Lublin, 29 grudnia 2003 r.
RIO – 091/81/2003
Pani
Joanna Moniakowska
Dyrektor Szkoły Podstawowej
im. Jana Kochanowskiego
w Pawłowie
Kierownik Biura Obsługi Szkół
dla gminy Rejowiec Fabryczny
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Kierowniku,
W dniach od 20 do 29 października 2003 r. inspektorzy Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie – Renata Kotowska, Katarzyna Bańka – Wójcik oraz Paweł Rybczyński – przeprowadzili kontrolę gospodarki finansowej i rachunkowości Szkoły Podstawowej w Pawłowie. Kontrolę przeprowadzono w Biurze Obsługi Szkół dla gminy Rejowiec Fabryczny, które - zgodnie z zawartym porozumieniem - prowadzi księgi rachunkowe Szkoły Podstawowej w Pawłowie, jak i innych szkół gminnych. Do ustaleń kontroli, zawartych w protokole podpisanym w dniu 13 listopada 2003 r., zastrzeżeń nie wniesiono.
Wyniki przeprowadzonej kontroli pozwalają
stwierdzić, że kontrolowana jednostka, realizując swoje zadania określone w
ustawach oraz w statucie, popełniła wiele nieprawidłowości i uchybień. Do
dnia zakończenia kontroli dyrektor Szkoły nie zorganizował systemu kontroli
wewnętrznej, w tym nie ustalił procedur kontroli wydatków dokonywanych ze
środków publicznych, tj. nie wypełnił obowiązku wynikającego z przepisów
art. 28a ust. 2 ustawy o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym
do dnia 31 grudnia 2001 r., a po dniu 1 stycznia 2002 r. obowiązku
wynikającego z przepisów art. 35a ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którymi kierownik jednostki obowiązany jest
ustalić procedury kontroli finansowej dotyczące procesów związanych z
gromadzeniem i rozdysponowaniem środków publicznych oraz gospodarowaniem
mieniem. Stwierdzone w toku kontroli nieprawidłowości dotyczą ponadto nieopracowania dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości,
niezbędne do poprawnego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz nieprzestrzegania
obowiązujących zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych, skutkujące m.in. niesporządzaniem obowiązujących jednostkę sprawozdań:
finansowych (bilansu) i budżetowych, nieustaleniem
wyniku finansowego i stanu funduszu zasadniczego jednostki oraz wykazaniem w
sprawozdaniu z wykonania planu wydatków budżetowych sporządzonych za 2002 r. danych niezgodnych z danymi
wynikającymi z ewidencji księgowej.
Szereg
nieprawidłowości stwierdzono przy prowadzeniu gospodarki
kasowej, w tym dokonywanie wypłat gotówki z kasy na podstawie dowodów nie sprawdzonych pod względem merytorycznym i
formalno-rachunkowym oraz nie zatwierdzonych do wypłaty przez upoważnione osoby
oraz przypadki dokonywania wypłaty gotówki z kasy bez pokwitowania jej odbioru
przez osobę pobierającą wypłatę. Nieprawidłowości wystąpiły także przy
realizacji wydatków bieżących, w tym w zakresie ustalania zasad i warunków
korzystania ze świadczeń zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz
w zakresie gospodarowania środkami tego funduszu. Nieprawidłowości
ujawniono również w zakresie gospodarki składnikami majątkowymi, w tym nieprzeprowadzenie inwentaryzacji środków trwałych na
ostatni dzień roku obrotowego.
Poniżej podaję stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia oraz wnioski co do sposobu ich wyeliminowania – kierowane do wykonania głównie przez kierownika Biura Obsługi Szkół dla gminy Rejowiec Fabryczny, stosownie do przepisów art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity Dz. U. z 2001 roku Nr 55, poz. 577 z późn. zm.).
W załączniku do wystąpienia pokontrolnego wskazano osoby odpowiedzialne za stwierdzone nieprawidłowości.
1. W zakresie danych ogólnoorganizacyjnych:
1.1. Nieustalenie, przez
dyrektora Szkoły Podstawowej w Pawłowie, procedur kontroli finansowej
dotyczących procesów związanych z gromadzeniem i rozdysponowaniem środków
publicznych oraz z gospodarowaniem mieniem.
Opracować - w formie pisemnej - procedury kontroli finansowej w Szkole
Podstawowej w Pawłowie, stosownie do przepisów art. 35a ust. 3 ustawy z dnia 26
listopada 1998 roku o finansach publicznych. (tekst
jednolity: Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.), uwzględniając
standardy kontroli finansowej ustalone przez Ministra Finansów i opublikowane w
Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Finansów Nr 3 z 2003 r. Zapewnić
przestrzeganie procedur kontroli oraz przeprowadzanie wstępnej oceny celowości
zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków - str. 2, 5, 6, 14
protokołu.
2. W
zakresie rachunkowości i sprawozdawczości:
2.1. Nieopracowanie, przez
kierownika Biura Obsługi Szkół dla Gminy Rejowiec Fabryczny, odrębnej
dokumentacji opisującej przyjęte zasady (politykę) rachunkowości, w tym zakładowych
planów kont dla pięciu szkół gminnych, których obsługę w zakresie
prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdawczości prowadzi BOSz oraz dla Biura Obsługi Szkół jako jednostki
budżetowej; stosowanie - jako obowiązującej w tych jednostkach dokumentacji - nieprawidłowo i niekompletnie opracowanego „Zakładowego planu kont dla
Biura Obsługi Szkół Gminy Rejowiec Fabryczny”, opracowanego na podstawie
nieobowiązujących przepisów i nie wprowadzonego do
stosowania przez kierownika BOSz.
