnych kontach wymienionych w wystąpieniu odbywać się będzie stosownie do ustaleń zawartych w zaleceniach.

 

Ad. 2.5.

a)      W księgach rachunkowych ujęto należności podatkowe zabezpieczone hipoteką przymusową na kontach:

Wn 226 – „Długoterminowe należności budżetowe”

Ma 221 – „Należności z tytułu dochodów budżetowych”

b)      W ewidencji syntetycznej i analitycznej konta 011 „Środki trwałe” ujęta zostanie wartość gruntów stanowiących własność gminy zgodnie ze stanem gruntów wynikającym z ewidencji gruntów oraz posiadanymi dokumentami (umowami i decyzjami wojewody).

c)      Przestrzegana będzie zasada dokonywania zapisów na koncie 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” wyłącznie na podstawie dowodów bankowych z zachowaniem zgodności zapisów z zapisami księgowości banku.

 

Ad. 2.6.

Przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych przestrzegane będą zasady określone w przepisach ustawy o rachunkowości w tym:

-         zapisy w księgach będą dokonywane w sposób trwały bez pozostawiania miejsc pozwalających na późniejsze zapiski lub zmiany (art. 23 ust. 1),

-         przy dokonywaniu korekty błędnych zapisów w ewidencji księgowej przestrzegane będą zasady określone w art. 25 ustawy o rachunkowości,

-         sumy zapisów (obroty) w dzienniku są naliczane w sposób ciągły tj. za miesiąc i narastająco (art. 14 ust. 2),

-         zdarzenia jakie nastąpiły w danym okresie sprawozdawczym ujmowane są w dzienniku chronologicznie (art. 14 ust. 1),

-         na wszystkich dowodach księgowych zamieszczana jest pełna adnotacja o ich zakwalifikowaniu do ujęcia w księgach rachunkowych przez wskazanie symboli kont księgi głównej, na których ma zostać ujęta operacja gospodarcza w dowodach źródłowych a także pełnej klasyfikacji budżetowej wraz ze wskazaniem miesiąca księgowania i podpisem osoby odpowiedzialnej za te wskazania (art. 21 ust. 1 pkt. 6),

-         zapisy w księgach rachunkowych będą dokonywane wyłącznie na podstawie dowodów księgowych stwierdzających dokonanie operacji gospodarczej (art. 20 ust. 2),

-         księgi rachunkowe prowadzone będą na bieżąco (art. 24 ust 1 i 5): operacje gospodarcze związane z nabyciem i zbyciem środków trwałych będą ujmowane na kontach księgi głównej w tym okresie sprawozdawczym, w którym faktycznie wystąpiły (art. 20 ust. 1).

 

Ad. 2.7.

Dowody księgowe przechowywane będą przez okres 5-ciu lat zgodnie z postanowieniami instytucji w sprawie obiegu i kontroli dokumentów księgowych.

 

Ad. 2.8.

Dochody powstałe z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych przekazywane będą do budżetu gminy.

 

Ad. 2.9.

Zapisy księgowe dotyczące przeksięgowań sald kont syntetycznych na koniec roku obrotowego dokonywane będą zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

Ad. 2.10.

W księdze głównej budżetu konta służące do ewidencji operacji występujących w budżecie gminy i Urzędzie Gminy wprowadzane będą po uprzednim ich wprowadzeniu do zakładowego planu kont. Odsetki od nieterminowych płatności naliczane i ewidencjonowane będą na koniec każdego kwartału.

 

Ad. 2.11.

W księgach rachunkowych na dzień ich zamknięcia wykazywany będzie stan aktywów i pasywów w tej samej wysokości, w otwartych na następny rok obrotowy księgach rachunkowych.

 

Ad. 2.12.

Sprawozdania budżetowe Rb-28S miesięczne i roczne sporządzane będą zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001r.

 

Ad. 2.13.

Kierownik Biura Obsługi Szkół zobowiązany został do sporządzania sprawozdań budżetowych na podstawie własnych ksiąg rachunkowych w kwotach zgodnych z ewidencją księgową.

 

Ad. 2.14.

Przestrzegany będzie obowiązek sporządzania planu finansowego na każdy rok budżetowy.

 

Ad. 2.15.

Zbiorcze sprawozdania budżetowe sporządzane będą na podstawie sprawozdań jednostkowych stosownie do przepisów rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej.

