Lublin, 11 maja 2004 r.
RIO – II – 060/22/2004
Pan Zbiegniew
Więch
p.o. Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg
w Hrubieszowie
Szanowny Panie Dyrektorze,
W dniach od 23
do 27 lutego i 02 marca 2004r. inspektor Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Lublinie – Regina Krzanowska – przeprowadziła doraźną kontrolę
gospodarki finansowej Powiatowego Zarządu Dróg w Hrubieszowie w zakresie
zamówień publicznych.
Do ustaleń
kontroli, zawartych w protokole podpisanym w dniu 12 marca 2004 r. złożono
wyjaśnienia, które uwzględniono w treści niniejszego wystąpienia.
Ustalenia
kontroli wykazały, że przy udzielaniu zamówień publicznych popełniono szereg
nieprawidłowości, które były wynikiem niedostatecznej znajomości przepisów
ustawy o zamówieniach publicznych lub niewłaściwej ich interpretacji.
Stwierdzono, że wskutek tych nieprawidłowości, z naruszeniem przepisów ustawy
o finansach publicznych wydatkowano środki publiczne w kwotach:
- 86.584,40 zł - na wykonanie remontów
cząstkowych nawierzchni dróg powiatowych w technologii mieszanek
mineralno-asfaltowych na terenie gminy Dołhobyczów i Mircze,
- 14.338,00 zł - na wykonanie robót walcem
statycznym samojezdnym,
- 25.658,60 zł - na wykonanie robót
budowlanych związanych z likwidacją skutków przełomów na drogach powiatowych.
Poniżej podaję
ujawnionej trakcie kontroli nieprawidłowości i uchybienia oraz wnioski co do
sposobu ich wyeliminowania, stosownie do przepisów art. 9 ust. 2 ustawy
z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych
(tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późn.
zm.):
1. Niedopełnienie wymogów
wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych, przy prowadzeniu postępowania
zakończonego udzieleniem w dniu 31 marca 2003r. zamówień na roboty budowlane
związane z remontem cząstkowym dróg powiatowych, przez:
- nieudokumentowanie faktu wykonania obowiązku wynikającego z art. 50
ust. 2 ustawy tj. zamieszczenia ogłoszenia o wyniku przetargu w miejscu
publicznie dostępnym w siedzibie zamawiającego,
- niewykonanie obowiązku wynikającego z art. 25 ust. 4 ustawy, tj. nieprzekazanie Ministrowi Spraw Wewnętrznych i
Administracji informacji cenowych z postępowania oraz kopii ofert
najkorzystniejszych.
Obowiązujące od 2 marca 2004r. przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177) nie obligują do zamieszczania ogłoszenia o wyborze najkorzystniejszej oferty w miejscu publicznie dostępnym w siedzibie zamawiającego, nie ma też obowiązku przekazywania ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej informacji cenowej z postępowania oraz kopii oferty najkorzystniejszej, który to obowiązek dotyczył zamawiającego udzielającego zamówienia na roboty budowlane.
Obecnie o wyborze oferty zamawiający zobowiązany jest zawiadomić niezwłocznie wykonawców, którzy ubiegali się o udzielenie zamówienia, a jeżeli wartość zamówienia przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 60.000 euro – również Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej Urzędu, podając nazwę (firmę) i adres wykonawcy, którego ofertę wybrano, oraz jej cenę, stosownie do przepisów art. 92 Prawa zamówień publicznych.
Odnośnie do wyjaśnień złożonych do ustaleń protokołu kontroli w kwestii definicji „remontu” i „robót budowlanych” informuję, że przepisy art. 3 pkt 7 i 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (tekst jednolity: Dz. U. z 2003r., Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.) jednoznacznie wskazują, że prace polegające na remoncie zaliczane są do robót budowlanych; w ustawie brak jest też definicji remontu cząstkowego, tym samym - wyjaśnienia o „nieuznaniu remontu cząstkowego za robotę budowlaną tylko za remont” są sprzeczne z ustawą oraz same w sobie i nie usprawiedliwiają niewykonania obowiązku wynikającego z przepisu art. 25 ust. 4 ustawy o zamówieniach publicznych – str. 5, 6 protokołu, str. 1 wyjaśnień z 9 marca 2004r.
2. Bezpodstawne odstąpienie
w dniu 28.05.2003r. – przed upływem umownych terminów wykonania zamówienia
(31.07.2003r.) – od realizacji umów zawartych z firmą ……… na wykonanie remontów
cząstkowych nawierzchni dróg powiatowych w technologii mieszanek mineralno -
asfaltowych na terenie gminy Dołhobyczów i Mircze.