Kierownik Biura Obsługi Szkół dla Gminy Rejowiec Fabryczny - prowadzący
zgodnie z zawartym porozumieniem księgi rachunkowe szkół gminnych - winien
opracować odrębną dokumentację opisującą przyjęte przez każdą z tych jednostek
organizacyjnych politykę rachunkowości, w tym zakładowych planów kont,
stosownie do przepisów art. 10 ust. 1 i ust. 2 w związku z przepisami art.
4 ust. 5 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (tekst
jednolity: z 2002 roku Dz. U. Nr 76, poz. 694 z późn.
zm.), z uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania każdej
z nich, tj. w dokumentacji szczegółowo określić:
1. rok
obrotowy i wchodzące w jego skład okresy sprawozdawcze,
2. metody
wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego w zakresie
w jakim ustawa pozostawia jednostce prawo wyboru,
3.sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym co
najmniej:
a) zakładowy plan kont, ustalający wykaz wszystkich stosowanych w jednostkach kont księgi głównej, przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń, zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązania z kontami księgi głównej; przy opracowywaniu zakładowego planu kont przestrzegać przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153, poz. 1752),
b) wykaz ksiąg
rachunkowych, a przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera -
wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach
danych z określeniem ich struktury, wzajemnych powiązań oraz ich funkcji w
organizacji całości ksiąg rachunkowych i w procesach przetwarzania danych,
c) opis systemu
przetwarzania danych, a przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych przy użyciu
komputera - opis systemu informatycznego, zawierający wykaz programów, procedur
lub funkcji, w zależności od struktury oprogramowania, wraz z opisem algorytmów
i parametrów oraz programowych zasad ochrony danych, w tym w szczególności
metod zabezpieczenia dostępu do danych i systemu ich przetwarzania, a ponadto
określenie wersji oprogramowania i daty rozpoczęcia jego eksploatacji,
4. system
służący ochronie danych i ich zbiorów, w tym dowodów księgowych, ksiąg
rachunkowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich
zapisów,
stosownie do przepisów
art. 10 ust. 1 pkt 1 – 4 ustawy o rachunkowości –
str. 3, 4, 5, 20 protokołu.
2.2. Ograniczanie
prawa dyrektora Szkoły Podstawowej w Pawłowie do dysponowania środkami
określonymi w planach finansowych jednostki, poprzez zatwierdzanie do zapłaty
dowodów księgowych przez kierownika Biura Obsługi Szkół dla Gminy Rejowiec
Fabryczny.
Przy zatwierdzaniu dowodów księgowych do zapłaty przestrzegać zakresu praw i obowiązków dyrektora Szkoły, określonych w
przepisach art. 28a ustawy o finansach publicznych, art. 39 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(tekst jednolity: Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.), z których wynika, że
to kierownik jednostki gospodaruje środkami określonymi w planach finansowych i
odpowiada za całość gospodarki finansowej jednostki sektora finansów
publicznych, obejmującej gromadzenie i rozdysponowywanie środków publicznych
oraz gospodarkę mieniem jednostki, a dysponowanie środkami publicznymi wiąże
się m.in. z zatwierdzaniem dowodu księgowego do zapłaty – str. 6
protokołu.
2.3. Prowadzenie
przez Biuro Obsługi Szkół ewidencji księgowej operacji gospodarczych czterech
szkół podstawowych, gimnazjum publicznego oraz BOSz,
działających jako wyodrębnione jednostki organizacyjne gminy, we wspólnych
urządzeniach księgowych (ewidencji syntetycznej i częściowo ewidencji
analitycznej w tym ewidencji analitycznej środków trwałych) i w związku z tym:
- nieustalanie
wyniku finansowego oraz stanu funduszu zasadniczego każdej z tych jednostek,
- niesporządzanie
odrębnych sprawozdań finansowych (bilansów) jednostek,
- niesporządzanie
odrębnych sprawozdań jednostkowych w zakresie dochodów i wydatków
budżetowych.
Przestrzegać
obowiązku prowadzenia odrębnych ksiąg rachunkowych szkół podstawowych,
gimnazjum publicznego i Biura Obsługi Szkół – ewidencji syntetycznej i
analitycznej, co zapewni stosowanie zasad rachunkowości w sposób
prawidłowy, umożliwiający rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji
majątkowej i finansowej tych jednostek, w związku z przepisami art. 4 ust.
1 ustawy o rachunkowości. Odrębne prowadzenie ksiąg rachunkowych dla
poszczególnych jednostek umożliwi wykonanie obowiązku sporządzania odrębnych
sprawozdań finansowych (bilansów) poszczególnych jednostek, stosownie do
przepisu § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r.
w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu
państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek
sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153, poz. 1752) oraz odrębnych
jednostkowych sprawozdań budżetowych (w tym sprawozdań z wykonania planu
dochodów i wykonania wydatków budżetowych), stosownie do przepisów 4 ust. 1 pkt 2 lit. b i § 8 ust. 1 pkt
1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie
sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 24, poz. 279 z późn.
zm.), w związku z § 3 ust. 2 i § 8 ust. 1 Instrukcji
sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek
samorządu terytorialnego stanowiącej załącznik Nr 2 do tego rozporządzenia -
str. 6, 7, 12, 21 protokołu.
