Lublin, 12 marca 2004 r.
Wójt Gminy Niemce
Szanowny Panie Wójcie,
W dniach od 27 października 2003 do 7 stycznia 2004 r. inspektorzy
Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie – Stanisław Ligęza,
Anna Smalec oraz Michał Jedliński – przeprowadzili
kontrolę gospodarki
Do ustaleń kontroli, zawartych w protokole podpisanym w dniu 9 stycznia 2004r., zastrzeżeń nie wniesiono.
Wyniki kontroli wskazują, że jednostka realizując swoje zadania
określone w ustawach oraz w statucie, popełniła wiele nieprawidłowości
i uchybień, które stwarzają zagrożenie dla prawidłowego
Gmina zaciągnęła kredyt - w banku wybranym bez stosowania ustawy o zamówieniach publicznych - a następnie przekazała te pieniądze na rachunek lokat w banku Spółdzielczym ....................... Płacone odsetki od kredytu przewyższają kwotę odsetek uzyskanych z lokat, co wskazuje na dokonywanie wydatków publicznych ze szkodą dla majątku gminy.
W zakresie sprawozdawczości kontrola wykazała nierzetelne sporządzenie sprawozdań z wykonania podstawowych dochodów podatkowych za 2002r. i I półrocze 2003 r., m.in. przez niewykazanie w nich skutków zwolnienia od podatku od nieruchomości wprowadzonych uchwałą Rady Gminy.
Pozytywnie należy ocenić realizację dochodów budżetowych gminy z
tytułu podatków rolnego, leśnego i od nieruchomości należnych od osób
Na uwagę zasługuje również
W zakresie wydatków bieżących i majątkowych wystąpiło szereg nieprawidłowości, w tym ponoszenie wydatków na cele nie będące zadaniami publicznymi, nieprawidłowe naliczanie dodatków mieszkaniowych oraz przypadki nieprawidłowego ustalenia i wypłacenia wynagrodzeń.
Poniżej podaję stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia oraz wnioski co do sposobu ich wyeliminowania, stosownie do przepisów art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.).
W załączniku do wystąpienia pokontrolnego wskazuję osoby odpowiedzialne za stwierdzone nieprawidłowości.
1. W
zakresie ustaleń ogólnoorganizacyjnych:
1.1. Nieokreślenie
Opracować i przedłożyć Radzie Gminy projekt uchwały określającej
1.2.
Niedokonanie
stosownych zmian w regulaminie organizacyjnym Urzędu Gminy w związku z
likwidacją niektórych stanowisk pracy oraz z wejściem w życie przepisów ustawy
o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta.
Opracować i opublikować - w
1.3. Nieprzeprowadzenie w 2002 roku kontroli
wszystkich gminnych jednostek organizacyjnych.
Przestrzegać obowiązku przeprowadzania kontroli w jednostkach
podległych i nadzorowanych w zakresie realizacji procedur kontroli
2. W
zakresie księgowości i sprawozdawczości budżetowej:
2.1. Niekompletne
opracowanie dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości, w tym:
- nieustalenie wykazu
zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych
oraz systemu służącego ochronie danych i ich zbiorów, w tym dowodów księgowych,
ksiąg rachunkowych lub innych dokumentów stanowiących podstawę zapisów w
księgach rachunkowych,
- ujęcie, w wykazie kont
księgi głównej, kont służących do ewidencji operacji gospodarczych nie
występujących w jednostce, w szczególności kont 222 „Rozliczenie dochodów
budżetowych” i 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych” w sytuacji, gdy jednostka
nie posiada odrębnego rachunku bankowego.
Uzupełnić dokumentację opisującą przyjęte przez jednostkę zasady
rachunkowości, wprowadzoną zarządzeniem Nr 49 Wójta Gminy Niemce z dnia 1
września 2003 r., przez:
-
sporządzenie wykazu zbioru danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych
nośnikach danych, z określeniem ich struktury (z uwzględnieniem istniejącej w
Urzędzie Gminy w Niemcach praktyki stosowania dzienników częściowych,
grupujących zdarzenia według ich rodzajów), wzajemnych powiązań oraz ich
- wykreślenie z planu kont kont
służących do ewidencji operacji gospodarczych niewystępujących
w jednostce, w tym kont 222
„Rozliczenie dochodów budżetowych” i 223 „Rozliczenie wydatków
budżetowych”, na których ewidencjonuje się operacje związane z rozliczeniem z
budżetem środków stanowiących zrealizowane przez jednostkę dochody budżetowe
bądź środków otrzymanych na realizację wydatków budżetowych, w związku z
przepisami § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18
grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad prowadzenia rachunkowości oraz
planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego
oraz niektórych jednostek sektora
Ustalenie i bieżące
aktualizowanie dokumentacji opisującej przyjęte przez jednostkę zasady
(politykę) rachunkowości należy do obowiązków kierownika jednostki, stosownie
do przepisów art. 10 ust. 2 tej ustawy –
str. 6, 7 protokołu.
2.2. Niesporządzenie
wydruków ksiąg rachunkowych za rok 2002 prowadzonych przy użyciu komputera oraz
nieprzeniesienie ich treści na inny komputerowy
nośnik danych, zapewniający trwałość zapisu przez czas nie krótszy od
wymaganego dla przechowywania ksiąg rachunkowych.
Przestrzegać obowiązku sporządzania wydruku ksiąg rachunkowych
prowadzonych przy użyciu komputera lub przenoszenia ich treści na inny komputerowy nośnik danych, zapewniający
trwałość zapisu przez czas nie krótszy od wymaganego dla przechowywania ksiąg
rachunkowych - co najmniej 5 lat, licząc od początku roku następującego
po roku obrotowym, którego dane zbiory dotyczą, zgodnie z przepisami art. 74
ust. 2 pkt 1 i ust. 3 ustawy o rachunkowości - ustalony przez kierownika
jednostki w przepisach wewnętrznych, pod warunkiem posiadania urządzeń
technicznych umożliwiających ochronę danych, (nie później niż na koniec roku
obrotowego), stosownie do przepisów art. 13 ust. 6 tej ustawy.
Przechowywanie ksiąg rachunkowych na nośnikach komputerowych może być
stosowane pod warunkiem zapewnienia możliwości odtworzenia ksiąg rachunkowych
w
2.3. Dokonywanie
zapisów na koncie 133 „Rachunek budżetu” i na koncie 132 „Rachunek środków
inwestycyjnych” bez dowodu bankowego oraz tzw. stornem czerwonym, skutkujące
niezgodnością zapisów na tych kontach z księgowością banku.
Nieprawidłowe dokonywanie zapisów na kontach 130
„Rachunek bieżący jednostek budżetowych”, w tym nieujmowanie na koncie
130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” wszystkich operacji gospodarczych
dotyczących Urzędu Gminy, objętych wyciągiem bankowym.
Przestrzegać obowiązków dokonywania zapisów na koncie 133 „Rachunek
budżetu” wyłącznie na podstawie dowodów bankowych, zapewniając pełną zgodność
zapisów między księgowością banku i jednostki (po stronie Wn ujmować wpływy
środków na rachunek bankowy natomiast po stronie Ma ujmować wypłaty środków
z rachunku bankowego), ujmując wszystkie operacje gospodarcze objęte
wyciągiem bankowym.
Prowadzić bieżącą ewidencję stanu środków oraz obrotów związanych
z wydatkami i dochodami realizowanymi przez Urząd Gminy na koncie 130
„Rachunek bieżący jednostek budżetowych”. W sytuacji, gdy Urząd Gminy nie
posiada wyodrębnionego rachunku bankowego na koncie 130 „Rachunek bieżący
jednostek budżetowych” należy zaewidencjonować każdą operację dotyczącą Urzędu
Gminy związaną z wykonywaniem planu
W odniesieniu do konta 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”
obowiązuje zasada czystości obrotów, co oznacza, że do błędnych zapisów,
zwrotów nadpłat, korekt - wprowadza się dodatkowo techniczny zapis ujemny,
zgodnie z zasadami
2.4. Nieprzestrzeganie
obowiązujących zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych, przez:
- dokonywanie zapisów operacji gospodarczych bez
określenia ich treści (opisu),
- dokonywanie zapisów w dziennikach częściowych bez zamieszczenia w nich danych pozwalających na ustalenie
osoby odpowiedzialnej za treść zapisu,
– dokonywanie zapisów w księgach rachunkowych bez sporządzenia dowodu księgowego,
-
nieprawidłowe prowadzenie ewidencji analitycznej dochodów z majątku gminy,
polegające na niewprowadzeniu na konta poszczególnych
kontrahentów sald początkowych roku 2002 r. oraz należności z tytułu dochodów z
majątku, co uniemożliwiło przedstawienie w księgach rachunkowych stanu
zaległości poszczególnych osób na koniec 2002r.