 

Ad. 2.16.

Wydatki budżetowe dokonywane będą do wysokości kwot określonych w budżecie .

 

 

Ad. 2.17.

Sprawozdania „Bilans jednostki” sporządzane będą w sposób rzetelny i  prawidłowy z uwidocznieniem w nich danych wynikających z ksiąg rachunkowych.

 

Ad. 2.18.

W sprawozdaniach Rb-PDP półrocznych i rocznych z wykonania podstawowych dochodów gminy i sprawozdaniach Rb-27S miesięcznych i rocznych z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego, ujmowane są kwoty stanowiące rzeczywiste skutki udzielanych przez gminę ulg, odroczeń, zwolnień oraz obniżek stawek podatków.

 

Ad. 2.19.

Dochody z podatku leśnego klasyfikowane są w § 033 „podatek leśny” zgodnie z klasyfikacją dochodów oraz wykazywane są także wpływy planowane i wykonane.

 

Ad. 3.1.

Kasjer otrzyma wykaz osób upoważnionych do dysponowania gotówką i zatwierdzenia dowodów kasowych wraz z wzorami ich podpisów.

 

Ad. 3.2.

Bieżąco są sporządzane raporty kasowe poprzez ujmowanie w nich operacji gotówką w tym samym dniu, w którym zostały dokonane i zgodnie z ich rzeczywistym przebiegiem. Został założony „Rejestr nie pobranych kwot UG i GOPS-U”. Gotówka wypłacona z kasy jest potwierdzana datą a raporty kasowe przekazywane są odpowiednim osobom za pokwitowaniem i potwierdzone datą. Raporty kasowe „Dochody” są po stronie przychodów przyjmowane na druki KP na podstawie drugiej strony kwitariusza K-103 z wyszczególnieniem za co (np.: zobowiązania pieniężne, dowody osobiste i inne), a po stronie rozchodów KW i trzecia strona kwitariusza k-103, zgodnie z przepisami o rachunkowości.

 

Ad. 3.3.

Operacje gospodarcze związane z zakupem i sprzedażą znaków opłaty skarbowej ujmowane są w raportach kasowych:

-         po stronie rozchodów: zakup tych znaków w kwocie faktycznej zapłaty, na podstawie dowodu zakupu oraz jako odrębną operację odprowadzane na rachunek bankowy wynagrodzenie prowizyjne za ich sprzedaż (BDW – bankowym dowodem wpłaty),

-         po stronie przychodów: sprzedaż tych znaków udokumentowana dowodem „Kasa przyjmie KP”, zgodnie z ustawą z rachunkowości.

 

 

Ad. 3.4.

Zaliczki na zakup znaków opłaty skarbowej pobierane są w znakach opłaty 0skarbowej z banku, w którym zakupywane są te znaki, ujmowane są w dzienniku częściowym Urzędu Gminy „znaki skarbowe”.

Zaliczki pobierane w gotówce z rachunku bieżącego „Wydatków” Urzędu Gminy, ujmowane są w dzienniku częściowym Urzędu – działalność bieżąca. Zweryfikowano stan kont, służących do ewidencji operacji zakupu i sprzedaży znaków opłaty skarbowej (tj. konta 101,140,240) które odzwierciedlają rzeczywisty stan gotówki i znaków opłaty skarbowej w kasie oraz wysokość zaliczki.

 

Ad. 3.5.

Pracownika sekretariatu zobowiązano do umieszczania daty wpływu na podaniach składanych przez podatników oraz fakturach wpływających do Urzędu Gminy.

 

Ad. 3.6.

W księgach rachunkowych jednostki budżetowej Urzędu Gminy ujmowane będą wszystkie obciążające ją koszty dotyczące danego roku obrotowego niezależnie od terminu ich zapłaty. Na koncie 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami” ewidencjonowane będą wszystkie wpływające w ciągu roku rachunki i faktury od dostawców i wykonawców z odroczonymi terminami płatności bez względu na długość odroczonego terminu (art. 20 ust. 1)

 

Ad. 3.7.

Zobowiązania wobec kontrahentów regulowane będą w terminach wynikających z zawartych umów.

 

Ad. 3.8.