2.4. Nieprowadzenie kont ksiąg pomocniczych (ewidencji
analitycznej) do następujących kont księgi głównej: 013 „Pozostałe środki
trwałe”, 020 „Wartości niematerialne i prawne”, 201 „Rozrachunki z
odbiorcami i dostawcami”, 225 „Rozrachunki z budżetami”, 229 „Pozostałe
rozrachunki publicznoprawne” oraz 800 „Fundusz jednostki”.
Zaprowadzić i prowadzić bieżąco ewidencję analityczną do wszystkich kont księgi głównej, w tym:
- do konta 013 „Pozostałe środki trwałe” – w sposób umożliwiający ustalenie wartości początkowej środków trwałych oddanych do używania oraz osób lub komórek organizacyjnych, u których znajdują się te środki,
- do konta 020 „Wartości niematerialne i prawne” – w sposób umożliwiający ustalenie ich wartości i należyte obliczenie umorzenia wartości niematerialnych i prawnych, podział według ich tytułów lub osób odpowiedzialnych,
- do konta 201 „Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami” – według poszczególnych kontrahentów,
- do konta 225 „Rozrachunki z budżetami” – według każdego z tytułów rozrachunków z budżetem odrębnie,
- do konta 229 „Pozostałe rozrachunki publicznoprawne” – według tytułów rozrachunków oraz instytucji, z którymi dokonywane są rozliczenia,
- do konta 800 „Fundusz jednostki” – w sposób umożliwiający ustalenie przyczyn zwiększeń i zmniejszeń funduszu jednostki.
Obowiązek prowadzenia ewidencji analitycznej do wymienionych kont wynika z przepisów art. 17 ust. 1 ustawy o rachunkowości oraz zasad funkcjonowania tych kont, określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych – str. 7, 21, 22 protokołu.
2.5. Wadliwe sporządzanie zestawień obrotów i sald kont księgi głównej oraz niesporządzanie zestawień sald kont ksiąg pomocniczych.
Przestrzegać obowiązku prowadzenia wszystkich ksiąg rachunkowych, o których mowa w przepisach art. 13 ust. 1 ustawy o rachunkowości, a w szczególności: na podstawie zapisów na kontach księgi głównej sporządzać na koniec każdego okresu sprawozdawczego, nie rzadziej niż na koniec miesiąca, zastawienia obrotów i sald, zawierające:
- symbole lub nazwy kont,
- salda na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych, obroty za okres sprawozdawczy i narastająco od początku roku obrotowego oraz salda na koniec okresu sprawozdawczego,
- sumę sald na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych, obrotów za okres sprawozdawczy i narastająco od początku roku obrotowego oraz sald na koniec okresu sprawozdawczego,
stosownie do przepisów art. 18 ust. 1 ustawy o rachunkowości.
Przestrzegać obowiązku sporządzania, co najmniej na dzień zamknięcia
ksiąg rachunkowych, zestawień sald wszystkich kont ksiąg pomocniczych, zgodnie
z art. 18 ust. 2 w/w ustawy - str. 7, 8
protokołu.
2.6. Nieprzestrzeganie ustalonych przepisami ustawy o rachunkowości zasad
prowadzenia ksiąg rachunkowych, a w szczególności:
- brak oznaczenia ksiąg rachunkowych nazwą jednostki, której dotyczą oraz
nazwą danego rodzaju księgi rachunkowej,
- przypadki niezachowania ciągłości numeracji zapisów w dzienniku,
-
niezachowanie chronologii zapisów w dzienniku i w księdze
głównej,
-
niezachowanie zasady prowadzenia zapisów operacji
gospodarczych w porządku systematycznym.
Przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych przestrzegać zasad ustalonych przepisami cytowanej wyżej ustawy o rachunkowości, a w szczególności:
- księgi rachunkowe oznaczać trwale nazwą jednostki, której dotyczą oraz nazwą danego rodzaju księgi rachunkowej, stosownie do art. 13 ust. 4 pkt 1 tej ustawy,
- zapisy w dzienniku kolejno numerować, a sumy zapisów dziennika (obroty) liczyć w sposób ciągły (tj. za miesiąc i narastająco), stosownie do art. 14 ust. 2 ustawy,
- zapisów dokonywać z zachowaniem chronologii, zgodnie z przepisami art. 14 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy o rachunkowości,
- przestrzegać obowiązku dokonywania zapisów operacji gospodarczych w porządku systematycznym, zgodnie z ustaleniami prawidłowo opracowanego zakładowego planu kont, stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o rachunkowości, a w szczególności:
a)
należności z tytułu dochodów budżetowych realizowanych przez poszczególne
szkoły z tytułu najmu lokali mieszkalnych ujmować na kontach:
* przypis należności:
Wn 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”,
Ma 750 „Przychody i koszty finansowe”,
* wpłata należności:
do kasy:
Wn 101 „Kasa”,
Ma 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”,
na rachunek bankowy:
Wn 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,
Ma 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”,
* przeniesienie – na podstawie okresowego
sprawozdania o dochodach budżetowych – sumy zrealizowanych dochodów:
Wn 800
„Fundusz jednostki”,
Ma
222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”,
b)
zobowiązania dotyczące danego roku obrotowego, a nie zapłacone w tym roku:
Wn 400
„Koszty według rodzajów”,
Ma
201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami”,
c) potrącenia z
tytułu składki na dobrowolne ubezpieczenia grupowe (PZU), potrącenia pożyczek
na kasę zapomogowo-pożyczkową oraz zwrot pożyczek do tej kasy oraz potrącenie z
tytułu składki na Związek Nauczycieli:
Wn 231
„Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”,
Ma
240 „Pozostałe rozrachunki”,
stosownie do zasad funkcjonowania kont,
określonych w rozporządzeniu w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz
planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego
oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych - str. 8, 9, 10, 11
protokołu.