Przestrzegać zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych, określonych
w przepisach rozdziału 2 ustawy o rachunkowości, a w szczególności:
- zapisów
operacji gospodarczych dokonywać z podaniem co najmniej zrozumiałego tekstu,
skrótu lub kodu opisu operacji; w przypadku zastosowania skrótów lub kodów
podać (w przepisach wewnętrznych) objaśnienia ich treści, stosownie do
przepisów art. 23 ust. 2 pkt 3 tej ustawy;
- zapisów w dziennikach częściowych dokonywać w sposób umożliwiający
ustalenie w nich danych osoby odpowiedzialnej za treść zapisu, stosownie
do art. 14 ust. 4 tej ustawy,
- zapisów w
księgach rachunkowych dokonywać wyłącznie na podstawie dowodów księgowych
stwierdzających dokonanie operacji gospodarczej, stosownie do przepisów art. 20
ust. 2 ustawy o rachunkowości, zapewniając odzwierciedlenie w księgach
rachunkowych stanu rzeczywistego, zgodnie z zasadą rzetelności ksiąg
rachunkowych wyrażoną w przepisach art. 4 ust 1 i art. 24 ust. 2 tej ustawy,
- ewidencję
analityczną dochodów z majątku gminy zaprowadzić w sposób zapewniający
ustalenie stanu rozrachunków z poszczególnymi najemcami, dzierżawcami,
użytkownikami wieczystymi i odbiorcami, ustalenie ewentualnych zaległości i
nadpłat, kontrolę terminowości wpłat należności, zgodnie z art. 17 ust 1 pkt 6
ustawy o rachunkowości; przestrzegać zasady prowadzenia zapisów na kontach
ksiąg pomocniczych jako uszczegółowienia zapisów kont księgi głównej, ewidencję
analityczną przynajmniej na koniec roku obrotowego uzgadniać z ewidencją
syntetyczną, stosownie do przepisów art. 16 ust 1 tej ustawy,
- str.7,
11, 15, 20, 21, 22, 55, 57 protokołu.
2.5. Niezachowanie zasady prowadzenia zapisów o
zdarzeniach w ujęciu chronologicznym i systematycznym, przez nieprawidłowe
ewidencjonowanie operacji gospodarczych dotyczących:
- inwestycji prowadzonych przez gminę:
- subwencji oświatowej otrzymanej w grudniu
2002 na styczeń 2003r.,
- dochodów z tytułu udziału w podatku dochodowym
od osób prawnych oraz dochodów z tytułu podatków i opłat pobieranych na rzecz
gminy przez urzędy skarbowe, w tym: nieujmowanie na
koncie 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych” na koniec okresów
sprawozdawczych zaległości i nadpłat wykazanych w sprawozdaniach przedkładanych
przez urzędy skarbowe,
- zaliczek udzielonych pracownikom,
- przyjmowania do kasy i odprowadzenia
do banku gotówki z tytułu dochodów nieprzypisanych,
- zapłaconych odsetek od pożyczek i
kredytów,
- rozliczeń z b. Agencją Własności Rolnej
Skarbu Państwa z tytułu sprzedaży nieruchomości rolnych należących do Agencji,
- rozliczeń z Giełdą Rolno - Spożywczą w
........... i Polskim Związkiem Motorowym w .............. z tytułu inkasa
opłaty targowej.
Przestrzegać obowiązku dokonywania zapisów operacji gospodarczych w porządku chronologicznym i systematycznym, stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o rachunkowości, (jednostka Urząd Gminy nie posiada wyodrębnionego rachunku bankowego) w szczególności:
a) operacje
gospodarcze związane z
– naliczenie wynagrodzenia wykonawcy (na
podstawie wystawionej
w księdze głównej Urzędu:
Wn 080 „Inwestycje (środki trwałe w budowie)”,
Ma 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami”,
– zapłata wynagrodzenia:
Wn 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami”,
Ma 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,
i zapis równoległy:
Wn 810 „Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje”,
Ma 800 „Fundusz zasadniczy jednostki”,
* w księdze głównej budżetu:
Wn 902 „Wydatki budżetu”,
Ma 133 „Rachunek budżetu”,
b) operacje
dotyczące wpływu subwencji ujmować wyłącznie w księdze głównej budżetu gminy,
przy czym:
- subwencję
oświatową otrzymaną przez gminę w grudniu na styczeń następnego roku ujmować w
księdze głównej budżetu gminy:
Wn 133
„Rachunek budżetu”,
Ma 909
„Rozliczenia międzyokresowe”,
dokonując
przeksięgowania otrzymanej subwencji na dochody budżetu gminy w roku następnym
jako:
Wn 909
„Rozliczenia międzyokresowe”,
Ma 901
„Dochody budżetu”,
c) operacje
gospodarcze związane z wpływem na rachunek budżetu gminy dochodów z tytułu
udziału w podatku dochodowym od osób prawnych oraz z tytułu podatków
i opłat pobieranych na rzecz gminy przez urzędy skarbowe ewidencjonować:
- w księdze
głównej budżetu gminy:
- wpływ
środków:
Wn 133
„Rachunek budżetu”,
Ma 224
„Rozrachunki budżetu”,
- w księdze
głównej Urzędu Gminy:
Wn 130
„Rachunek bieżący jednostek budżetowych” (subkonto dochody),
Ma 221
„Należności z tytułu dochodów budżetowych” (urząd skarbowy),
- na koniec
okresów sprawozdawczych na podstawie sprawozdań przedkładanych przez urzędy
skarbowe wykazane:
- dochody
wykonane:
Wn 221
„Należności z tytułu dochodów budżetowych” (urząd skarbowy),
Ma 750
„Przychody i koszty
-
zaległości:
Wn 221
„Należności z tytułu dochodów budżetowych”,
Ma 750
„Przychody i koszty
- nadpłaty:
Wn 750
„Przychody i koszty
Ma 221
„Należności z tytułu dochodów budżetowych”,
- w księdze
głównej budżetu gminy zrealizowane przez urzędy skarbowe na podstawie złożonych
sprawozdań jednostkowych:
Wn 224
„Rozrachunki budżetu”,
Ma 901
„Dochody budżetu”,
d) operacje
gospodarcze dotyczące zaliczek wypłaconych pracownikom z rachunku
bankowego Urzędu Gminy ujmować na kontach księgi głównej Urzędu Gminy:
– wypłata zaliczki:
Wn 234 „Pozostałe rozrachunki z pracownikami”,
Ma 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,
– rozliczenie zaliczki (na podstawie rachunków,
Wn 400
„Koszty według rodzajów”,
Ma 234 „Pozostałe rozrachunki z pracownikami”,
– zwrot niewykorzystanej przez pracownika zaliczki na rachunek bankowy:
Wn 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,
Ma 234 „Pozostałe rozrachunki z pracownikami”.
• w
księdze głównej budżetu gminy:
-
wpłata zaliczki
Wn 902
„Wydatki budżetu”,
Ma 133
„Rachunek budżetu”,
-
zwrot
niewykorzystanej przez pracownika zaliczki na rachunek bankowy:
Wn 133
„Wydatki budżetu”,
Ma 902
„Wydatki budżetu”.
e) operacje
gospodarcze związane z przyjęciem do kasy i odprowadzeniem z kasy na rachunek
bankowy gotówki z tytułu podatkowych i niepodatkowych
dochodów budżetowych:
• w
księdze głównej Urzędu Gminy:
- wpływ
należności do kasy:
Wn 101
„Kasa”,
Ma 221
„Należności z tytułu dochodów budżetowych” (należności przypisane) lub 750
„Przychody i koszty
- odprowadzenie
przyjętej do kasy gotówki na rachunek bankowy:
Wn 140
„Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne”,
Ma 101
„Kasa”,
- wpływ
dochodów na rachunek bankowy:
Wn 130
„Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,
Ma 140
„Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne”,
• w
księdze głównej budżetu gminy:
Wn 133
„Rachunek budżetu”
Ma 901
„Dochody budżetu”.
w księdze
głównej budżetu gminy:
Wn 902
„Wydatki budżetu”,
Ma 133
„Rachunek budżetu”,
• w księdze głównej Urzędu Gminy:
Wn 750
„Przychody i koszty
Ma 130
„Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,
g) rozliczenia z
Agencją Nieruchomości Rolnych z tytułu, np. sprzedaży w jej imieniu
gruntów, ujmować:
• w
księdze Urzędu Gminy:
- naliczenie należności:
Wn 240 „Pozostałe rozrachunki” (konto
analityczne dla nabywcy nieruchomości),
Ma 240 „Pozostałe rozrachunki” (konto analityczne
dla ANR),
- pobrana w imieniu ANR kwota za sprzedaną
nieruchomość:
Wn 130 „Rachunek bieżący jednostek
budżetowych”,
Ma 240 „Pozostałe rozrachunki” (konto
analityczne dla nabywcy nieruchomości),
i jednocześnie w księdze głównej budżetu
gminy:
Wn 133 „Rachunek budżetu”,
Ma 240 „Pozostałe rozrachunki” – kwota zapłaty
po potrąceniu prowizji,
Ma 901 „Dochody budżetu” – kwota prowizji.
