Lublin, 8 lipca 2005 r.
RIO – II – 60/4/2005
Pan Ryszard Bartosz
Burmistrz Tyszowiec
Szanowny Panie Burmistrzu,
W dniach od 21 stycznia do 18 kwietnia 2005 r. inspektorzy Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie – Alina Pukaluk i Marta Byś – przeprowadzili kontrolę kompleksową gospodarki finansowej gminy miejskiej Tyszowce.
Protokół omówiono i podpisano 10 maja 2005 r. W wyniku kontroli stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia, które są wynikiem niedostatecznej znajomości przepisów prawa, niewłaściwego ich stosowania bądź błędnej interpretacji.
W zakresie spraw ogólnoorganizacyjnych stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły niekompletnego opracowania procedur kontroli finansowej oraz nieprzeprowadzenia kontroli w jednostkach organizacyjnych gminy lub przeprowadzenia jej w ograniczonym zakresie.
Kontrola w zakresie księgowości wykazała w szczególności nieprzestrzeganie porządku systematycznego, przypadki niebieżącego prowadzenia ksiąg rachunkowych w zakresie ewidencji środków trwałych oraz bezpodstawne zwiększenie wartości gruntów komunalnych.
W zakresie sprawozdawczości budżetowej stwierdzono nieegzekwowanie – od kierowników jednostek organizacyjnych gminy – obowiązku sporządzania i przedkładania burmistrzowi sprawozdań jednostkowych oraz niesporządzenie sprawozdań jednostkowych przez burmistrza, a w konsekwencji niezachowanie obowiązku sporządzania sprawozdań zbiorczych na podstawie sprawozdań jednostkowych; stwierdzono także nierzetelne sporządzenie sprawozdań RB-27S z wykonania dochodów budżetowych i Rb-PDP z wykonania podstawowych dochodów podatkowych za 2004 r. przez wykazanie w nich skutków obniżenia stawek podatków oraz udzielonych ulg, odroczeń, zwolnień i umorzeń niezgodne ze stanem faktycznym.
Realizację podatkowych dochodów budżetowych gminy należy ocenić pozytywnie, zwłaszcza pobieranie odsetek za zwłokę od nieterminowo regulowanych należności oraz podejmowanie środków mających na celu zapobieżenie przedawnieniu należności budżetowych. Do zjawisk negatywnych należy zaliczyć udzielanie ulg i zwolnień w podatkach z naruszeniem materialnego prawa podatkowego, udzielanie ulg w zapłacie podatków z naruszeniem przepisów Ordynacji podatkowej, a także niezgodności pomiędzy danymi wynikającymi z ewidencji geodezyjnej a danymi figurującymi w ewidencji podatkowej.
Spośród stwierdzonych nieprawidłowości w zakresie wydatków budżetowych zwracam Pana uwagę na brak kontrasygnaty skarbnika na umowach powodujących powstanie zobowiązań pieniężnych, nieprzestrzeganie postanowień uchwały Rady Miejskiej określającej zasady przyznawania dotacji podmiotom spoza sektora finansów publicznych, przekroczenie planowanych wydatków budżetowych w Dz. 750 „Administracja publiczna”, rozdz. 75023 „Urzędy gmin (miast i miast na prawach powiatu)”, § 4410 „Podróże służbowe krajowe” o kwotę 820,33 zł.
Zadania zlecone z zakresu administracji rządowej zostały wykonane w całości, a otrzymane przez gminę dotacje na realizację tych zadań zostały wykorzystane prawidłowo.
Poniżej podaję stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia oraz wnioski co do sposobu ich wyeliminowania, stosownie do przepisów art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55 poz. 577 z późn. zm.).
W załączeniu do wystąpienia pokontrolnego wskazano osoby odpowiedzialne za stwierdzone nieprawidłowości.
1. W zakresie ustaleń ogólnoorganizacyjnych:
1.1. Prowadzenie przez Miejsko – Gminną Bibliotekę Publiczną w Tyszowcach gospodarki finansowej w formie jednostki budżetowej, mimo że - zgodnie ze statutem obowiązującym od 7 maja 2002 r. - winna funkcjonować jako instytucja kultury.