2.7. Bezpodstawne zwiększanie wartości początkowej
środków trwałych o koszty przeprowadzonych remontów.
Przestrzegać
zasady zwiększania wartości początkowej środków trwałych wyłącznie o
równowartość kosztów inwestycji związanych z ich ulepszeniem (przebudową,
rozbudową, modernizacją lub rekonstrukcją), zgodnie z przepisami art. 31 ust. 1
ustawy o rachunkowości; dokonanie wymiany okien, czy też remont dachu nie jest
modernizacją w rozumieniu cytowanych przepisów.
Wyksięgować
z konta 011 „Środki trwałe” wartość remontów zapisem:
Ma 011 „Środki trwałe”,
Wn 800 „Fundusz jednostki”, stosownie do zasad
funkcjonowania tych kont określonych w załączniku Nr 2 do rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r.
– str. 10, 11 protokołu.
2.8. Niesporządzanie jednostkowych sprawozdań Rb-27S
„Miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych
jednostki samorządu terytorialnego”, Rb-28S „Miesięczne sprawozdanie z
wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego”,
Rb-27ZZ „Kwartalne sprawozdanie z wykonania planu dochodów związanych z
realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych
jednostkom samorządu terytorialnego ustawami”, Rb Z „Kwartalne
sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji i
poręczeń” oraz Rb N „Kwartalne sprawozdanie o stanie należności”
dla Szkoły Podstawowej w Pawłowie.
Przestrzegać obowiązku sporządzania jednostkowych sprawozdań miesięcznych: o dochodach budżetowych (Rb–27S), o wydatkach budżetowych (Rb–28S), kwartalnych sprawozdań z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami (Rb–27ZZ), kwartalnych sprawozdań o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń (Rb–Z) oraz kwartalnych sprawozdań o stanie należności (Rb–N), stosownie do przepisów § 3 pkt 6, 7, 12, 14 i 15, w związku z § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 24, poz. 279 z późn. zm.).
2.9. Wykazanie
w sprawozdaniu o wydatkach budżetowych Szkoły Podstawowej w Pawłowie za okres
od początku roku do dnia 31 grudnia 2002 r. danych niezgodnych z danymi
wynikającymi z ewidencji księgowej.
W sprawozdaniu Rb–28 S „Miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego” wykazywać dane wynikające z ewidencji księgowej w odpowiednich kolumnach tego sprawozdania, stosownie do przepisów § 10 ust. 2 cytowanego rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Sprawozdanie to sporządzać zgodnie z postanowieniami § 8 ust. 2 „Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego”, stanowiącej załącznik Nr 2 do tego rozporządzenia – str. 13 protokołu.
3. W zakresie gospodarki pieniężnej:
3.1. Nieprzeprowadzanie
inwentaryzacji gotówki w kasie na dzień 31 grudnia każdego roku obrotowego oraz
nieprzestrzeganie obowiązku przeprowadzania kontroli gotówki w kasie –
określoną w przepisach wewnętrznych – z częstotliwością przynajmniej raz w
miesiącu.
Przestrzegać
obowiązku przeprowadzania inwentaryzacji aktywów pieniężnych w kasie na ostatni
dzień każdego roku obrotowego, stosownie do przepisów art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości oraz przeprowadzać
przynajmniej raz w miesiącu kontrolę gotówki w kasie, stosownie do zasad
określonych w obowiązujących w Biurze Obsługi Szkół przepisach części II pkt 2 „Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów finansowych”
– str. 15 protokołu.
3.2. Nieprawidłowości w sporządzaniu raportów
kasowych, w tym:
- nieprowadzenie
odrębnej numeracji raportów kasowych sporządzanych dla operacji pieniężnych
dotyczących wydatków bieżących, wydatków zakładowego funduszu świadczeń
socjalnych oraz dochodów,
- wypłacanie gotówki z kasy bez
pokwitowania jej odbioru przez osobę pobierającą wypłatę,
- niesporządzanie
dowodów wewnętrznych dla udokumentowania przychodu do kasy gotówki pobranej z
banku.
Przestrzegać zasad prawidłowego sporządzania raportów kasowych, a zwłaszcza:
- zachowania odrębnej ciągłości numeracji i ciągłości sald dla raportów kasowych sporządzanych dla różnego rodzaju operacji pieniężnych, w celu umożliwienia identyfikacji dowodów i sposobu ich zapisania w księgach rachunkowych na wszystkich etapach przetwarzania danych, zgodnie z przepisami art. 24 ust. 4 pkt 1 ustawy o rachunkowości,
- wypłacania gotówki z kasy za pokwitowaniem jej odbioru przez osobę ją odbierającą, zgodnie z przepisami art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości oraz postanowieniami części II pkt 2 „Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów”,
- sporządzania dowodów wewnętrznych, np. dowodów KP „Kasa przyjmie”, dla
udokumentowania przychodu do kasy gotówki pobranej z banku, w związku
z przepisami art. 20 ust. 3 pkt 1 ustawy o
rachunkowości.
– str. 15, 17 protokołu.
3.3. Wypłacanie gotówki na podstawie dokumentów nie sprawdzonych pod względem merytorycznym i formalno -
rachunkowym oraz nie zatwierdzonych do wypłaty przez upoważnione osoby.
Przestrzegać zasady wypłacania gotówki wyłącznie na postawie dowodów rozchodowych sprawdzonych pod względem merytorycznym i formalno - rachunkowym oraz zatwierdzonych do wypłaty przez upoważnione osoby, zgodnie z postanowieniami części II „Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów” – str. 16, 18, 19 protokołu.