• w
księdze głównej Urzędu Gminy naliczenie należnej prowizji:
Wn 240 „Pozostałe rozrachunki” (konto
analityczne dla ANR),
Ma 750 „Przychody i koszty
- odprowadzenie pobranych kwot na rachunek ANR
po potrąceniu prowizji):
Wn 240 „Pozostałe rozrachunki” (konto
analityczne dla ANR),
Ma 130 „Rachunek bieżący jednostek
budżetowych”,
i w księdze głównej budżetu gminy:
Wn 240 „Pozostałe rozrachunki”,
Ma 133 „Rachunek budżetu”,
h)
rozliczenia pomiędzy Giełdą Rolno - Spożywczą w ............. a Urzędem Gminy
oraz Polskim Związkiem Motorowym w ............... a Urzędem Gminy z tytułu
inkasa opłaty targowej:
• w budżecie gminy:
- wpływ na
rachunek bankowy dochodów z tytułu opłaty targowej:
Wn 133 „Rachunek
budżetu”,
Ma 901 „Dochody budżetu” - (kwota po
potrąceniu kosztów inkasa opłaty targowej),
- na
podstawie dowodu wewnętrznego potrącona prowizja:
Wn 902 „Wydatki
budżetu”,
Ma 901 „Dochody
budżetu”.
• w jednostce Urzędzie Gminy:
-
Wn 221
„Należności z tytułu dochodów budżetowych”,
Ma 750 „Przychody i
koszty
- prowizja za inkaso od zrealizowanej opłaty
targowej:
Wn 400 „ Koszty według rodzajów”,
Ma 201
„Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami”,
- wpływ
dochodów netto z tytułu opłaty targowej:
Wn 130 „Rachunek bieżący
jednostek budżetowych”,
Ma 221
„Należności z tytułu dochodów budżetowych”,
oraz na
podstawie dowodu wewnętrznego ujmować:
- wartość
prowizji z tytułu inkasa opłaty targowej:
Wn 201
„Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami”,
Ma 130
„Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,
- wysokość
dochodów z tytułu pobranej opłaty targowej w wysokości równej prowizji
za inkaso:
Wn 130
„Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,
Ma 221
„Należności z tytułu dochodów budżetowych”,
stosownie
do zasad
2.6. Nierozliczenie z kontrahentami, którzy wnieśli wadia,
zabezpieczenia należytego wykonania umów, odsetek od środków pieniężnych
zgromadzonych na rachunku bankowym; przypadki prowadzenia ewidencji analitycznej
do konta 240 „Pozostałe rozrachunki” w sposób uniemożliwiający ustalenie stanu
rozliczeń z poszczególnymi kontrahentami, którzy wnieśli wadia, zabezpieczenia
należytego wykonania umowy; zwrot wadiów, zabezpieczeń należytego wykonania
umowy bez należnych odsetek wynikających z umowy rachunku bankowego.
Rozliczać z kontrahentami, na bieżąco i
zgodnie z ustaleniami umownymi, odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach
bankowych, stanowiących wadia i zabezpieczenia należytego wykonania umów;
dokonując zwrotu wadium uiszczanego przez przystępujących do postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego oraz zwrotu zabezpieczenia należytego
wykonania umowy, przestrzegać terminów i zasad jego zwrotu określonych w
przepisach - odpowiednio - art. 46 ust. 4 i art. 148 ust. 5 ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177),
tj. jeżeli wadium wniesiono w pieniądzu - zwracać je wraz z odsetkami
wynikającymi z umowy rachunku bankowego, na którym było ono przechowywane,
pomniejszone o koszty prowadzenia rachunku oraz prowizji bankowej za przelew
pieniędzy na rachunek wykonawcy.
W przypadku braku
możliwości ustalenia kontrahentów, którym należało zwrócić odsetki wraz z sumą
główną, podjąć decyzję o ich przekazaniu na dochody budżetu – z rachunku
sum depozytowych na rachunek bieżący budżetu, stosownie do przepisów art. 4
ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek
samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966). Przestrzegać obowiązku
prowadzenia ewidencji analitycznej do konta 240 „Pozostałe rozrachunki” w
sposób zapewniający ustalenie rozliczeń zabezpieczenia należytego wykonania
umowy, z poszczególnymi osobami, które je wniosły, zgodnie z zasadami
zawartymi w załączniku Nr 2 do rozporządzeń Ministra Finansów z 18 grudnia
2001 r. – str. 12-14 protokołu.
2.7. Nieujęcie na koncie 011 „Środki trwałe” księgi głównej Urzędu Gminy wartości
zakończonej inwestycji – zbiornika retencyjnego.
Zwiększyć wartość środków trwałych o kwotę 29.964 zł, stanowiącą wartość
zrealizowanych inwestycji „zbiornik retencyjny”, ujmując:
Wn 011
„Środki trwałe”,
Ma 080
„Inwestycje”,
stosownie
do zasad
2.8. Nieujawnienie
w księgach rachunkowych - odpowiednio lat 2001 i 2002 - wszystkich
obciążających jednostkę przychodów i kosztów dotyczących tych lat.
Przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych przestrzegać zasad określonych w przepisach ustawy o rachunkowości, w szczególności w księgach rachunkowych jednostki ujmować wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz, przychody i obciążające ją koszty dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty, stosownie do przepisu art. 6 ust. 1 tej ustawy – str. 17, 18, 34, 35 protokołu.
2.9. Nieterminowe sporządzenie bilansu łącznego jednostek budżetowych (sporządzono 8 maja 2002 r.).
Przestrzegać
obowiązku sporządzania bilansu łącznego w terminie zapewniającym przekazanie
tego bilansu do Regionalnej Izby Obrachunkowej do dnia 30 kwietnia roku
następnego, stosownie do przepisów § 19 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 18 grudnia 2001 r. – str. 2 protokołu.
2.10. Nieprawidłowości w zakresie
zasad sporządzania sprawozdań budżetowych, polegające na:
– niesporządzeniu przez wójta gminy
jednostkowych sprawozdań z wykonania planu dochodów budżetowych oraz z
wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego
realizowanych przez Urząd Gminy za rok 2002,
– niewykazaniu, w
sprawozdaniu Rb-PDP za okres od początku roku do 31
grudnia 2002r. oraz za I półrocze 2003, skutków zwolnień od podatku od
nieruchomości mieszkań należących do osób zameldowanych na stałe na terenie
gminy Niemce.
Przestrzegać
obowiązku sporządzania przez wójta gminy jednostkowych sprawozdań budżetowych
Rb – 27S „Miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych
jednostki samorządu terytorialnego” realizowanych przez Urząd Gminy, Rb–28S
„Miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych
jednostki samorządu terytorialnego” realizowanych przez Urząd Gminy, stosownie
do przepisów § 4 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13
marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 24, poz.
279 z późn. zm.), pamiętając, że należy je sporządzać
w sposób rzetelny i prawidłowy, ujmując w nich dane wynikające z
prawidłowo prowadzonej ewidencji księgowej, stosownie do przepisów § 10
ust. 2 tego rozporządzenia.
