Lublin, 7 lipca 2004 r.

 

RIO-II-60/12/2004

 

Pan Ryszard Jezior

Dyrektor Domu Pomocy Społecznej

w Lubartowie

 

 

Szanowny Panie Dyrektorze,

 

W dniach od 16 do 23 kwietnia 2004 r. inspektorzy Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie - Ewa Kuźma-Pilipczuk i Katarzyna Bańka-Wójcik - przeprowadzili kontrolę gospodarki finansowej Domu Pomocy Społecznej w Lubartowie. Do ustaleń kontroli zawartych w protokole omówionym i podpisanym 11 maja 2004 r. zastrzeżeń nie wniesiono.

Wyniki przeprowadzonej kontroli wskazują, że gospodarka finansowa Domu Pomocy Społecznej prowadzona jest prawidłowo, w większości przypadków zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Pozytywnie ocenić należy zarówno prawidłowe funkcjonowanie jednostki w zakresie księgowości, sprawozdawczości, obrotu pieniężnego, ustalania należności i zobowiązań jak i dokonywanie wydatków na zadania statutowe oraz określone w obowiązujących przepisach. Stwierdzone w toku kontroli nieprawidłowości nie mają zasadniczego wpływu na kontrolowaną działalność.

Ujawnione nieprawidłowości wynikają z nieprzestrzegania obowiązujących przepisów prawa. Część z nich została usunięta w trakcie kontroli, po udzieleniu przez kontrolujących stosownego instruktażu.

Poniżej podaję stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia oraz wnioski, co do sposobu ich wyeliminowania, stosownie do przepisów art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 55 poz. 577 z późn. zm.). W załączniku do wystąpienia pokontrolnego wskazano osoby odpowiedzialne za stwierdzone nieprawidłowości.

 

1.      W zakresie księgowości i sprawozdawczości:

 

1.1.   Nieprowadzenie ewidencji analitycznej do kont 750 „Przychody i koszty finansowe” oraz 800 ”Fundusz jednostki”; prowadzenie ewidencji analitycznej (ksiąg inwentarzowych) środków trwałych oraz pozostałych środków trwałych bez wskazania osób i komórek organizacyjnych, którym powierzono te składniki majątkowe; niedokonanie podsumowania stanów na 31 grudnia 2003 r. poszczególnych grup rodzajowych składników majątkowych.

Zaprowadzić i prowadzić ewidencję analityczną do kont: 750 „Przychody i koszty finansowe” oraz 800 „Fundusz jednostki” według wskazań określonych w zakładowym planie kont, a w ewidencji analitycznej do kont 011 „Środki trwałe” i 013 „Pozostałe środki trwałe” wskazywać osoby i komórki organizacyjne, którym powierzono te składniki majątkowe, stosownie do zasad przyjętych w regulacjach wewnętrznych oraz zasad funkcjonowania ewidencji szczegółowej do tych kont, określonych w przepisach załącznika Nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153, poz. 1752). W celu uzgodnienia zapisów i sald kont ksiąg pomocniczych (ksiąg inwentarzowych środków trwałych i pozostałych środków trwałych) z zapisami i saldami kont księgi głównej dokonywać posumowania wartości poszczególnych grup składników majątkowych oraz ogółem, stosownie do przepisów art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.). – str. 4 protokołu.

 

1.2.   Niezamieszczanie na fakturach zakupu pokwitowania odbioru materiałów przez osoby, które przyjęły je do zużycia.

Przestrzegać obowiązku zamieszczania na fakturach zakupu pokwitowania odbioru materiałów przez osoby, które przyjęły je do zużycia, stosownie do przepisów art. 21 ust. 1 pkt 5 ustawy o rachunkowości. – str. 4 protokołu.

 

2.         W zakresie wydatków budżetowych.

 

2.1.   Nieprawidłowe opracowanie regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych Domu Pomocy Społecznej w Lubartowie, przez:

-   dopuszczenie możliwości przeznaczania środków funduszu na działalność wykraczającą poza ustawową definicję działalności socjalnej, tj. finansowanie imprez okolicznościowych wraz z zakupem upominków i poczęstunkiem,

-   uzależnienie przyznawania świadczeń z funduszu, przeznaczonych na potrzeby mieszkaniowe uprawnionych od kryteriów niewynikających z przepisów ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych tj. co najmniej dwuletniego stażu pracy.

Postanowienia regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych Domu Pomocy Społecznej w Lubartowie dostosować do przepisów ustawy z dnia 4 marca 1994 roku o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jednolity Dz. U. z 1996 roku Nr 70 poz. 335 z późn. zm.), zgodnie z którymi środki funduszu przeznacza się na działalność socjalną, w rozumieniu przepisów art. 2 ust. 1 ustawy, organizowaną na rzecz osób uprawnionych do korzystania z funduszu oraz przepisów art. 8 ust. 1 ustawy, stosownie do których, przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z funduszu uzależniona jest od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej, tj. wyłącznie od kryteriów wskazanych w tym przepisie – str. 11 protokołu.

 

2.2.   Nieterminowe przekazanie - na rachunek bankowy zakładowego funduszu świadczeń socjalnych - kwoty stanowiącej równowartość 75 % odpisu na ten fundusz.

Kwotę stanowiącą co najmniej równowartość 75 % odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na dany rok kalendarzowy przekazywać na rachunek bankowy funduszu w terminie do 31 maja tego roku, stosownie do przepisów art. 6 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

 

2.3.   Wykorzystanie środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na udzielenie pożyczki w kwocie 600 zł, przeznaczonej na zapłatę czesnego, tj. niezgodnie z regulaminem zakładowego funduszu świadczeń socjalnych DPS w Lubartowie.

Środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych przeznaczać wyłącznie na cele określone w regulaminie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych DPS w Lubartowie, stosownie do przepisów art. 8 ust. 2 ustawy zakładowym funduszu świadczeń socjalnych – str. 11 protokołu.

 

Jeżeli uważa Pan, że wśród wniosków zawartych w tym wystąpieniu są takie, które naruszają prawo przez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie, przysługuje Panu – zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych – prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie w ciągu 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego.

 

Stosownie do przepisów art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, sprawozdania z jego realizacji, w formie pisemnej i elektronicznej (np. na dyskietce) oczekuję w terminie 30 dni od doręczenia Panu tego wystąpienia.

 

 

 

 

 

Marek Poniatowski

Do wiadomości:

Zarząd Powiatu Lubartowskiego.