Zaprzestać finansowania działalności Miejsko – Gminnej Biblioteki Publicznej w Tyszowcach na zasadach przewidzianych dla jednostek budżetowych, mając na uwadze, że jest ona samorządową instytucją kultury, wpisaną do rejestru prowadzonego przez organizatora. Gospodarkę finansową tej jednostki organizacyjnej prowadzić na zasadach określonych w przepisach rozdziału 3 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.) w związku z przepisami art. 2 i art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. Nr 85 poz. 539 z późn. zm.) oraz stosownie do postanowień § 16 statutu przyjętego uchwałą Rady Miasta i Gminy w Tyszowcach Nr XXXII/174/2001 z 29 czerwca 2001 r.
Zgodnie z przepisami ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej instytucja kultury gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania (art. 27 ust. 1 ustawy); podstawą jej gospodarki finansowej jest plan działalności instytucji, zawierający, w miarę potrzeb: plan usług, plan przychodów i kosztów, plan remontów i konserwacji środków trwałych oraz plan inwestycji (art. 27 ust. 3 i 4 ustawy). Instytucja kultury pokrywa koszty bieżącej działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów, którymi są m.in. dotacje z budżetu (art. 28 ust.1 i 2 ustawy).
Instytucja kultury sporządza sprawozdania Rb-Z „Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji” i Rb-N „Kwartalne sprawozdanie o stanie należności”, zgodnie z przepisami § 1 ust. 3 pkt 5 i § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 grudnia 2001 r. w sprawie rodzajów i zasad sporządzania sprawozdań w zakresie państwowego długu publicznego oraz poręczeń i gwarancji jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 148 poz. 1653) – str. 4 protokołu.
1.2. Powierzenie inspektorowi d/s finansowych, sprawującemu faktycznie funkcje głównego księgowego Samorządowej Administracji Szkół (co wynika ponadto z postanowień statutu, w którym przewidziano jedynie stanowisko inspektora d/s finansowych, nie przewidziano natomiast stanowiska głównego księgowego), pełnienia obowiązków pełnomocnika d/s oświaty, który – zgodnie ze Statutem Samorządowej Administracji Szkół nadanym przez Radę Gminy w Tyszowcach uchwałą Nr XIX/123/96 z 20 czerwca 1996 r. – kieruje działalnością tej jednostki; faktycznie więc funkcje kierownika i głównego księgowego jednostki powierzono tej samej osobie.
Wprowadzić zmiany organizacyjne w Samorządowej Administracji Szkół w Tyszowcach dostosowując je do postanowień statutu tej jednostki nadanego uchwałą Nr XIX/123/96 Rady Gminy w Tyszowcach z 20 czerwca 1996 r., mając ponadto na uwadze, że – zgodnie z pkt. 15 „Podział obowiązków” części D. „Mechanizmy systemu kontroli finansowej” Standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych zawartych w załączniku do Komunikatu Nr 1 Ministra Finansów z dnia 30 stycznia 2003 r. w sprawie ogłoszenia „Standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych” (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 3 poz. 13) – kluczowe obowiązki dotyczące prowadzenia, zatwierdzania, rejestrowania i sprawdzania operacji finansowych, gospodarczych i innych zdarzeń są rozdzielone pomiędzy różne osoby, z uwzględnieniem obowiązków i odpowiedzialności głównego księgowego jednostki określonych w przepisach prawa – str. 5, 6 protokołu.
1.3. Niekompletne ustalenie przez burmistrza procedur kontroli finansowej, przez:
- przypadki nieujęcia w zakresach czynności pracowników wszystkich wykonywanych przez nich czynności,
- nieustalenie terminów przekazywania do komórki księgowości dokumentów wewnętrznych dotyczących przyjęcia środka trwałego OT.