Sprawozdanie Rb-PDP „Półroczne/roczne sprawozdanie z wykonania
podstawowych dochodów podatkowych gminy” sporządzać rzetelnie, stosownie do
przepisów § 10 ust. 1 cytowanego rozporządzenia, a w szczególności w
kolumnie „Skutki udzielonych przez gminę: ulg, odroczeń, umorzeń...” ujmować
skutki
Skorygowane
sprawozdanie z wykonania podstawowych dochodów podatkowych gminy za I półrocze
2002 i 2003 r., sporządzone według zasad określonych w rozporządzeniu w sprawie
sprawozdawczości budżetowej przekazać Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie
wraz z in
3. W zakresie gospodarki pieniężnej i rozrachunków:
3.1. Nieprawidłowości w gospodarce kasowej, polegające na:
- dokonywaniu w raporcie kasowym zapisów
operacji gospodarczych niezgodnie ze sporządzonymi dowodami zbiorczymi i
dowodami wpłat do banku, tj. zapisywaniu w raportach kasowych wartości
operacji gospodarczych innej niż wykazana w dowodach zbiorczych i dowodach
wpłat do banku,
- dokonywaniu w raportach kasowych zapisów
dotyczących operacji odprowadzenia gotówki do banku, na podstawie kserokopii
dowodów wpłat, które nie zostały określone w przepisach wewnętrznych jako
dowody kasowe,
- ujmowaniu zapisem czerwonym na stronie
przychodowej raportu operacji dotyczących odprowadzenia do banku środków np.
niewypłaconych diet,
- niezałączaniu do
raportów kasowych dowodów zastępujących przechowywane w odrębnych zbiorach
listy płac,
- niezachowaniu zasady bieżącego sporządzania
raportów kasowych.
Egzekwować od
kasjera Urzędu Gminy obowiązek:
– dokonywania
zapisów w raportach kasowych na podstawie dowodów księgowych i ujmowania w
raportach kasowych operacji gotówkowych w kwotach wynikających z dowodów
księgowych, zgodnie z przepisami art. 20 ust. 2 ustawy o rachunkowości,
w tym przypadku operacji dotyczących odprowadzenia gotówki z kasy do
banku, na podstawie dowodów księgowych, ustalonych w przepisach wewnętrznych;
w przypadku sporządzania zbiorczych dowodów księgowych służących do
dokonania łącznych zapisów zbioru dowodów źródłowych, w księgach rachunkowych
dokonywać zapisów w oparciu o te dowody,
- załączania do
raportów kasowych dowodów źródłowych dokumentujących operacje zawarte w
raporcie kasowym, a w przypadku przechowywania dowodów źródłowych
w odrębnych zbiorach (np. listy płac) sporządzania dowodów wewnętrznych,
o charakterze zastępczym, potwierdzających dokonanie operacji wewnątrz
jednostki, stosownie do przepisów art. 20 ust. 2 pkt 3 ustawy o rachunkowości,
- ujmowania po
stronie przychodów raportu kasowego operacji dotyczących przychodu gotówki do
kasy, zaś po stronie rozchodów raportu - rozchodu gotówki z kasy,
- bieżącego
sporządzania raportów kasowych, przez ujmowanie w nich operacji gotówką w tym
samym dniu, w którym operacji tych dokonano oraz zgodnie z
3.2. Nieprawidłowości dotyczące dokumentów
źródłowych:
- niezamieszczanie na dowodach źródłowych
znajdujących się pod raportem kasowym i wyciągiem bankowym adnotacji o ich
zakwali
- nieoznaczanie dowodów źródłowych numerem identy
- nieprawidłowe oraz nierzetelne sporządzanie zbiorczych dowodów
księgowych.
Przestrzegać
obowiązku zamieszczania na dowodach księgowych adnotacji o ich zakwali
W przypadku
sporządzania dowodów zbiorczych przestrzegać zasad określonych w przepisach
art. 20 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którymi dowody
źródłowe winny być w dowodzie zbiorczym pojedynczo wymienione oraz w przepisach
art. 22 ust. 1 tej ustawy, stosownie do których dowody księgowe powinny być
rzetelne, to jest zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji - str.8, 30 31 i
32 protokołu.
3.3. Przypadki wypłaty gotówki z kasy na
podstawie dokumentów niesprawdzonych pod względem merytorycznym bądź
sprawdzonych przez osoby niebędące pracownikami
Urzędu Gminy, niesprawdzonych pod względem
Egzekwować od kasjera Urzędu przestrzeganie zasady wypłacania gotówki
z kasy wyłącznie na podstawie dowodów rozchodowych sprawdzonych przez
upoważnione osoby pod względem merytorycznym,
3.4. Powierzenie
prowadzenia obsługi bankowej budżetu gminy bez przeprowadzenia postępowania
w trybie ustawy o zamówieniach publicznych, zawarcie umowy rachunku
bankowego oraz umowy o sprzedaż energii elektrycznej na czas nieokreślony, bez
zgody Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Obsługę bankową budżetu gminy powierzyć bankowi wybranemu przez Radę
Gminy, w trybie określonym w przepisach ustawy z dnia 19 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177), stosownie do
przepisów art. 134 ust. 1 ustawy o
Wybranie – przez Radę Gminy – banku do obsługi budżetu obejmuje
rozstrzygnięcie wszystkich kwestii mających wpływ na dokonanie wyboru, co
wymaga podjęcia dwóch uchwał. W pierwszej Rada powinna określić warunki
wymagane od uczestników postępowania, tryb postępowania, kryteria wyboru o
Umowy w sprawach zamówień publicznych zawierać na czas oznaczony,
stosownie do przepisów art. 142 Prawa zamówień publicznych. Umowy, których
przedmiotem są świadczenia okresowe lub ciągłe, zawierać na okres dłuższy niż
trzy lata po uzyskaniu zgody Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, wyrażonej w
drodze decyzji administracyjnej, udzielonej przed wszczęciem postępowania o
udzielenie zamówienia, przy czym zgody tej nie wymaga zawarcie umowy rachunku
bankowego na okres nie przekraczający 5 lat, stosownie do przepisów art. 142
ust. 2 i ust. 4 pkt 2 tej ustawy.
Natomiast zgodnie z art. 143 ust. 1 pkt 2 Prawa zamówień publicznych,
od 2 marca 2004r. umowy, których przedmiotem są dostawy energii elektrycznej z
sieci elektroenergetycznej, mogą być zawierane na czas nieoznaczony - str. 32,
99 protokołu.
3.5. Niezamieszczanie
na
Przestrzegać obowiązku zamieszczania na
3.6. Nieprzestrzeganie
postanowień umowy zawartej z inkasentem opłaty targowej w zakresie zasad
wydawania inkasentowi druków ścisłego zarachowania, co uniemożliwiło gminie
Niemce sprawowanie kontroli nad prawidłowością rozliczania inkasenta (Polski
Związek Motorowy w ...............) z pobranej opłaty targowej na giełdzie
samochodowej w ..................; nieobjęcie ewidencją druków ścisłego
zarachowania sprzedawanych przez inkasenta biletów opłaty targowej.
Rozliczeń inkasenta opłaty targowej dokonywać zgodnie z zasadami określonymi w zawartej z nim umowie, tj. druki biletów opłaty targowej wydawać po zakupieniu ich przez Urząd Gminy i po wcześniejszym zaewidencjonowaniu ich przychodu w książce druków ścisłego zarachowania (druk K -210); w książce tej ujmować również rozchód biletów opłaty targowej; dokonywać rozliczeń rachunkowo - kasowych inkasenta biletów opłaty targowej, stosownie do postanowień § 3 ust. 5 w związku z § 6 ust 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 1999 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 50 poz. 511 z późn. zm.) – str. 35 i 36 protokołu.
3.7. Nieprzeprowadzenie na 31
grudnia 2002 r. inwentaryzacji należności i zobowiązań Urzędu Gminy.
Przestrzegać obowiązku przeprowadzania na ostatni dzień każdego roku
obrotowego inwentaryzacji należności, drogą uzyskania od kontrahentów,
prowadzących księgi rachunkowe na zasadach określonych w ustawie o
rachunkowości, potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych
jednostki stanu należności, zaś stan zobowiązań, należności od osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych oraz rozliczeń z
pracownikami, z tytułów publicznoprawnych oraz innych aktywów i pasywów,
których stan rzeczywisty nie jest ustalany w drodze potwierdzenia salda przez
kontrahenta, drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi
dokumentami i wery
Ponadto ustalić procedury kontroli
3.8. Zaciągnięcie
w dniu 3 września 2001r. kredytu w Banku Inicjatyw Społeczno - Ekonomicznych
Oddział w ................ w wysokości 1 mln zł,
którego przewidywane koszty obsługi na dzień zawarcia umowy przekraczały
równowartość 30.000 euro (tylko w latach
2001-2003 wydatki z tytułu prowizji i odsetek wyniosły 203.907 zł),
z pominięciem procedur wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych.