Zobowiązania wobec kontrahentów oraz należności i zobowiązania z tytułów publicznoprawnych inwentaryzowane będą drogą porównania danych wynikających z ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami.

 

Ad. 4.1.

Ewidencja księgowa podatków prowadzona jest dla każdego podatnika na odrębnych kontach i każdego podatku oddzielnie.

 

Ad. 4.2.

Opodatkowano w sposób prawidłowy podatkiem rolnym, leśnym i od nieruchomości osoby fizyczne wymienione w protokole. Przestrzegane są przepisy ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej.

 

Ad. 4.3.

Zobowiązano jednostki korzystające ze zwolnień do złożenia deklaracji podatkowych.

 

Ad. 4.4.

Grunty pod budynkami, związane z prowadzeniem działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza lub leśna, przez osoby fizyczne, posiadające również gospodarstwo rolne – dot. podatnika o numerze konta 12736 – opodatkowano podatkiem od nieruchomości stosownie do przepisów art. 2 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 5 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

 

Ad. 4.5.

Wydano decyzję ustalającą wysokość zobowiązania podatkowego na podstawie przepisu art. 254 Ordynacji podatkowej w związku z przepisami art. 6 ust. 8 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych – dot. podatnika o numerze konta 12409.

 

Ad. 4.6.

W stosunku do Urzędu Miasta Chełma podjęto następujące czynności: wezwano ich do złożenia stosownych deklaracji podatkowych a następnie wszczęto postępowanie podatkowe mające na celu ustalenie należnego podatku. Wezwano SP Z0Z w Chełmie do złożenia deklaracji korygującej podatek od nieruchomości za rok 2001.

Po otrzymaniu deklaracji zwrócona zostanie im kwota nadpłaconego podatku.

Wezwano podatnika do złożenia deklaracji korygujących na podatek rolny za lata 1998-2002. Grunty będące w posiadaniu przedsiębiorcy, sklasyfikowane w ewidencji gruntów jako użytki rolne i nie zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej opodatkowane są podatkiem rolnym zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2003 r.. Przy opodatkowaniu przestrzegana będzie zasada, że w przypadku dzierżaw, najmu i użytkowania gruntów, obowiązek podatkowy w podatku rolnym ciąży na właścicielu lub samoistnym posiadaczu tych gruntów.

 

Ad. 4.7.

Ustalono po wznowieniu postępowania, na podstawie przepisów art. 240 § 1 pkt 5 w związku z przepisami art. 243 § 1 i art. 244 § 1 Ordynacji podatkowej w prawidłowy sposób wysokość należnego podatku od nieruchomości od podatników o nr karty gosp. 7,1,10. Wydano decyzje ustalające w prawidłowy sposób wysokość należnego podatku uwzględniając okres przedawnienia prawa do wymierzenia zobowiązania podatkowego – art. 68 §1 Ordynacji podatkowej.

     

Ad. 4.8.

Zobowiązano pracowników referatu finansowego do terminowego doręczania podatnikom decyzji wymiarowych za potwierdzeniem odbioru z podpisem i datą jego otrzymania przez podatnika.

 

Ad. 4.9.

Zobowiązano pracowników referatu finansowego do przestrzegania zasad ustalonych w art. 132 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.

 

Ad. 4.10.

Pracownicy referatu finansowego zobowiązani zostali do prawidłowego zaliczania wpłaconych nieterminowo należności podatkowych, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami wydanymi w drodze rozporządzenia przez Ministra Finansów. Dokonano prawidłowego rozliczenia wpłat dokonanych po terminie płatności przez podatników wymienionych w protokole.

 

Ad. 4.11.

Skarbnika gminy zobowiązano do zwiększenia nadzoru nad pracą referatu finansowego pod kątem terminowości podejmowania działań przez podległych   pracowników, zmierzających do windykacji należności podatkowych przez zalegających podatników.

 

Ad. 4.12.

Sprostowano w drodze postanowienia błąd rachunkowy w decyzji Nr 3113/630/2002 z dnia 16.01.2002r. w sprawie udzielenia ulgi inwestycyjnej, oraz w sposób prawidłowy ustalono wysokość ulgi żołnierskiej dla podatników o nr kont 2008 i 1746 i dokonano korekty odpisu tym podatnikom. Przy stosowaniu zwolnień i ulg w podatku rolnym przestrzegane będą zasady określone w przepisach ustawy o podatku rolnym a w szczególności zwrócona uwaga będzie na prawidłowe stosowanie zwolnienia w podatku rolnym z tytułu wyłączenia użytków rolnych z produkcji rolnej.