Z ustaleń kontroli wynika, że nie zaistniały okoliczności powodujące,
iż wykonanie umowy nie leży w interesie publicznym, a których nie można było
przewidzieć w chwili zawarcia umowy, czego dowodem jest powierzenie tych prac
nowemu wykonawcy -………. – za wynagrodzeniem wyższym o kwotę 10.186,40zł.
Z możliwości odstąpienia od umowy w sprawie zamówienia publicznego korzystać wyłącznie w razie zaistnienia istotnej zmiany okoliczności powodującej, że wykonanie umowy nie leży w interesie publicznym, czego nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy, w terminie 30 dni od powzięcia wiadomości o tych okolicznościach, stosownie do przepisu art. 145 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177) – str. 7, 8 protokołu.
3. Wydatkowanie środków
publicznych w kwocie 86.584,40 zł – na wykonanie remontów cząstkowych
nawierzchni dróg powiatowych w technologii mieszanek mineralno-asfaltowych na
terenie gminy Dołhobyczów i Mircze
– w sposób niecelowy i nieoszczędny, w wyniku naruszenia przepisów ustawy
o zamówieniach publicznych przy wyborze w dniu 30.05.2003r. faktycznego
wykonawcy tych robót, poprzez:
- powierzenie wykonania tych robót …………. – innemu wykonawcy, niż
wykonawca wybrany do realizacji tego zadania w dniu 19.03.2003 r. w wyniku
prawidłowo przeprowadzonego przetargu nieograniczonego, z którym bezpodstawnie
rozwiązano umowę o realizację tego zadania zawartą 31.03.2003 r., a którego
oferta była tańsza o 10.186,40 zł,
- udzielenie zamówienia na realizację tych robót w dniu 30.05.2003 r. w
trybie z wolnej ręki na podstawie art. 71 ust. 1 pkt 3 ustawy o zamówieniach
publicznych, mimo, że nie wystąpiły łącznie wszystkie warunki wymienione w tym
przepisie, dopuszczające zastosowanie tego trybu.
Przestrzegać zasady dokonywania wydatków publicznych zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków oraz w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, stosownie do przepisów art. 28 ust. 2 i ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.).
Zamówień publicznych udzielać wykonawcom wybranym zgodnie z przepisami ustawy - Prawo zamówień publicznych, stosownie do przepisu art. 7 ust. 3 tej ustawy. Zamówień z wolnej ręki – zgodnie z zasadą udzielania zamówień określoną przepisem art. 10 ust. 2 tej ustawy – udzielać, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z okoliczności wskazanych przepisem art. 67 ust. 1 Prawa zamówień publicznych. Przepis art. 67 ust 1 pkt 3 tej ustawy (poprzednio art. 71 ust. 1 pkt 3 ustawy o zamówieniach publicznych) dopuszcza zastosowanie trybu z wolnej ręki, jeżeli zachodzą – wszystkie i łącznie – przesłanki określone tym przepisem, tj. wystąpiła wyjątkowa sytuacja, która:
- nie wynikała z przyczyn leżących po stronie zamawiającego,
- której zamawiający nie mógł przewidzieć,
- która wymaga natychmiastowego wykonania zamówienia,
- nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielania zamówienia – str. 9-10 protokołu.
4. Niesporządzenie
dokumentacji podstawowych czynności związanych z postępowaniem przy udzieleniu
zamówień publicznych na wykonanie remontów cząstkowych nawierzchni dróg
powiatowych na terenie gminy Dołhobyczów i Mircze oraz na wykonanie robót frezowania nawierzchni dróg
powiatowych.
W trakcie prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia sporządzać pisemny protokół postępowania o udzielenie zamówienia, zawierający co najmniej informacje określone przepisem art. 96 ust. 1 Prawa zamówień publicznych i przechowywać go, wraz z załącznikami, przez okres 4 lat od dnia zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia, w sposób gwarantujący jego nienaruszalność, stosownie do przepisu art. 97 ust. 1 tej ustawy oraz w sposób odzwierciedlający przebieg załatwiania i rozstrzygnięcia spraw i zapewniający ochronę przed uszkodzeniem, zniszczeniem bądź utratą, stosownie do przepisu art. 6 ustawy z dnia 14 lipca 1983r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (tekst jednolity Dz. U. z 2002r. Nr 171, poz. 1396 z późn. zm.).
„Protokoły z przebiegu rokowań”, załączone do wyjaśnień z 9.03.2004 r. złożonych do protokołu kontroli, nie spełniają wymogów dokumentacji podstawowych czynności związanych z postępowaniem, o której mowa w art. 26 ust. 1 obowiązującej wówczas ustawy o zamówieniach publicznych, wyjaśnień tych nie można więc uznać za uzasadnione – str. 10, 12 protokołu, str. 1-2 wyjaśnień z 9 marca 2003r.