Celem zapewnienia właściwego funkcjonowania kontroli wewnętrznej, w związku z przepisami art. 35a ust. 2 i 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15 poz. 148 z późn. zm.) i „Standardami kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych” wprowadzonymi Komunikatem Nr 1 Ministra Finansów w sprawie ogłoszenia „Standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych”, uzupełnić procedury kontroli finansowej zawarte w zarządzeniu Burmistrza Tyszowiec Nr 63/2003 z 9 lipca 2003 r. w sprawie wprowadzenia zakładowego planu kont i instrukcji kontroli finansowej oraz w zakresach czynności pracowników, w tym:
- zaktualizować zakresy czynności pracowników zatrudnionych w referacie finansowym i na stanowisku kasjera, ujmując w nich zadania faktycznie wykonywane przez tych pracowników (pkt 3 Standardów),
- ustalić terminy przekazywania dokumentów OT do komórki księgowości; termin ten powinien być określony w sposób umożliwiający wykonanie czynności przez komórkę otrzymującą, zapobiegający okresowemu spiętrzeniu prac i przetrzymywaniu dokumentów oraz zapewniający bieżące prowadzenie ksiąg rachunkowych (pkt 10 i 13 Standardów) – str. 27, 53, 134 protokołu.
1.4. Nieprzeprowadzenie w 2004 r. kontroli wszystkich podległych i nadzorowanych przez burmistrza miasta jednostek organizacyjnych w zakresie przestrzegania ustalonych procedur kontroli finansowej; kontrole przeprowadzono tylko w Miejsko – Gminnej Bibliotece Publicznej oraz w Przedszkolu Samorządowym, ograniczając ponadto ich zakres do sprawdzenia czy kontrolowane jednostki posiadają odpowiednią dokumentację w zakresie organizacji pracy i zatrudniania pracowników, oraz czy posiadają plan kont, instrukcję obiegu dokumentów i plan finansowy – nie sprawdzano przestrzegania procedur kontroli.
Przestrzegać obowiązku przeprowadzania – we wszystkich podległych i nadzorowanych jednostkach organizacyjnych – kontroli w zakresie przestrzegania ustalonych procedur kontroli finansowej (obowiązek opracowania tych procedur spoczywa – stosownie do przepisów art. 35a ust. 3 ustawy o finansach publicznych – na kierownikach jednostek), przy czym kontrolą obejmować w każdym roku co najmniej 5 % wydatków jednostek organizacyjnych podległych wójtowi gminy, stosownie do przepisów art. 127 ust. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych – str. 11, 12 protokołu.
2. W zakresie księgowości i sprawozdawczości:
2.1. Nieprawidłowe opracowanie zakładowego planu kont przez niedostosowanie zasad funkcjonowania kont 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” i 800 „Fundusz jednostki” do potrzeb Urzędu Miejskiego, który nie posiada wyodrębnionego rachunku bankowego.
Dostosować zakładowy plan kont do faktycznych potrzeb jednostki przez ustalenie zasad klasyfikacji zdarzeń na kontach: 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” i 800 „Fundusz jednostki”, odpowiednich dla jednostki nieposiadającej odrębnego rachunku bankowego, zgodnych z zasadami funkcjonowania kont ustalonymi w załączniku Nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153 poz. 1752).
Zakładowy plan kont i przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń winny być ustalone i aktualizowane – w formie pisemnej – przez kierownika jednostki, stosownie do przepisów art. 10 ust. 2 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76 poz. 694 z późn. zm.) – str. 14, 15 protokołu.