3.4. Niezachowanie
terminów odprowadzenia na rachunek bankowy wpłat gotówkowych przyjętych do
kasy.
Przestrzegać
obowiązku odprowadzania na rachunek bankowy przyjętych do kasy wpłat z tytułu
dochodów budżetowych w terminie nie przekraczającym 7
dni od daty przyjęcia wpłaty, stosownie do postanowień pkt.
4 aneksu do „Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów” lub rozważyć zmianę uregulowań
wewnętrznych, dostosowując je do stosowanej praktyki i potrzeb jednostki -
str. 16 protokołu.
3.5. Niezamieszczanie na
dowodach księgowych, znajdujących się pod raportem kasowym oraz wyciągiem
bankowym, adnotacji o ich zakwalifikowaniu do ujęcia w księgach rachunkowych
wraz ze wskazaniem miesiąca księgowania i podpisem osoby odpowiedzialnej za te
wskazania.
Na
dowodach księgowych zamieszczać adnotację o ich zakwalifikowaniu do ujęcia w
księgach rachunkowych, ze wskazaniem miesiąca księgowania oraz sposobu ujęcia
dowodu w księgach rachunkowych, poprzez m.in. wskazanie symboli kont księgi
głównej, na których ma zostać ujęta operacja gospodarcza wykazana w dowodzie
źródłowym oraz wskazanie klasyfikacji budżetowej tej operacji, wraz z
podpisem osoby odpowiedzialnej za te wskazania, stosownie do przepisu art. 21
ust. 1 pkt 6 ustawy o rachunkowości – str. 16,
17, 19 protokołu.
3.6. Naruszenie zasady sprawdzalności ksiąg
rachunkowych, poprzez:
- niezamieszczanie
na dowodach źródłowych ujętych pod raportem kasowym dochodów oraz pod wyciągiem
bankowym numerów identyfikacyjnych pozwalających na powiązanie tych dowodów z
zapisem księgowym,
- ujmowanie w dzienniku oraz
na kontach księgi głównej, pod jedną pozycją księgową, zbiorczej kwoty
wynikającej z raportu kasowego lub z wyciągu bankowego, pomimo nieokreślenia w
przepisach wewnętrznych takiego sposobu ewidencjonowania operacji
gospodarczych,
- niezamieszczanie
na dowodach źródłowych ujętych pod raportem kasowym dochodów – numeru i pozycji
tego raportu, a na dowodach źródłowych ujętych pod wyciągiem bankowym – numeru
tego wyciągu.
Zapisów w dzienniku poszczególnych jednostek dokonywać w sposób umożliwiający ich jednoznaczne powiązanie ze sprawdzonymi i zatwierdzonymi dowodami księgowymi, stosownie do przepisów art. 14 ust. 2 ustawy o rachunkowości. W celu zachowania sprawdzalności ksiąg rachunkowych, przestrzegać zasady oznakowania dowodów źródłowych załączonych do raportów kasowych oraz do wyciągów bankowych odrębnym numerem identyfikacyjnym, a ponadto dowodów źródłowych ujętych pod raportem kasowym – numerem i pozycją tego raportu, a pod wyciągiem bankowym – numerem tego wyciągu, celem zapewnienia identyfikacji dowodów i sposobu ich zapisania w księgach rachunkowych na wszystkich etapach przetwarzania danych, stosownie do przepisów art. 24 ust. 4 pkt 1 ustawy o rachunkowości – str. 17, 19 protokołu.
3.7. Niezałączanie - do wyciągów bankowych - dowodów
wewnętrznych zastępujących przechowywane w odrębnych zbiorach listy płac.
Przestrzegać zasady sporządzania dowodów wewnętrznych, o charakterze zastępczym, w przypadku wyłączenia spod wyciągów bankowych dowodów źródłowych i przechowywania ich w odrębnych zbiorach, w związku z przepisami art. 20 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości – str. 19, 20 protokołu.
4. W zakresie gospodarki składnikami majątkowymi:
4.1. Prowadzenie
ewidencji analitycznej środków trwałych bez podania: daty dokonania wpisu,
szczegółowego opisu środków trwałych wraz z podaniem ich części składowych,
roku budowy, daty produkcji oraz daty przyjęcia do użytkowania, symbolu
klasyfikacji rodzajowej środków trwałych, rocznej stawki amortyzacyjnej.
Ewidencję
analityczną do konta 011 „Środki trwałe” prowadzić w sposób odpowiadający
wymogom określonym w przepisach ustawy o rachunkowości oraz prawidłowo
opracowanego zakładowego planu kont, a w szczególności ujmować w niej dane
dotyczące:
- daty dokonania wpisu,
- szczegółowego opisu środków trwałych wraz z podaniem ich części składowych, roku budowy, daty produkcji oraz daty przyjęcia do użytkowania,
- symbolu klasyfikacji rodzajowej środków trwałych, zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie klasyfikacji środków trwałych (KŚT) (Dz. U. Nr 112, poz. 1317 z późn. zm.),
- rocznej stawki amortyzacyjnej – str. 21 protokołu.
4.2. Nieuzgadnianie ewidencji analitycznej prowadzonej do konta
011 „Środki trwałe” i 014 „Zbiory biblioteczne” z zapisami w księdze głównej
oraz niedokonywanie podsumowania wartości środków trwałych oraz zbiorów
bibliotecznych na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych.