 

Ad. 4.13.

Przed wydaniem każdej decyzji umorzeniowej bądź rozkładającej zapłatę podatku na raty jak również i odraczającej płatności ustalonych zobowiązań przeprowadzane będzie zawsze wnikliwe postępowanie wyjaśniające a zebrany  w tym postępowaniu materiał dowodowy będzie podstawą do obiektywnego rozstrzygnięcia złożonego podania.

 

Ad. 4.14.

Przy umarzaniu zaległości podatkowych i odsetek za zwłokę, odraczaniu terminu płatności, rozkładaniu na raty zapłaty podatku podatnikom będących przedsiębiorcami, przestrzegane będą zasady postępowania ustalone w ustawie z dnia 27 lipca 2002r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowania pomocy publicznej dla przedsiębiorców.

 

Ad. 4.15.

Pracownika odpowiedzialnego za prowadzenie spraw związanych z najmem lokali zobowiązano do bardziej skutecznego egzekwowania od najemców ustalonego czynszu a w przypadku zwłoki z jego zapłatą żądania również należnych odsetek.

 

Ad. 4.16.

Do wszystkich najemców zalegających z zapłatą czynszu skierowano wezwania do natychmiastowej jego zapłaty z pouczeniem, że w przypadku nie uiszczenia należności sprawa skierowana zostanie na drogę postępowania sądowego.

 

Ad. 4.1.1  

Ustalenie dodatku służbowego dla Wójta w wysokości 110% wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego nastąpiło z dniem 1 stycznia 2000 roku w oparciu o obowiązujące w tym czasie przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1990 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. z 1993 r. Nr 111, poz. 493 z późn. zm.). Ustalona zmiana wynagrodzenia mogła nastąpić jedynie w trybie art. 42 § 1 i 2 Kodeksu Pracy, w związku z czym nie można przyjąć stanowiska zawartego w zaleceniach, że z dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000 r. nastąpiła automatyczna zmiana wynagrodzenia z mocy prawa u wszystkich pracowników w tym również u Wójta.

Przepisy tego rozporządzenia stanowiły jedynie podstawę do zmiany zasad wynagrodzenia przez uprawnione podmioty ale w trybie przepisów Kodeksu Pracy z uwzględnieniem okresu wypowiedzenia i praw nabytych. Nowe wynagrodzenie w oparciu o przepisy aktualnego rozporządzenia i Kodeksu Pracy – Rada Gminy ustaliła dla Wójta w drodze uchwały w dniu 28 lutego 2001 r..

W świetle powyższego brak jest przesłanek prawnych do zwrotu kwoty stanowiącej równowartość 70% wypłaconego dodatku służbowego, w sytuacji kiedy nowe rozporządzenie mówi o dodatku specjalnym (40%) a poprzednie rozporządzenie operowało inną kategorią dodatku, zwanego dodatkiem służbowym.

 

 

Ad. 4.1.2

Przy przyznawaniu dotacji na rzecz klubu sportowego przestrzegane będą zasady określone w art. 118 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Pracownik odpowiedzialny za kulturę fizyczną w gminie zobowiązany został do dokonywania oceny złożonych ofert w sprawie przyznania dotacji z budżetu gminy na powyższą działalność. Skarbnik gminy przeprowadzać będzie kontrolę prawidłowości wykorzystania dotacji przez podmioty, które z takiej pomocy skorzystały.

 

Ad. 4.1.3.

Zatwierdzanie prac komisji przetargowej  dokonywane będzie przez Wójta Gminy.

 

Ad. 4.1.4.

Ogłoszenia o przetargu zawierać będą informacje określone w art. 30 ustawy o zamówieniach publicznych łącznie z oświadczeniem o stosowaniu preferencji krajowych i terminem realizacji zamówienia.

 

Ad. 4.1.5.

Wykonawcy wzywani będą do złożenia oświadczenia o nie pozostawaniu w stosunku zależności lub dominacji z innymi uczestnikami postępowania lub zamawiającym albo osobami po stronie zamawiającego biorącymi udział w postępowaniu.