5. Nieustalenie
wartości szacunkowej zamówienia na usługi ciągnikiem rolniczym ze skraplarką
oraz na usługi walcem statycznym samojezdnym.
Przestrzegać obowiązku ustalania wartości szacunkowej zamówienia publicznego z należytą starannością, przyjmując za podstawę całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, stosownie do przepisu art. 32 ust. 1 Prawa zamówień publicznych – str. 13 protokołu.
6. Wydatkowanie środków
publicznych w kwocie 14.338,00 zł - na wykonanie robót walcem statycznym
samojezdnym - z naruszeniem przepisów ustawy o zamówieniach publicznych przy
wyborze wykonawcy tych robót w trybie zapytania o cenę, przez:
- niedokonanie wyboru oferty
najkorzystniejszej (oferty z najniższą ceną) i udzielenie zamówienia dwóm
wykonawcom - wykonawcy, który zaoferował najniższą cenę (15,00zł za godzinę
pracy) i wykonawcy, który zaoferował cenę wyższą (50,00zł za godzinę pracy),
- dokonywanie wydatków w sposób nieoszczędny wskutek udzielenia
wykonawcy, który zaoferował wyższą cenę zamówień o łącznej wartości
14.338,00zł, podczas gdy wartość zamówień udzielonych oferentowi najtańszemu
wyniosła 2.520,00zł.
Przy udzielaniu zamówień w trybie zapytania o cenę udzielać zamówienia wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy, który zaoferował najniższą cenę, stosownie do przepisów art. 72 ust. 2 w związku z art. 7 ust. 3 ustawy – Prawo zamówień publicznych, przy zachowaniu zasady prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie oferentów, wyrażonej w art. 7 ust. 1 tej ustawy.
Przestrzegać zasady dokonywania wydatków publicznych w sposób oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, stosownie do art. 28 ust. 3 pkt 3 ustawy o finansach publicznych.
Wyjaśnienia złożone do protokołu kontroli w dniu 15.03.2004 r. w żadnej mierze nie usprawiedliwiają opisanego sposobu wydatkowania środków publicznych. Także forma prowadzenia działalności przez oferentów i związane z tym koszty robót nie stanowią wytłumaczenia dla wydatkowania środków publicznych w sposób nieoszczędny - str. 13-18 protokołu, str. 3-4 wyjaśnień z 15 marca 2003r.
7. Wydatkowanie środków
publicznych w kwocie 25.658,60 zł - na wykonanie robót budowlanych związanych z
likwidacją skutków przełomów na drogach powiatowych – z naruszeniem
przepisów ustawy o zamówieniach publicznych, przez udzielenie w dniu
19.09.2003r. zamówienia na realizację tych robót w trybie z wolnej ręki na
podstawie art. 71 ust. 1 pkt 4 ustawy, mimo, że nie wystąpiły przesłanki
zastosowania tego trybu – uprzednio prowadzone postępowania nie wykazały, że ze
względu na szczególny rodzaj robót budowlanych można uzyskać je tylko od
jednego wykonawcy; do pierwszego przetargu, który unieważniono z przyczyn
formalnych, przystąpiło trzech oferentów. Właściwym trybem udzielenia
zamówienia mogły być negocjacje z zachowaniem konkurencji.
Przestrzegać zasady udzielania zamówień publicznych w trybie innym, niż przetarg nieograniczony lub przetarg ograniczony tylko w przypadkach określonych w ustawie – Prawo zamówień publicznych, zgodnie z zasadą określoną przepisem art. 10 ust. 2 tej ustawy.
Zamówień z wolnej ręki w trybie określonym przepisem art. 67 ust. 1 pkt 4 Prawa zamówień publicznych udzielać, jeżeli w prowadzonych kolejno postępowaniach o udzielenie zamówienia, z których co najmniej jedno prowadzone było w trybie przetargu nieograniczonego albo przetargu ograniczonego, nie zostały złożone żadne oferty lub wszystkie oferty zostały odrzucone, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione – str. 18 – 20 protokołu.
Jeżeli uważa Pan, że wśród wniosków zawartych w tym wystąpieniu są takie, które naruszają prawo poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie, przysługuje Panu – zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych – prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego.
Stosownie do art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych sprawozdania z jego realizacji, w formie pisemnej i elektronicznej (np. na dyskietce) oczekuję w terminie 30 dni od daty doręczenia Panu tego wystąpienia.
Marek Poniatowski
Do wiadomości:
Zarząd Powiatu w Hrubieszowie