Przestrzegać obowiązku uzgadniania stanu środków trwałych oraz zbiorów bibliotecznych ujętych w ewidencji analitycznej z saldami i zapisami na kontach księgi głównej (na kontach 011 i 014), stosownie do przepisów art. 16 ust. 1 ustawy o rachunkowości oraz sporządzać, co najmniej na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, zestawienia sald kont ksiąg pomocniczych do tych kont, zgodnie z art. 18 ust. 2 tej ustawy - str. 21, 23 protokołu.
4.3. Niewprowadzenie do księgi głównej konta 020 „Wartości
niematerialne i prawne”, pomimo występowania składników aktywów, które powinny
być zaewidencjonowane na tym koncie oraz nieprawidłowe zaewidencjonowanie
wartości zakupionych programów komputerowych na koncie 011 „Środki trwałe”.
Programy komputerowe o
przewidywanym okresie użytkowania dłuższym niż rok, zakupione jako licencje na
potrzeby szkoły, ujmować w księdze głównej na koncie 020 „Wartości
niematerialne i prawne”, zgodnie z przepisami art. 3 ust. 1 pkt
14 ustawy o rachunkowości oraz stosownie do zasad funkcjonowania tego
konta, określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia w sprawie
szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów
jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów
publicznych. Dokonać wyksięgowania zakupionych programów komputerowych
z konta 011 „Środki trwałe” (gdzie programy te zostały ujęte łącznie z
wartością komputerów) i zaksięgować je, według ceny zakupu, na koncie 020
„Wartości niematerialne i prawne” – str. 22 protokołu.
4.4. Niezamieszczanie w księgach inwentarzowych zbiorów
bibliotecznych daty zakupu poszczególnych składników majątkowych.
Zapisów w księgach inwentarzowych zbiorów
bibliotecznych dokonywać z uwzględnieniem danych dotyczących daty nabycia
lub przyjęcia na stan poszczególnych książek, stosownie do przepisów art. 23
ust. 2 pkt 1 ustawy o rachunkowości - str. 23
protokołu.
4.5. Niedostosowanie
postanowień „Instrukcji inwentaryzacyjnej dla Biura Obsługi Szkół” do
obowiązujących przepisów.
Dostosować postanowienia „Instrukcji inwentaryzacyjnej dla Biura Obsługi Szkół” do przepisów rozdziału 3 ustawy o rachunkowości; w szczególności poprzez prawidłowe, zgodne z przepisami art. 26 ust. 3 pkt 3 tej ustawy, określenie częstotliwości przeprowadzania inwentaryzacji środków trwałych znajdujących się na terenie strzeżonym - str. 23 protokołu.
4.6. Nieprzeprowadzenie na koniec roku 2002 inwentaryzacji
materiałów (węgla) odpisanych w koszty bezpośrednio po zakupie oraz nieprzeprowadzenie inwentaryzacji środków trwałych i
pozostałych środków trwałych; nierozliczenie
przeprowadzonego w 1999 r. spisu z natury pozostałych środków trwałych w
używaniu (wyposażenia), poprzez niesporządzenie
zestawienia rzeczywistego stanu spisanych przedmiotów ze stanem wynikającym z
ksiąg rachunkowych celem ustalenia różnic inwentaryzacyjnych.
Przestrzegać obowiązujących terminów, częstotliwości przeprowadzania inwentaryzacji wszystkich składników aktywów i pasywów Szkoły Podstawowej w Pawłowie, zgodnie z przepisami rozdziału 3 „Inwentaryzacja” ustawy o rachunkowości, a w szczególności:
- środki trwałe inwentaryzować
co najmniej raz na cztery lata, na ostatni dzień każdego roku
obrotowego, poprzez spis ich ilości z natury, wycenę tych ilości, porównanie
wartości z danymi ksiąg rachunkowych oraz wyjaśnienie i rozliczenie
ewentualnych różnic. W przypadku gdy przeprowadzenie
spisu z natury tych składników majątku z przyczyn uzasadnionych nie jest
możliwe - inwentaryzację przeprowadzać drogą porównania danych wykazanych w
księgach rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji ich realnej
wartości, stosownie do przepisu art. 26 ust. 1 pkt 1
i pkt 3 ustawy o rachunkowości, przy czym przyjęty
sposób inwentaryzacji budynków i budowli powinien zostać określony
w przyjętych przez jednostkę zasadach rachunkowości, stosownie do przepisu
§ 5 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r.;
dopuszczalne jest również rozpoczęcie inwentaryzacji w drodze spisu z
natury nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego
i zakończenie jej do 15 dnia następnego roku, jednak w takim przypadku konieczne jest dokonanie korekty ruchu
poszczególnych składników aktywów miedzy dniem spisu a końcem roku
obrotowego, stosownie do przepisu art. 26 ust. 3 pkt
1 ustawy o rachunkowości,
- przestrzegać obowiązku
przeprowadzania na koniec każdego roku obrotowego inwentaryzacji materiałów,
których wartość odpisano w koszty w momencie zakupu i korygowania kosztów
o wartość zinwentaryzowanych materiałów,
- przestrzegać obowiązku rozliczenia inwentaryzacji i powiązania jej wyników z zapisami księgowymi; ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych wyjaśniać w terminie umożliwiającym ich rozliczenie w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadł termin inwentaryzacji, zgodnie z przepisami art. 27 ust. 1 i 2 ustawy o rachunkowości;
– str. 23 i 24 protokołu.
5. W
zakresie rozrachunków:
5.1. Przypadki dokonywania zapisów w księgach
rachunkowych na podstawie dowodów nie spełniających wymogów dowodu księgowego,
tj. na podstawie poleceń księgowania spełniających funkcję dowodu zbiorczego,
które nie są w żaden sposób powiązane z dowodami źródłowymi, na podstawie których zostały one sporządzone (w poleceniach
księgowych nie wymieniono dowodów źródłowych).