Wykorzystanie kredytu na cele niezgodne z uchwałą Rady Gminy, z umownym
przeznaczeniem kredytu oraz z przepisami ustawy o
Przy zaciąganiu zobowiązań
Wartością zamówienia publicznego w tym przypadku powinny być koszty
obsługi kredytu bankowego, a więc – zgodnie z art. 2 pkt 4 i 8 obowiązującej
wówczas ustawy – ustalona z należytą starannością wartość opłacanych przez
zamawiającego usług bankowych, tj. prowizji, opłat, odsetek i innych podobnych
świadczeń (od 2 marca 2004r. – art. 34 ust. 4 Prawa zamówień publicznych).
Zamówienia publicznego na udzielenie kredytu należało udzielić po
przeprowadzeniu postępowania w trybie przetargu nieograniczonego, poni
Zaciągnięcie kredytu poprzedzać analizą sytuacji
Poin
4. W zakresie wykonania budżetu – dochody budżetowe:
4.1. Niedokonywanie czynności
sprawdzających deklaracje składane przez osoby prawne – podatników podatku
rolnego, leśnego i od nieruchomości w zakresie niezbędnym do stwierdzenia
zgodności stanu
Dokonywać czynności sprawdzających składanych przez osoby prawne
deklaracji na podatek rolny, leśny i od nieruchomości, zgodnie z przepisami
art. 272 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa
(Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm.).
Sprawdzenia dokonywać m.in. w oparciu o dane z ewidencji gruntów
i budynków, które są podstawą do naliczenia podatków, stosownie do
przepisów art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i
kartogra
W razie wystąpienia niezgodności pomiędzy danymi z ewidencji gruntów i budynków, a złożonymi deklaracjami - organ podatkowy może wezwać podatnika do złożenia, w wyznaczonym terminie, niezbędnych wyjaśnień lub uzupełnienia deklaracji, wskazując przyczyny poddania w wątpliwość rzetelności danych w niej zawartych, zgodnie z art. 274a § 2 Ordynacji podatkowej; wyjaśnić wszystkie przypadki niezgodności między ewidencją geodezyjną a deklaracjami składanymi przez podatników, zapewniając właściwe ustalenie podstawy opodatkowania - str. 42 protokołu.
4.2. Nieprawidłowości w opodatkowaniu osób
- podejmowaniu
decyzji wymiarowych jedynie w stosunku do jednego ze współwłaścicieli gruntów
rolnych,
- podejmowaniu
decyzji wymiarowych, w przypadku lasów stanowiących współwłasność, na
poszczególnych współwłaścicieli w częściach wynikających z ich udziałów we
współwłasności.
Wydawać decyzje
wymiarowe w stosunku do wszystkich osób posiadających wspólnie gospodarstwo
rolne, w przypadku gruntów stanowiących współwłasność, w związku z art. 3
ust. 5 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j.
Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn. zm.) oraz
art. 92 § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którymi solidarną odpowiedzialność
za zobowiązania podatkowe ponoszą ci podatnicy, którym doręczono decyzje
wymiarowe.
Wydawać decyzje
wymiarowe w stosunku do wszystkich współwłaścicieli lasów, obejmując w nich
całą współwłasność; zgodnie z przepisami art. 2 ust. 4 ustawy z dnia 30
października 2003 r. o podatku leśnym (Dz. U. Nr 200, poz. 1682 z późn. zm.), jeżeli las jest współwłasnością, znajduje się w
posiadaniu dwóch lub więcej podmiotów, stanowi wówczas odrębny przedmiot
opodatkowania podatkiem leśnym, a obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na
wszystkich współwłaścicielach lub posiadaczach, a za zobowiązania podatkowe od
całości współwłasności odpowiadają solidarnie ci podatnicy, którym doręczono
decyzje wymiarowe – str. 47, 48 protokołu.
4.3. Doręczanie
nakazów płatniczych bez oznaczeniu daty doręczenia nakazu płatniczego
i bez podania in
Przestrzegać obowiązku doręczania nakazów płatniczych z oznaczeniem daty doręczenia przez odbierającego, zgodnie z przepisami art. 152 § 1 Ordynacji podatkowej; oznaczenie daty doręczenia jest niezbędne w celu prawidłowego ustalenia terminu płatności raty podatkowej.
W
doręczanych nieterminowo nakazach płatniczych podawać in
4.4. Niepobieranie od inkasentów odsetek za
zwłokę w odprowadzeniu pobranego podatku na rachunek budżetu gminy.
W przypadku nieterminowego odprowadzenia przez inkasentów pobranych
kwot podatku pobierać od nich odsetki za zwłokę, obliczone zgodnie z przepisami
§ 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w
sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, dokonywania
zaokrągleń oraz in
4.5. Niepodejmowanie działań w stosunku do II
Urzędu Skarbowego w Lublinie zmierzających do uzyskania in
Występować do urzędów skarbowych - na podstawie przepisów § 8
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie
wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w
administracji (Dz. U. Nr 137, poz. 1541 z późn. zm.)
- z wnioskiem o udzielenie in
4.6. Niepobieranie opłaty skarbowej od złożonych
podań o zastosowanie ulgi żołnierskiej w zapłacie podatku rolnego.
Pobierać opłatę skarbową od złożonych podań o zastosowanie ulgi żołnierskiej w zapłacie podatku rolnego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86 poz. 960) w wysokości określonej w części I pkt 1 załącznika do ustawy – str. 54 protokołu.
4.7. Nieprawidłowa klasy
Dochody z tytułu
dzierżawy gruntów zaliczać do § 0750 „Dochody z najmu i dzierżawy
składników majątkowych Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego
oraz innych umów o podobnym charakterze”, a z tytułu opłaty skarbowej do § 0410
„Wpływy z opłaty skarbowej”, zgodnie z klasy
4.8. Niepobieranie odsetek za
zwłokę od nieterminowo wnoszonych opłat rocznych z tytułu użytkowania
wieczystego i czynszów dzierżawy oraz niepodejmowanie czynności zmierzających
do wyegzekwowania zaległych należności.
Egzekwować od użytkowników wieczystych obowiązek wnoszenia opłat w terminie określonym w przepisach art. 71 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 z późn. zm.), a od dzierżawców gruntu w terminach wynikających z zawartych umów. Od nieterminowych wpłat naliczać i pobierać odsetki w wysokości w wynikającej z zawartych umów, a w przypadku braku uregulowań umownych, w wysokości ustawowej, stosownie do przepisów art. 481 2 w związku z art. 359 1 ustawy Kodeks cywilny. W stosunku do zalegających z uiszczeniem należności kierować wezwania do zapłaty, z zakreśleniem jej terminu, a po bezskutecznym upływie tego terminu rozważać kierowanie spraw na drogę postępowania sądowego, na podstawie przepisów części drugiej „Postępowanie egzekucyjne” ustawy z dnia 17 listopada 1996 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296 z późn. zm.); wyegzekwować od osób nieterminowo regulujących w latach ubiegłych należności, z uwzględnieniem okresu przedawnienia wynikającego z przepisów art. 118 Kodeksu cywilnego – str. 56, 57 protokołu.
4.9. Udzielenie przez Zarząd
Gminy zwolnienia dzierżawcy z czynszu dzierżawnego za okres od 1 lipca
2001 r. do 31 grudnia 2002 r., łącznie na kwotę 6.588,00 zł
oraz rozłożenie na raty należności za przyłącze wodociągowe przez wójta gminy,
pomimo braku stosownego upoważnienia.
Rozważyć opracowanie i przedłożenie Radzie Gminy
projektu uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu
umarzania wierzytelności pieniężnych jednostek organizacyjnych gminy z tytułu
należności pieniężnych, w tym czynszów najmu nieruchomości komunalnych, do
których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa, udzielania
innych ulg w spłacaniu tych należności oraz wskazania organów do tego
uprawnionych, stosownie do przepisów art. 34a ustawy o
Do czasu podjęcia przez Radę Gminy takiej uchwały zaprzestać umarzania należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa – str. 57, 58 i 82 protokołu.