 

Ad. 4.1.6.

W specyfikacji istotnych warunków zamówienia forma wniesienia wadium określona zostanie zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych.

 

Ad. 4.1.7.

W prowadzonych postępowaniach o zamówienia publiczne wykluczeni będą dostawcy lub wykonawcy, którzy nie złożą wymaganych oświadczeń lub nie będą spełniali innych wymagań określonych w ustawie, bądź w specyfikacji lub zaproszeniu do składania ofert.

 

Ad. 4.1.8.

Odrzuceniu podlegać będą wszystkie oferty sprzeczne ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia.

 

Ad. 4.1.9.

Przestrzegana będzie zasada określona w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 listopada 2002 r. w przedmiocie należytego zabezpieczenia wykonania umowy o zamówienia publiczne.

 

Ad. 4.1.10.

Przy zawieraniu umów o wykonanie zadań inwestycyjnych przestrzegana będzie zasada zaciągania zobowiązań w granicach kwot zaplanowanych w budżecie.

 

Ad. 4.1.11.

Z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wykluczeni będą wykonawcy nie spełniający wymagań określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

 

 

 

Ad. 4.1.12.

Umowy o roboty budowlane zawierane będą w terminie nie krótszym niż 7 dni od dnia ogłoszenia o wyborze najkorzystniejszej oferty.

 

Ad. 5.1.

W wykazach nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży określa się termin 6-cio tygodniowy do złożenia wniosku przez osoby, którym przysługuje  pierwszeństwo w nabywaniu nieruchomości na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami.

 

Ad. 5.2.

W ogłoszeniach o przetargu ustnym nieograniczonym na sprzedaż nieruchomości komunalnych umieszcza się informacje określone w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 1998r. a termin do wniesienia wadium ustala się na 3 dni przed odbyciem przetargu.

 

Ad. 5.3.

Na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej przedstawiona zostanie propozycja ustalenia przez Radę Gminy zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawienia i najmu na okres dłuższy niż 3 lata.

 

Ad. 5.4.

Umowy o odpłatne korzystanie z lokali zawierane będą na czas nieoznaczony lub na czas dłuższy niż 3 lata zgodnie z obowiązującymi przepisami. Natomiast zmiany wysokości czynszu dokonywane będą po uprzednim wypowiedzeniu jego dotychczasowej wysokości najpóźniej na miesiąc przed upływem końca miesiąca kalendarzowego.

 

Ad. 5.5.

Przy podejmowaniu uchwały o zatwierdzeniu nowego przestrzennego planu zagospodarowania gminy ustalona zostanie stawka procentowa służąca do naliczania opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości.

 

Ad. 5.6.

W stosunku do działek gruntu wydzielonych prawomocną decyzją pod drogi gminne, powiatowe, wojewódzkie lub krajowe składane będą odpowiednie wnioski do Wydziału Ksiąg Wieczystych o ujawnienie w księgach praw wymienionych podmiotów.

 

Ad. 5.7.

Opłaty adiacenckie z tytułu wzrostu wartości nieruchomości na skutek wybudowania urządzeń infrastruktury technicznej ustalane będą w stosunku do właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych, którym stworzono możliwości do podłączenia się do poszczególnych urządzeń komunalnych. Wójt Gminy przedłoży Radzie Gminy, wniosek w sprawie ustalenia stawki procentowej opłaty adiacenckiej za poszczególne urządzenia,  w tym również za wybudowanie lub modernizację dróg.

 

Ad. 5.8.

Przy inwentaryzacji składników mienia gminy przestrzegane będą przepisy rozdziału 3 ustawy o rachunkowości.

Inwentaryzacja inwestycji rozpoczętych przeprowadzana będzie na koniec każdego roku metodą porównywania danych z ksiąg rachunkowych z dokumentami. Zmieniona zostanie także instalacja inwentaryzacyjna pozwalająca na inwentaryzację gruntów i budowli w drodze weryfikacji ich aktualnej wartości z odpowiednimi dokumentami.

 

            Jednocześnie informuję, że prawidłowość wykonania zaleceń pokontrolnych z zakresu księgowości, zostanie ponownie sprawdzona przez nowego skarbnika w związku z odwołaniem dotychczasowego i jego przejściem na emeryturę.