2.2. Niezachowanie obowiązku dokonywania zapisów o zdarzeniach w porządku systematycznym.
Przestrzegać obowiązku dokonywania – na kontach księgi głównej – zapisów o zdarzeniach w ujęciu systematycznym, stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o rachunkowości, a w szczególności:
a) wydatki jednostki – Urząd Miejski – dokonywane z rachunku bankowego wspólnego dla jednostki i budżetu gminy ujmować w księdze głównej budżetu gminy na kontach:
Wn 902 „Wydatki budżetu”,
Ma 133 „Rachunek budżetu”;
b) ewidencję księgową operacji związanych z realizacją dochodów na rzecz budżetu państwa z tytułu opłat za wydanie dowodu osobistego prowadzić następująco:
- wpłaty opłat bezpośrednio do kasy Urzędu Gminy:
w księdze głównej Urzędu Gminy:
Wn 101 „Kasa”,
Ma 240 „Pozostałe rozrachunki”,
- odprowadzenie dochodów z kasy Urzędu na rachunek bankowy (wspólny z budżetem):
w księdze głównej Urzędu Gminy:
Wn 140 „Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne”,
Ma 101 „Kasa”,
- wpływ środków na rachunek bankowy:
w księdze głównej Urzędu Gminy:
Wn 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,
Ma 140 „Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne”,
w księdze głównej budżetu:
Wn 133 „Rachunek budżetu”,
Ma 224 „Rozrachunki budżetu”,
- część opłaty za wydanie dowodu osobistego, stanowiącą - stosownie do przepisów art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966) - dochód budżetu gminy, (tj. 5 % dochodów uzyskanych na rzecz budżetu państwa), która nie podlega przekazaniu do budżetu państwa, ewidencjonować na podstawie polecenia księgowania:
w księdze głównej budżetu:
Wn 224 „Rozrachunki budżetu”,
Ma 901 „Dochody budżetu”,
w księdze głównej Urzędu Gminy:
Wn 240 „Pozostałe rozrachunki”,
Ma 750 „Przychody i koszty finansowe”,
- przekazanie zrealizowanych dochodów podlegających odprowadzeniu do Urzędu Wojewódzkiego (95 % dochodów uzyskanych na rzecz budżetu państwa) ujmować:
w księdze głównej budżetu:
Wn 224 „Rozrachunki budżetu”,
Ma 133 „Rachunek budżetu”,
w księdze głównej Urzędu Gminy:
Wn 240 „Pozostałe rozrachunki”,
Ma 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” (subkonto dochody);
c) kwoty wpłaconych odsetek od zaległości podatkowych ewidencjonować w księdze głównej jednostki:
Wn 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”
Ma 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”
i zapisem równoległym naliczone odsetki za zwłokę i inne należności uboczne w kwocie wpłaconej - na podstawie dokumentu wpłaty:
Wn 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”,
Ma 750 „Przychody i koszty finansowe”,
stosownie do przepisów § 13 ust. 2 pkt 1 lit. b i § 15 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 1999 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 50, poz. 511 z późn. zm.);
d) operacje związane z przyjmowaniem do kasy dochodów z tytułu podatków i opłat ewidencjonować następująco:
- wpłata należności do kasy:
Wn 101 „Kasa”,
Ma 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”,
- odprowadzenie gotówki z kasy na rachunek bankowy:
Wn 140 „Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne”,
Ma 101 „Kasa”
- wpływ na rachunek bankowy:
Wn 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,
Ma 140 „Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne”,
oraz jednocześnie w księdze głównej budżetu:
Wn 133 „Rachunek budżetu”,
Ma 901 „Dochody budżetu”;
e) operacje gospodarcze polegające na pobraniu z rachunku bieżącego budżetu środków pieniężnych do kasy na wydatki bieżące ujmować:
- pobranie gotówki z rachunku bankowego;
w księdze głównej budżetu:
Wn 902 „Wydatki budżetu”
Ma 133 „Rachunek budżetu”
w księdze głównej Urzędu Miejskiego:
Wn 140 „Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne”,
Ma 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” – ujmując wydatek w dziale w dziale, rozdziale i paragrafie klasyfikacji budżetowej,
- przyjęcie gotówki do kasy:
Wn 101 „Kasa”,
Ma 140 „Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne”,
- wypłata z kasy tytułu wydatków bieżących:
Wn 400 „Koszty według rodzajów”,
Ma 101 „Kasa”,
- wypłata z kasy tytułem zaliczki na poczet wynagrodzenia:
Wn 231 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”,
Ma 101 „Kasa”,
oraz w ewidencji analitycznej na koncie pracownika, któremu wypłacono zaliczkę jako wynagrodzenie wypłacone.