5. W zakresie wykonania
budżetu – wydatki:
5.1. Nieprawidłowości przy
ustalaniu wynagrodzeń, polegające na:
- naliczeniu i wypłaceniu pracownikowi Urzędu Gminy podwójnego
wynagrodzenia za grudzień 2002 r. (ustalonego w związku
z zatrudnieniem go od 5 grudnia jako pełniącego obowiązki skarbnika gminy
i jednocześnie wynagrodzenia za pracę na poprzednim stanowisku - inspektora d/s
księgowości budżetowej),
- przyznaniu pracownikowi Urzędu Gminy w 2001 i 2002 r.
dodatku specjalnego w nieprawidłowej wysokości, z naruszeniem przepisów §
7 ust. 1a rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 26 lipca 2000 r. w sprawie zasad wynagradzania
i wymagań kwali
- bezpodstawne przyznanie zastępcy wójta gminy w 2001
i 2002 r. nagród z zakładowego
oraz
- nieprawidłowe ustalenie wysokości ekwiwalentu za niewykorzystany
urlop wypoczynkowy, w związku z przyjęciem do jego naliczenia niewłaściwej
liczby dni (byłemu wójtowi wypłacono za 23 zamiast za 24) oraz nieprawidłowym
ustaleniem współczynnika służącego do jego obliczenia.
W przypadku zmiany stanowiska pracy i ustaleniu pracownikowi nowego, stosownego do zajmowanego stanowiska wynagrodzenia, zgodnie z przepisami art. 20 ust.1 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 z późn. zm.), wynagrodzenie to jest wynagrodzeniem do wypłaty (nie ma podstaw do wypłacenia pracownikowi jednocześnie wynagrodzenia ustalonego na poprzednio i obecnie zajmowanym stanowisku).
Przy ustalaniu
pracownikom dodatku specjalnego, przestrzegać przepisów § 8 ust. 3
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lutego 2003 r. w sprawie zasad
wynagradzania i wymagań kwali
Wystąpić do pracownika wskazanego w poz. 9 załącznika Nr IV/21 do protokołu kontroli o dobrowolny zwrot kwot nienależnie wypłaconego dodatku specjalnego oraz do byłego zastępcy wójta o zwrot nagród pobranych w 2001 i 2002 r., z naruszeniem przepisów art. 20 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych; w przypadku odmowy rozważyć możliwość wyegzekwowania od osób odpowiedzialnych za nieprawidłowe naliczenie i wypłacenie wynagrodzenia oraz przyznanie nagrody, stosując zasady określone w przepisach działu piątego Kodeksu pracy.
Wysokość ekwiwalentu pieniężnego za nie wykorzystany urlop wypoczynkowy ustalać zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz. U. Nr 2, poz. 14 z późn. zm.) w szczególności: współczynnik służący do ustalenia ekwiwalentu za 1 dzień urlopu ustalać odrębnie w każdym roku kalendarzowym i stosować przy obliczaniu ekwiwalentu, do którego pracownik nabył prawo w ciągu tego roku kalendarzowego, odejmując od liczby dni w danym roku kalendarzowym łączną liczbę przypadających w tym roku niedziel i świąt oraz dni wolnych od pracy wynikających z rozkładu czasu pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, a otrzymany wynik dzieląc przez 12, stosownie do przepisów § 19 rozporządzenia. Ustalając liczbę dni niewykorzystanego urlopu przestrzegać przepisów art. 1551 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy, zgodnie z którymi w roku kalendarzowym, w którym ustaje stosunek pracy, pracownikowi przysługuje urlop w wymiarze proporcjonalnym do okresu przepracowanego u tego pracodawcy w roku ustania stosunku pracy. Przy ustalaniu urlopu wypoczynkowego w wymiarze proporcjonalnym, kalendarzowy miesiąc pracy odpowiada 1/12 wymiaru urlopu przysługującego pracownikowi, a niepełny kalendarzowy miesiąc zaokrągla się w górę do pełnego miesiąca, zgodnie z przepisami § 1 ust. 1 i 2 cytowanego rozporządzenia.
Ustalić i wypłacić prawidłową kwotę ekwiwalentu pieniężnego za urlop należny byłemu wójtowi gminy i pracownikowi wskazanemu w protokole kontroli – str. 58, 59, 60 protokołu.
5.3. Przekroczenie
w 2002 r. wielkości wynagrodzeń z 2001 r. o kwotę
55 961 zł.
Przy dokonywaniu
wydatków przestrzegać przepisów art. 28 ust. 2 ustawy o
Wypłacenie w 2002 r. wynagrodzeń
przekraczających wielkość wynagrodzeń z 2001 r., stanowiło naruszenie
przepisów art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2001 r.
o zmianie ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej s
5.4. Nieprzestrzeganie przepisów ustawy o
zakładowym
- nieprzekazanie do 31 maja 2002r. na rachunek bankowy zakładowego
-
zaniżenie odpisu na zakładowy
Przy prowadzeniu działalności socjalnej
przestrzegać przepisów ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym
- równowartość naliczonych i dokonanych
odpisów na zakładowy
- odpis na zakładowy
5.5. Zawarcie z pracownikiem Urzędu Gminy umowy
zlecenia na wykonanie prac, znajdujących się w zakresie czynności tego
pracownika.
Przestrzegać zasady
dokonywania wydatków w sposób celowy i oszczędny, stosownie do przepisów art.
28 ust. 3 pkt 1 ustawy o
5.6. Nieprawidłowości przy
naliczaniu dodatków mieszkaniowych, polegające na:
- przyjmowaniu do ich naliczenia nieprawidłowo
ustalonego dochodu wnioskodawcy, w wyniku nieodliczenia
kosztów uzyskania przychodów, składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe
oraz na ubezpieczenie chorobowe oraz jednorazowych świadczeń pieniężnych z
pomocy społecznej,
-
przyjmowaniu do podstawy obliczenia dodatku nieprawidłowej wysokości wydatków
obliczonych w
-
przyjęciu do obliczenia wydatku na zakup opału nieprawidłowej ceny energii
elektrycznej,
oraz
-
wypłacaniu zarządcy budynku pełnej kwoty dodatku mieszkaniowego (łącznie
z ryczałtem na zakup opału),
-
przyjęciu od wnioskodawcy niepodpisanej deklaracji o
dochodach.
Przy obliczaniu wysokości dodatku mieszkaniowego przestrzegać przepisów ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 71, poz. 734 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2001 r. w sprawie dodatków mieszkaniowych (Dz. U. Nr 156, poz. 1817), a w szczególności:
- do naliczenia dodatku przyjmować dochody wnioskodawcy, tj. wszelkie przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych; do dochodu wnioskodawcy nie wliczać jednorazowych świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, zgodnie z przepisami art. 3 ust. 3 ustawy,
- przy obliczaniu wysokości dodatku
mieszkaniowego wydatki wnioskodawcy obliczone w
- do rąk wnioskodawcy wypłacać ryczałt na zakup, w wysokości ustalonej w sposób określony w przepisach § 4 rozporządzenia,
- przyjmować od wnioskodawców podpisane
deklaracje o wysokości dochodów, mając na uwadze
Dokonać przeliczenia dodatków mieszkaniowych przyznanych w 2002 r., celem ustalenia prawidłowych ich wysokości. Wystąpić do osób, które pobrały dodatki mieszkaniowe w nieprawidłowej wysokości o wyrażenie zgody na zmianę decyzji, stosownie do przepisów art. 155 ustawy z dnia 15 czerwca 1960r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 98 poz. 1071 z późn. zm.) oraz, stosownie do tych przepisów, dokonać zmiany decyzji, na podstawie których przyznano te dodatki – str. 65, 66 protokołu.
