Lublin, 7 lipca 2004 r.
RIO-II-60/12/2004
Pan Ryszard Jezior
Dyrektor Domu Pomocy
Społecznej
w Lubartowie
Szanowny Panie
Dyrektorze,
W
dniach od 16 do 23 kwietnia 2004 r. inspektorzy Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Lublinie - Ewa Kuźma-Pilipczuk i Katarzyna Bańka-Wójcik - przeprowadzili
kontrolę gospodarki finansowej Domu Pomocy
Społecznej w Lubartowie. Do ustaleń kontroli zawartych w protokole omówionym i
podpisanym 11 maja 2004 r. zastrzeżeń nie wniesiono.
Wyniki przeprowadzonej kontroli wskazują, że gospodarka finansowa
Domu Pomocy Społecznej prowadzona jest prawidłowo, w większości przypadków
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Pozytywnie ocenić należy
zarówno prawidłowe funkcjonowanie jednostki w
zakresie księgowości, sprawozdawczości, obrotu pieniężnego, ustalania
należności i zobowiązań jak i dokonywanie wydatków na zadania statutowe oraz
określone w obowiązujących przepisach. Stwierdzone w toku kontroli
nieprawidłowości nie mają zasadniczego wpływu na kontrolowaną działalność.
Ujawnione
nieprawidłowości wynikają z nieprzestrzegania obowiązujących przepisów prawa.
Część z nich została usunięta w trakcie kontroli, po udzieleniu przez
kontrolujących stosownego instruktażu.
Poniżej
podaję stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia oraz wnioski, co do sposobu
ich wyeliminowania, stosownie do przepisów art. 9 ust. 2 ustawy z dnia
7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst
jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 55 poz. 577 z
późn. zm.). W załączniku do wystąpienia pokontrolnego
wskazano osoby odpowiedzialne za stwierdzone nieprawidłowości.
1. W zakresie księgowości i sprawozdawczości:
1.1. Nieprowadzenie ewidencji analitycznej do kont 750 „Przychody i
koszty finansowe”
oraz 800 ”Fundusz jednostki”; prowadzenie ewidencji analitycznej (ksiąg
inwentarzowych) środków trwałych oraz pozostałych środków trwałych bez
wskazania osób i komórek organizacyjnych, którym powierzono te składniki
majątkowe; niedokonanie podsumowania stanów na 31 grudnia 2003 r.
poszczególnych grup rodzajowych składników majątkowych.
Zaprowadzić
i prowadzić ewidencję analityczną do kont: 750 „Przychody i koszty finansowe”
oraz 800 „Fundusz jednostki” według wskazań określonych w zakładowym planie
kont, a w ewidencji analitycznej do kont 011 „Środki trwałe” i 013 „Pozostałe
środki trwałe” wskazywać osoby i komórki organizacyjne, którym powierzono te
składniki majątkowe, stosownie do zasad przyjętych w regulacjach wewnętrznych
oraz zasad funkcjonowania ewidencji
szczegółowej do tych kont, określonych w przepisach załącznika Nr 2 do
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie
szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów
jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów
publicznych (Dz. U. Nr 153, poz. 1752). W celu uzgodnienia zapisów i sald
kont ksiąg pomocniczych (ksiąg inwentarzowych środków trwałych i pozostałych
środków trwałych) z zapisami i saldami kont księgi głównej dokonywać
posumowania wartości poszczególnych grup składników majątkowych oraz ogółem,
stosownie do przepisów art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 29
września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity: Dz. U. z
2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.). – str. 4
protokołu.
1.2. Niezamieszczanie
na fakturach zakupu pokwitowania odbioru
materiałów przez osoby, które przyjęły je do zużycia.
Przestrzegać obowiązku zamieszczania na fakturach zakupu pokwitowania odbioru
materiałów przez osoby, które przyjęły je do zużycia, stosownie do przepisów
art. 21 ust. 1 pkt 5 ustawy o rachunkowości. – str. 4
protokołu.
2. W zakresie wydatków
budżetowych.
2.1. Nieprawidłowe opracowanie regulaminu
zakładowego funduszu świadczeń socjalnych Domu
Pomocy Społecznej w Lubartowie, przez:
-
dopuszczenie możliwości
przeznaczania środków funduszu na działalność
wykraczającą poza ustawową definicję
działalności socjalnej, tj. finansowanie
imprez okolicznościowych wraz z zakupem upominków i poczęstunkiem,
-
uzależnienie
przyznawania świadczeń z funduszu,
przeznaczonych na potrzeby mieszkaniowe uprawnionych od kryteriów niewynikających z przepisów ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych tj. co najmniej
dwuletniego stażu pracy.
Postanowienia regulaminu
zakładowego funduszu
świadczeń socjalnych Domu Pomocy Społecznej w Lubartowie dostosować do przepisów ustawy
z dnia 4 marca 1994 roku o zakładowym funduszu
świadczeń socjalnych (tekst jednolity Dz. U. z 1996
roku Nr 70 poz. 335 z późn. zm.), zgodnie z którymi środki funduszu
przeznacza się na działalność socjalną, w rozumieniu przepisów art. 2 ust. 1
ustawy, organizowaną na rzecz osób uprawnionych do korzystania z funduszu
oraz przepisów art. 8 ust. 1 ustawy, stosownie do których, przyznawanie
ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z funduszu
uzależniona jest od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby
uprawnionej, tj. wyłącznie od kryteriów wskazanych w tym przepisie – str.
11 protokołu.
2.2. Nieterminowe
przekazanie - na rachunek bankowy zakładowego funduszu
świadczeń socjalnych - kwoty stanowiącej równowartość 75 % odpisu na ten fundusz.
Kwotę stanowiącą co najmniej równowartość
75 % odpisu na zakładowy fundusz świadczeń
socjalnych na dany rok kalendarzowy przekazywać na rachunek bankowy funduszu w terminie do 31
maja tego roku, stosownie do przepisów art. 6 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń
socjalnych.
2.3. Wykorzystanie
środków zakładowego funduszu świadczeń
socjalnych na udzielenie pożyczki w kwocie 600 zł, przeznaczonej na zapłatę
czesnego, tj. niezgodnie z regulaminem zakładowego funduszu
świadczeń socjalnych DPS w Lubartowie.
Środki zakładowego funduszu
świadczeń socjalnych przeznaczać wyłącznie na cele określone w regulaminie
zakładowego funduszu świadczeń socjalnych DPS
w Lubartowie, stosownie do przepisów art. 8 ust. 2 ustawy zakładowym funduszu
świadczeń socjalnych – str. 11 protokołu.
Jeżeli uważa Pan, że wśród
wniosków zawartych w tym wystąpieniu są takie, które naruszają prawo przez
błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie, przysługuje Panu – zgodnie
z art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych – prawo zgłoszenia
zastrzeżeń do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie w ciągu
14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego.
Stosownie do przepisów art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach
obrachunkowych, sprawozdania z jego realizacji, w formie pisemnej i elektronicznej (np. na
dyskietce) oczekuję w terminie 30 dni od doręczenia Panu tego wystąpienia.
Marek Poniatowski
Do wiadomości:
Zarząd
Powiatu Lubartowskiego.