Wypłaty wynagrodzeń dokonywać w wysokości wynikającej z zobowiązań Urzędu Miejskiego (jako zakładu pracy) wobec pracowników, ustalonej w oparciu o ewidencję analityczną dla poszczególnych osób; w przypadku wcześniejszej wypłaty zaliczki na poczet wynagrodzenia i zaewidencjonowaniu jej na koncie pracownika, prawidłowo ustalone zobowiązanie wobec tego pracownika uwzględnia wartość wypłaconej zaliczki, co oznacza, że wypłata wynagrodzenia powinna nastąpić w kwocie pomniejszonej o wartość udzielonej zaliczki,
natomiast w przypadku zwrotu zaliczki przez pracowników bezpośrednio na rachunek budżetu gminy operacje takie ewidencjonować:
Wn 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,
Ma 231 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”
i równocześnie – na podstawie polecenia księgowania – technicznym zapisem ujemnym po obu stronach konta 130, zmniejszając wydatki w dziale, rozdziale i paragrafie klasyfikacji budżetowej, w którym ujęto wypłatę zaliczki na poczet wynagrodzenia, oraz zmniejszając dochody w dziale, rozdziale i paragrafie klasyfikacji budżetowej, w którym zaewidencjonowano uprzednio zwrot zaliczki,
oraz w księdze głównej budżetu gminy:
Wn 133 „Rachunek budżetu”,
Ma 902 „Wydatki budżetu”;
f) należne gminie dochody z majątku gminy, w tym z tytułu najmu, dzierżawy i wieczystego użytkowania – ujmować w księdze głównej Urzędu Miejskiego w okresach sprawozdawczych, w których miały miejsce poszczególne zdarzenia gospodarcze, zgodnie z przepisami art. 20 ust. 1 ustawy bo rachunkowości, na kontach:
- przypis należnych opłat i czynszów:
Wn 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”,
Ma 750 „Przychody i koszty finansowe”,
- odpis należności:
Wn 750 „Przychody i koszty finansowe”,
Ma 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”,
- wpłata należności:
Wn 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,
Ma 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych,
w księdze głównej budżetu gminy::
Wn 133 „Rachunek budżetu”,
Ma 901 „Dochody budżetu”;
g) błędne obciążenia rachunku bankowego budżetu ewidencjonować w księdze głównej budżetu na koncie 240 „Pozostałe rozrachunki” na podstawie wyciągu bankowego jako sumy do wyjaśnienia, np.:
w przypadku błędnego pobrania środków:
Wn 240 „Pozostałe rozrachunki”,
Ma 133 „Rachunek budżetu”,
i wyksięgowywać z tego konta na podstawie dokumentu bankowego zawierającego sprostowanie błędu
Wn 133 „Rachunek budżetu”,
Ma 240 „Pozostałe rozrachunki”;
h) operacje dotyczące rozliczeń z jednostkami budżetowymi (posiadającymi odrębne rachunki bankowe) z tytułu zrealizowanych przez te jednostki dochodów budżetowych ujmować:
- wpływ dochodów na rachunek budżetu gminy:
Wn 133 „Rachunek budżetu”,
Ma 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”,
- rozliczenie dochodów zrealizowanych przez jednostki budżetowe, na podstawie okresowych sprawozdań z wykonania planu dochodów budżetowych:
Wn 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”,
Ma 901 „Dochody budżetu”;
i) operacje dotyczące rozliczeń z jednostkami budżetowymi (posiadającymi odrębne rachunki bankowe) z tytułu zrealizowanych przez te jednostki wydatków budżetowych ujmować:
- przelew środków na wydatki jednostek z rachunku bankowego budżetu:
tylko w księgach rachunkowych budżetu:
Wn 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych”,
Ma 133 „Rachunek budżetu”,
- rozliczenie wydatków zrealizowanych przez jednostki budżetowe, na podstawie okresowych sprawozdań z wykonania planu wydatków budżetowych:
Wn 902 „Wydatki budżetu”,
Ma 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych”;
j) naliczone na koniec każdego kwartału odsetki od należności ewidencjonować:
Wn 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”,
Ma 290 „Odpisy aktualizujące należności”;
Zaewidencjonowanie naliczonych odsetek od należności na koncie 750 „Przychody i koszty finansowe” skutkuje nieprawidłowym ustaleniem wyniku finansowego.