W przypadku dokonywania w księgach
rachunkowych zapisów zbiorczych przestrzegać obowiązku pojedynczego wymieniania
w dowodzie zbiorczym dowodów źródłowych, których zapis zbiorczy dotyczy,
stosownie do przepisów art. 20 ust. 3 pkt 1 tej
ustawy.
W celu zachowania zasady sprawdzalności ksiąg rachunkowych zapewnić
powiązanie dowodów źródłowych z zapisami w księgach rachunkowych, zgodnie z
art. 24 ust. 4 pkt 1 ustawy o rachunkowości - str. 25
protokołu.
5.2. Nieujmowanie na
kontach rozrachunkowych rachunków i faktur z odroczonymi terminami płatności
oraz nieujęcie w księgach rachunkowych 2002 r.
wszystkich kosztów tego roku obciążających jednostkę, co miało wpływ na wynik
finansowy.
Przestrzegać obowiązku:
- wprowadzania do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego, w postaci
zapisu, każdego zdarzenia które nastąpiło w tym
okresie sprawozdawczym, zgodnie z przepisami art. 20 ust. 1 ustawy,
- ujmowania w księgach rachunkowych
jednostki wszystkich obciążających ją kosztów dotyczących danego roku
obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty, stosownie do przepisu art. 6
ust. 1 cytowanej ustawy.
Wpływające w ciągu roku rachunki i faktury z odroczonym terminem płatności ujmować na kontach rozrachunkowych, stosownie do zasad ich funkcjonowania, określonych w zakładowym planie kont – str. 25 i 26 protokołu.
6. W zakresie planu finansowego:
6.1. Nieopracowanie
w 2002 r. przez kierowników gminnych jednostek budżetowych (dyrektorów szkół,
obsługiwanych przez Biuro Obsługi Szkół dla Gminy Rejowiec Fabryczny), w tym Szkoły Podstawowej w Pawłowie planów
finansowych.
Zobowiązać kierowników gminnych jednostek budżetowych – dyrektorów szkół, do przestrzegania obowiązku sporządzania planów finansowych na dany rok budżetowy, stanowiących podstawę ich gospodarki finansowej.
Zobowiązać kierowników gminnych jednostek budżetowych – dyrektorów szkół, do opracowywania projektów planów finansowych prowadzonych przez nich jednostek w oparciu o otrzymane od wójta gminy informacje o kwotach dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w projekcie uchwały budżetowej oraz przekazywania tych projektów, po ich zatwierdzeniu, wójtowi gminy w terminie 30 dni od otrzymania tych informacji, nie później jednak niż do 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy, stosownie do przepisów art. 125 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych oraz przepisów § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz szczegółowych zasad i terminów rocznych rozliczeń i wpłat do budżetu przez zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych (Dz. U. Nr 122, poz. 1333) – str. 26, 27 protokołu.
6.2. Wypłacenie nagrody
jubileuszowej byłej dyrektor Szkoły Podstawowej w Pawłowie
w nieprawidłowej wysokości (zaniżenie o kwotę 225,95 zł).
Wysokość nagrody jubileuszowej obliczać i wypłacać nauczycielom w prawidłowej wysokości, w oparciu o przepisy art. 47 ust.1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity: Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357 z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 października 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania okresów pracy i innych okresów uprawniających nauczyciela do nagrody jubileuszowej oraz szczegółowych zasad jej obliczania i wypłacania (Dz. U. Nr 128, poz. 1418). Zgodnie z 3 ust. 3 rozporządzenia, nagrodę oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, tj. na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 czerwca 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania wynagrodzenia oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy nauczycieli (Dz. U. Nr 71, poz. 737). Wynagrodzenie stanowiące podstawę obliczenia nagrody jubileuszowej należy ustalać z uwzględnieniem wszystkich składników wynagrodzenia wymienionych w przepisach 1 ust. 1 tego rozporządzenia, w tym dodatku motywacyjnego i wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe, stosując zasady ustalone w 2 rozporządzenia - w przypadku składników określonych w stałej stawce miesięcznej, w 3 rozporządzenia - w przypadku dodatkowego wynagrodzenia za pracę w porze nocnej, odrębnego wynagrodzenia za zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze wykonywane w dniu wolnym od pracy, wynagrodzenia za pracę w święto oraz w 4 rozporządzenia - w przypadku wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw - str. 30, 31 protokołu.
6.3. Wynagradzanie pracowników
Szkoły Podstawowej w Pawłowie, niebędących
nauczycielami, na zasadach określonych przez Radę Gminy Rejowiec Fabryczny
w uchwale Nr XXIII/144/2000 z dnia 8 grudnia 2000 r. w sprawie ustalenia
wartości jednego punktu oraz najniższego wynagrodzenia w I kategorii
zaszeregowania oraz przez kierownika Biura Obsługi Szkół w „Regulaminie
premiowania pracowników administracyjno - obsługowych w rejonie działania BOSz dla Gminy w Rejowcu Fabrycznym” - z pominięciem
kompetencji dyrektora szkoły jako pracodawcy.
Przy ustalaniu wynagrodzenia dla pracowników szkoły niebędących nauczycielami, przestrzegać zasad określonych w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000 r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późn. zm.) z uwzględnieniem kompetencji dyrektora szkoły - jako pracodawcy - do sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego i ustalenia, w porozumieniu z radą gminy, wartości jednego punktu w złotych, przyjmowanych do ustalenia wysokości wynagrodzenia, stosownie do przepisów 3 ust. 3 i 5 rozporządzenia oraz do ustalenia zakładowego regulaminu premiowania - 12 rozporządzenia - str. 31, 32 protokołu.