5.7. Przyjmowanie od pracowników
oświadczeń - o używaniu samochodu prywatnego do celów służbowych - niezawierających pełnego zakresu in
W celu prawidłowego
ustalenia wysokości przysługującego pracownikom zwrotu kosztów z tytułu
używania do celów służbowych pojazdów prywatnych, egzekwować od nich kompletnie
wypełnione oświadczenia o używaniu pojazdu do celów służbowych w danym
miesiącu, tj. zawierające dane dotyczące pojazdu (pojemność silnika, marka,
numer rejestracyjny) oraz ilość dni nieobecności pracownika w miejscu pracy w
danym miesiącu z powodu choroby, urlopu, podróży
5.8. Dokonywanie wydatków
niezgodnych z zakresem zadań własnych gminy, w wyniku:
- udzielenia dotacji Społecznemu Komitetowi Budowy Gazociągu
.................. oraz Społecznemu Komitetowi Gazy
- do
- udzielenia dotacji Para
-
- zakupu m.in. artykułów spożywczych dla Koła Gospodyń Wiejskich, sesje
sołtysów i sesje objazdowe,
-
Zaprzestać
5.9. Naruszenie, w 2002
i 2003 r., zasad
-
- nieprzestrzeganiu postanowień uchwały Rady Gminy w sprawie określenia
trybu postępowania o udzielenie dotacji podmiotom nie zaliczonym do sektora
-
udzieleniu, w 2002 r., dotacji Gminnemu Klubowi Sportowemu
............ z naruszeniem niektórych zasad określonych przez Radę Gminy w
powołanej uchwale
oraz
-
zawarciu umów z ..................... i porozumień ze Społecznym Komitetem Gazy
-
zawarciu z Para
Przestrzegać zasady
udzielania dotacji z budżetu gminy, na realizację zadań publicznych,
podmiotom nie zaliczanym do sektora
Wydatki z tytułu dotacji
kwali
Przestrzegać zasady zaciągania zobowiązań
pieniężnych (a więc i zawierania umów czy porozumień w sprawie
dotacji) do wysokości kwot wydatków określonych w zatwierdzonym planie
5.10. Brak
kontrasygnaty skarbnika gminy na umowach i porozumieniach w sprawie
udzielenia dotacji, umowie w sprawie zamówienia publicznego na
modernizację kotłowni oraz pożyczki z WFOŚiGW.
Przestrzegać obowiązku przedkładania skarbnikowi gminy – celem kontrasygnaty – umów i innych czynności prawnych, mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, stosownie do przepisów art. 46 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym – str. 68, 69, 70, 71, 83, 84 protokołu.
5.11. Zawieranie umów-zlecenia na
odśnieżanie dróg gminnych z o
Zamówień publicznych udzielać wyłącznie wykonawcom wybranym zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 1777), stosownie do art. 7 ust. 3 tej ustawy (do 2 marca 2004r. obowiązek ten wynikał z przepisu art. 12a ustawy z dnia 10 czerwca 1994r. o zamówieniach publicznych) - str. 77 protokołu.
5.12. Nieprawidłowe opracowanie specy
- bezpodstawnym żądaniu przedłożenia przez o
- nieopisaniu - w specy
W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego przestrzegać zasady żądania, jako potwierdzenia spełniania warunków wymaganych od dostawców i wykonawców, jedynie dokumentów wyszczególnionych w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 czerwca 2002r. w sprawie dokumentów, jakich zamawiający może żądać od dostawcy lub wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków uprawniających do udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne (Dz. U. Nr 91, poz. 817), stosownie do przepisu art. 226 ustawy – Prawo zamówień publicznych; potwierdzeniem posiadania odpowiedniego potencjału technicznego może być – zgodnie z przepisem § 2 ust. 1 pkt 2 tego rozporządzenia – jedynie wykaz niezbędnych do wykonania zamówienia narzędzi i urządzeń, jakimi dysponuje dostawca lub wykonawca.
W specy
5.13. Bezpodstawne i niezgodne z postanowieniami
specy
Przestrzegać zasady odrzucania o
W I
przetargu na „Wykonanie kanalizacji sanitarnej w Niemcach - III etap”
bezpodstawnie odrzucono o
O
Podstawą do
odrzucenia tych o
5.14. Niepoin
Przestrzegać obowiązku równoczesnego zawiadamiania wszystkich
wykonawców o odrzuceniu ich o
5.15. Niesporządzenie, w postępowaniu o udzielenie
zamówienia na budowę III etapu kanalizacji, kompletnej dokumentacji
przetargowej. Nieprzesłanie - ministrowi właściwemu do spraw budownictwa,
gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej - in
Przestrzegać obowiązku sporządzania protokołu postępowania
i zawiadamiania o wyborze o
Od dnia 2 marca 2004 r. – jeżeli wartość zamówienia przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 60.000 euro – przestrzegać obowiązku zawiadamiania Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych:
- o wyborze
o
- o zawarciu umowy w sprawie zamówienia publicznego - niezwłocznie przekazując Prezesowi ogłoszenie o udzieleniu tego zamówienia - zgodnie z przepisem art. 95 ust. 1 tej ustawy.
– str. 79, 83 protokołu.
5.16. Nieprawidłowości związane z uczestnictwem
Społecznego Komitetu Budowy Kanalizacji w Niemcach w wykonaniu III etapu
kanalizacji, polegające na:
- nieujęciu w kosztach inwestycji kosztów
dokumentacji projektowej w wysokości 36.295 zł, poniesionych przez Komitet, a
następnie rozliczonych w ramach opłat za przyłącza,
- realizacji opłat za przyłącza oraz
prowadzeniu ewidencji tych opłat (i zaległości z tego tytułu) wyłącznie
przez Komitet,
- niezawarciu umów
o podłączenie do sieci kanalizacyjnej.
Zwiększyć wartość sieci kanalizacji sanitarnej o poniesione przez Społeczny Komitet Budowy Kanalizacji, koszty dokumentacji projektowej, celem prawidłowego ustalenia kosztów wytworzenia środka trwałego, zgodnie z art. 28 ust. 8 ustawy o rachunkowości oraz zachowania zasady rzetelności ksiąg rachunkowych, określonej przepisem art. 24 ust. 2 tej ustawy.
Zaprzestać korzystania z pomocy
Społecznego Komitetu w zakresie poboru i ewidencji opłat za przyłącza do
sieci kanalizacyjnej. Zobowiązać pracowników Urzędu Gminy do dokonywania tych
czynności (obowiązki w tym zakresie przypisać zakresem czynności) oraz do
sprawowania kontroli nad stanem zaległości z tytułu opłat za przyłącza.
Opłaty te - jako dochody z majątku gminy zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o
dochodach jednostek samorządu terytorialnego - są środkami publicznymi w
rozumieniu art. 3 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy o
Z osobami zgłaszającymi chęć podłączenia do sieci kanalizacyjnej zawierać umowy o podłączenie, w których określać: wysokość opłaty, termin płatności, zasady płatności odsetek za zwłokę, sposób postępowania w przypadku zalegania z wnoszeniem opłat. W przypadku zalegania z opłatami wystawiać wezwanie do zapłaty, a w razie bezskuteczności wezwania – kierować sprawę na drogę postępowania sądowego. Obecne rozwiązanie nie pozwala gminie na dochodzenie należności z tytułu opłat za przyłącza – str. 81 protokołu.
5.17. Naruszenie kompetencji Rady Gminy przez
obniżenie - przez zastępcę wójta gminy oraz pracownika Urzędu Gminy - ustalonej
przez Radę wysokości opłaty za podłączenie do sieci kanalizacyjnej.
Przestrzegać zasad pobierania odpłatności za podłączenie nieruchomości do gminnej sieci kanalizacji w wysokości określonej uchwałą nr XXVIII/184/2000 Rady Gminy z dnia 27 grudnia 2000 r., stosownie do przepisu art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.). Zgodnie z przepisem art. 4 ust. 2 tej ustawy, Rada Gminy może powierzyć uprawnienia m.in. do ustalania wysokości cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej jedynie organowi wykonawczemu gminy, tj. wójtowi gminy.
Wyegzekwować wniesienie opłaty za podłączenie do sieci kanalizacji sanitarnej od właścicieli pawilonów handlowych, którym dokonano nieprawidłowego obniżenia tej opłaty – w prawidłowej wysokości określonej przez Radę Gminy. W przypadku odmowy rozważyć możliwość obciążenia kwotą różnicy, osób odpowiedzialnych za bezprawne obniżenie wysokości tej opłaty, stosując zasady określone w przepisach działu piątego Kodeksu pracy - str. 81-82 protokołu.
5.18. Niezgodność ceny specy
Niezależnie od sposobu podania do publicznej wiadomości, wszędzie zamieszczać ogłoszenie o przetargu tej samej treści, zgodnie z przepisami art. 40 ust. 6 pkt 2 w związku z art. 41 ustawy – Prawo zamówień publicznych– str. 82 protokołu.
5.19. Udokumentowanie postępowania dotyczącego
modernizacji kotłowni protokołem i załącznikami według nieaktualnego
wzoru.
W postępowaniu, którego wartość przekracza równowartość kwoty
30 000 euro, sporządzać protokół postępowania o
zamówienie publiczne – oraz załączniki do tego protokołu - na
5.20. Zawyżenie kar umownych naliczonych wykonawcy
inwestycji (modernizacja kotłowni) z tytułu opóźnienia w zakończeniu
robót, na skutek nieuwzględnienia opóźnienia spowodowanego nieterminowym
przekazaniem placu budowy przez zamawiającego, łącznie w kwocie
1 834,42 zł.
Przestrzegać postanowień zawieranych umów w zakresie terminu przekazywania wykonawcy placu budowy. Opóźnienia w przekazaniu placu budowy mogą skutkować przedłużeniem terminu realizacji inwestycji, a jeśli wynikły one z winy zamawiającego – również płatnością odsetek za zwłokę, jeśli umowa tak stanowi.
W opisanym
przypadku, przy naliczaniu kar umownych za opóźnienie w zakończeniu
inwestycji, należało uwzględnić opóźnienie powstałe z winy zamawiającego w
wyniku nieterminowego przekazania placu budowy, naliczając kary umowne jedynie
za okres pozostałego opóźnienia w zakończeniu budowy, powstałego z winy
wykonawcy. Zwrócić wykonawcy nienależnie pobraną kwotę kar umownych – str. 83
protokołu.
6. W
zakresie mienia komunalnego:
6.1 Zawarcie
umowy dzierżawy nieruchomości na okres dłuższy niż trzy lata, bez zgody Rady
Gminy.
Rozważyć możliwość opracowania i przedłożenia Radzie Gminy projektu
uchwały w sprawie zasad nabywania, zbywania i obciążenia nieruchomości
gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata,
stosownie do przepisów art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy o samorządzie
gminnym.
Do czasu
podjęcia takiej uchwały umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości na okres
powyżej trzech lat zawierać po uzyskaniu zgody Rady Gminy- str. 88 protokołu.
6.2. Nieuregulowanie
prawnej
Uregulować
6.3. Ustalenie
– przez Radę Gminy - w uchwałach w sprawie zmian miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego gminy – zerowej stawki procentowej służącej do
naliczenia opłaty z tytułu wz
Opracować i przedłożyć Radzie Gminy projekt uchwały zmieniającej
uchwałę w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
gminy Niemce, ustalając stawkę procentową (inną niż „0”) służącą do naliczenia
opłaty z tytułu wz
6.4. Nieprawidłowe
prowadzenie
ewidencji analitycznej do konta 011 „Środki trwałe” oraz 013 „Pozostałe środki
trwałe”, przez:
- ujmowanie w księdze środków trwałych pod jedną
pozycją składników majątkowych - gruntów, mimo że składają się one z kilku
odrębnych obiektów (bez wyodrębnienia poszczególnych działek),
- ujęcie
na koncie 011 „Środki trwałe” wartości licencji na programy komputerowe,
- nieokreślenie miejsca znajdowania się poszczególnych
składników oraz osób za nie odpowiedzialnych,
- ujęcie w ewidencji pozostałych środków trwałych wartości składników majątkowych podlegających ewidencji na koncie 011 „Środki trwałe”
oraz
niezgodność stanu wykazanego na 31 grudnia 2002 r. na koncie 013 „Pozostałe środki trwałe” ze stanem wynikającym z ewidencji analitycznej prowadzonej do tego konta.
Księgę inwentarzową środków trwałych, stanowiącą ewidencję analityczną
do konta 011 „Środki trwałe” oraz księgę inwentarzową pozostałych środków
trwałych stanowiącą ewidencję analityczną do konta 013 - „Pozostałe środki
trwałe”, prowadzić tak aby stanowiła ona aktualny wykaz posiadanych składników
majątkowych, zapewniając rzetelność ksiąg rachunkowych w rozumieniu art. 24
ust. 2 ustawy o rachunkowości, a w szczególności:
- nieruchomości - grunty - stanowiące
własność gminy ujmować ilościowo i wartościowo w księdze
inwentarzowej środków trwałych, ewidencjonując każdą działkę stanowiącą odrębną
nieruchomość w oddzielnej pozycji; zgodnie z przepisami zawartymi w części
„Objaśnienia wstępne” rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w
sprawie Klasy
- programy
komputerowe zakupione jako licencje na potrzeby gminy, ujmować w księdze
głównej Urzędu Gminy na koncie 020 „Wartości niematerialne i prawne” zgodnie z
przepisami art. 3 ust 1 pkt.14 ustawy o rachunkowości, oraz stosownie do zasad
- wskazywać miejsca znajdowania się pozostałych środków trwałych i osoby za nie odpowiedzialne, stosownie do zasad prowadzenia ewidencji szczegółowej przyjętych w zakładowym planie kont do konta 013 „Pozostałe środki trwałe”,
-
na koncie 013 „Pozostałe środki trwałe” (i w ewidencji analitycznej) ujmować
wyłącznie urządzenia i przedmioty, których wartość początkowa w dniu oddania do
używania nie przekracza kwoty, o której mowa w przepisie art. 16
-
zapewnić zgodność danych wykazanych w księdze głównej na koncie 013 „Pozostałe
środki trwałe” z ewidencją analityczną prowadzona do tego konta, stosownie do
przepisów art. 16 ust. 1 ustawy o rachunkowości.
–
str. 90, 91 i 92 protokołu.
6.5. Nieprowadzenie ewidencji analitycznej do konta
020 „Wartości niematerialne i prawne”.
Zaprowadzić i prowadzić ewidencję analityczną do konta 020 „Wartości
niematerialne i prawne”, w sposób umożliwiający należyte obliczenie umorzenia
wartości niematerialnych i prawnych, podział według ich tytułów lub osób
odpowiedzialnych, zgodnie z zasadami
6.6. Nieprawidłowości
przy przeprowadzaniu inwentaryzacji, polegające na:
-
niezachowaniu częstotliwości przeprowadzenia inwentaryzacji środków trwałych (nieprzeprowadzono inwentaryzacji od 1996 r. do 2002 r.),
-
nieobjęciu inwentaryzacją przeprowadzoną w 2002 r. wszystkich środków trwałych
(gruntów, budynków i budowli),
- nieprawidłowym rozliczeniu różnic
inwentaryzacyjnych ujawnionych w toku inwentaryzacji przeprowadzonej w 2002
r.(rozliczono w księgach rachunkowych roku 2003 zamiast roku 2002,
w którym przypadał termin inwentaryzacji).
Przestrzegać obowiązku przeprowadzania na ostatni dzień każdego roku
obrotowego inwentaryzacji:
- środków
trwałych oraz maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych
w budowie – drogą spisu ich ilości z natury, wyceny tych ilości,
porównania wartości z danymi ksiąg rachunkowych oraz wyjaśnienia i
rozliczenia ewentualnych różnic,
- środków
trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony oraz gruntów – drogą
porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i wery
zgodnie z
przepisami art. 26 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o rachunkowości, przy czym grunty,
budynki i budowle inwentaryzować w sposób określony w dokumentacji opisującej
przyjęte zasady rachunkowości, stosownie do przepisów § 5 ust. 7 rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r.
Wskazany termin i częstotliwość uważa się za dotrzymany, jeżeli
inwentaryzację środków trwałych oraz maszyn i urządzeń wchodzących w skład
środków trwałych w budowie znajdujących się na terenie strzeżonym –
przeprowadzono raz w ciągu czterech lat, stosownie do przepisów art. 26 ust. 3
pkt 3 ustawy o rachunkowości.
Przestrzegać obowiązku wyjaśniania i rozliczania ujawnionych w toku
inwentaryzacji różnic między stanem rzeczywistym majątku jednostki a stanem
wykazanym w księgach rachunkowych, w księgach rachunkowych tego roku
obrotowego, na który przypadł termin inwentaryzacji, stosownie do przepisów art.
27 ust. 2 ustawy o rachunkowości – str. 95, 96 protokołu.
7. W zakresie zadań zleconych
i realizowanych w ramach porozumień:
7.1. Niedokonywanie zmian w
planie
Przestrzegać obowiązku aktualizowania planu
8. W
zakresie rozliczenia
8.1. Niewprowadzanie
zmian w planach
Poin
Jeżeli uważa Pan, że wśród wniosków zawartych w tym wystąpieniu są takie, które naruszają prawo poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie, przysługuje Panu – zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych – prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie w ciągu 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego.
Stosownie do przepisów art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach
obrachunkowych sprawozdania z jego realizacji, w
Marek Poniatowski
Do
wiadomości:
Rada Gminy w Niemcach.