6.4. Nieprzestrzeganie
obowiązujących przepisów ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych i
ustawy Karta Nauczyciela, poprzez:
-
nierzetelne naliczenie odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla
zatrudnionych w Szkole Podstawowej w Pawłowie nauczycieli i nauczycieli
emerytów i rencistów,
- nieprzekazanie do dnia 31 maja 2002 r. na rachunek bankowy
funduszu równowartości 75 % naliczonego odpisu,
-
przyznanie trzem osobom (pracownikom Biura Obsługi Szkół) nieuprawnionym do
korzystania ze środków funduszu świadczeń socjalnych Szkoły Podstawowej
w Pawłowie, świadczeń (bonów towarowych) w łącznej wysokości 90 zł, przy
jednoczesnym nieprzyznaniu tych świadczeń osobie
uprawnionej do korzystania ze środków funduszu (nauczycielowi zatrudnionemu od
dnia 1.09.2002 r.).
Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych nauczycieli naliczać stosownie do przepisów art. 53 ust. 1 ustawy Karta Nauczyciela, z uwzględnieniem przepisów art. 110 ust. 5 pkt 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, tj. w wysokości 8 % planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe, pomniejszonych o potrącone od ubezpieczonych składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz chorobowe. W sposób prawidłowy obliczać wysokość odpisu dla nauczycieli emerytów i rencistów szkoły, przy uwzględnieniu przepisów art. 53 ust.2 i 2a ustawy Karta Nauczyciela.
Przestrzegać przepisów art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jednolity: Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.) w związku z przepisami art. 53 ust. 5 Karty Nauczyciela, stosownie do których 75% całości odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych należy odprowadzać do 31 maja każdego roku.
Środki z funduszu świadczeń socjalnych Szkoły Podstawowej w Pawłowie przyznawać tylko osobom uprawnionym do korzystania z tych świadczeń, stosownie do zapisów pkt II ust. 1 Regulaminu gospodarowania zakładowym funduszem świadczeń socjalnych Szkoły Podstawowej w Pawłowie oraz art. 2 ust. 5 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - str. 33,34 protokołu.
6.5. Nieprawidłowe opracowanie
„Regulaminu gospodarowania zakładowym funduszem świadczeń socjalnych Szkoły
Podstawowej w Pawłowie”, poprzez uzależnienie prawa ubiegania się o pożyczkę z
funduszu mieszkaniowego od okresu zatrudnienia.
Postanowienia regulaminu dostosować do przepisów art. 2 pkt 5 ustawy o zakładowym fundusz świadczeń socjalnych, zgodnie z którymi prawo do korzystania ze świadczeń funduszu posiadają wszyscy pracownicy, bez względu na okres na jaki została zawarta umowa o pracę, wymiar czasu pracy i niezależnie od źródeł finansowania ich wynagrodzeń. Przyznawanie świadczeń z funduszu uzależniać od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z funduszu, stosownie do przepisów art. 8 ust. 1 i 2 powoływanej ustawy - str. 34 protokołu.
6.6. Przyjęcie, w postępowaniu
dotyczącym zakupu oleju opałowego prowadzonym w trybie zapytania o cenę,
dodatkowych kryteriów oceny ofert (obniżka ceny w okresie dostaw i dogodny
termin płatności).
Prowadząc postępowanie w trybie zapytania o cenę przestrzegać zasady, że jedynym kryterium wyboru ofert jest wyłącznie cena wykonania zamówienia, a zamówienie zostaje udzielone dostawcy lub wykonawcy oferującemu najniższą cenę, stosownie do przepisów art. 69 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (tekst jedn. z 2002 r. Dz. U. Nr 72, poz. 664 z poźn. zm.) - str. 36 protokołu.
6.7. Niewykluczenie
- z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie
zapytania o cenę - dostawcy, którego oferta nie spełniała warunków określonych
przez zamawiającego w zapytaniu o cenę (została złożona po terminie
i w innej formie niż wymagał tego zamawiający).
Przestrzegać zasady wykluczania z ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego dostawców lub wykonawców, którzy nie spełnili wymagań określonych w ustawie, w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w ogłoszeniu lub zaproszeniu do składania ofert, stosownie do przepisów art. 19 ust. 1 pkt 8 ustawy o zamówieniach publicznych. Nie rozpatrywać oferty dostawcy lub wykonawcy, który został wykluczony z postępowania i zawiadomić go o fakcie wykluczenia z postępowania o ubieganie się o zamówienie publiczne, podając uzasadnienie faktyczne i prawne, stosownie do przepisów art. 19 ust. 3 i 4 tej ustawy - str. 36 protokołu.
Jeżeli uważają Państwo, iż wśród wniosków zawartych w tym wystąpieniu
są takie, które naruszają prawo poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe
zastosowanie, przysługuje Państwu – zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy o
regionalnych izbach obrachunkowych – prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium
Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie w ciągu 14 dni od otrzymania
tego wystąpienia.
Stosownie do przepisu art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach
obrachunkowych, sprawozdania z jego realizacji - w formie pisemnej i
elektronicznej (np. na dyskietce) - oczekuję w terminie 30 dni od daty
doręczenia Państwu tego wystąpienia.
Marek
Poniatowski
Do
wiadomości:
1. Wójt Gminy
Rejowiec Fabryczny.