k) operacje dotyczące zapłaty odsetek od kredytu ujmować w księdze głównej budżetu:
- zapłata odsetek od kredytów:
Wn 902 „Wydatki budżetu”,
Ma 133 „Rachunek budżetu”,
oraz
Wn 134 „Kredyty bankowe”,
Ma 909 „Rozliczenia międzyokresowe”,
oraz w księgach rachunkowych Urzędu:
- zapłata odsetek od kredytów:
Wn 750 „Przychody i koszty finansowe”,
Ma 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”;
l) przelew środków na rachunek bankowy lokat ewidencjonować w księdze głównej budżetu:
Wn 133 „Rachunek budżetu” (subkonto lokaty lub w ewidencji analitycznej konto lokat),
Ma 133 „Rachunek budżetu”,
ł) operacje związane z wypłacaniem diet Przewodniczącemu oraz Wiceprzewodniczącemu Rady w drodze przelewu na ich rachunki bankowe ewidencjonować:
- naliczenie diet:
Wn 400 – „Koszty według rodzajów”,
Ma 240 – „Pozostałe rozrachunki”,
- przelew na rachunki bankowe w/w osób z rachunku bieżącego:
Wn 240 – „Pozostałe rozrachunki”
Ma 130 – „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,
m) operacje związane z przekazywaniem środków na rachunek dotowanego podmiotu spoza sektora finansów publicznych ewidencjonować:
w księdze głównej budżetu:
Wn 902 – „Wydatki budżetu”,
Ma 133 – „Rachunek budżetu”,
w księdze głównej Urzędu:
Wn 810 – „Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje”,
Ma 130 – „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,
a następnie dokonywać na koniec roku obrotowego przeksięgowania stanu przekazanych w ciągu roku dotacji na konto 800 – „Fundusz jednostki”,
n) operacje związane z umorzeniem i amortyzacją środków trwałych ujmować:
Wn 401 „Amortyzacja”,
Ma 071 „Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych”,
równocześnie:
Wn 800 „Fundusz jednostki”,
Ma 761 „Pokrycie amortyzacji”,
o) operacje związane z korektą dotyczącą błędnego ujęcia dochodów w podziałkach klasyfikacji budżetowej:
w księdze głównej budżetu:
Wn 901 „Dochody budżetu” (w ewidencji analitycznej – w podziałce klasyfikacji, w której mylnie ujęto dochód),
Ma 901 „Dochody budżetu” (w ewidencji analitycznej – w podziałce klasyfikacji, w której dochód powinien być prawidłowo ujęty),
w księdze głównej Urzędu Miejskiego:
Wn 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” - dochody (w ewidencji analitycznej – w podziałce klasyfikacji, w której dochód powinien być prawidłowo ujęty),
Ma 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” - dochody (w ewidencji analitycznej – w podziałce klasyfikacji, w której mylnie ujęto dochód),
oraz dodatkowo technicznym zapisem ujemnym dla zachowania czystości obrotów na koncie 130:
Wn 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” - dochody (w ewidencji analitycznej – w podziałce klasyfikacji, w której mylnie ujęto dochód),
Ma 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” - dochody (w ewidencji analitycznej – w podziałce klasyfikacji, w której mylnie ujęto dochód),
stosownie do zasad funkcjonowania wymienionych kont, określonych w załącznikach Nr 1 i 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r.,
pamiętając przy tym, że – zgodnie z tymi zasadami – zapisy na koncie 133 „Rachunek budżetu” dokonywane mogą być wyłącznie na podstawie dowodów bankowych i muszą być zgodne z zapisami w księgowości banku, natomiast na koncie 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” obowiązuje zachowanie zasady czystości obrotów, co oznacza, że do błędnych zapisów, zwrotów nadpłat, korekt wprowadza się dodatkowo techniczny zapis ujemny – str. 19, 20, 21, 36, 37, 39, 41, 42, 43, 47, 88, 89, 105, 111, 112, 131 protokołu.
2.3. Nieprawidłowości dotyczące sporządzania sprawozdań budżetowych w 2004 r., polegające na:
- nieegzekwowaniu - od kierowników szkół i Samorządowej Administracji Szkół - obowiązku sporządzania jednostkowych sprawozdań Rb-27S „Miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych” za każdy miesiąc kalendarzowy oraz na nieegzekwowaniu obowiązku sporządzania sprawozdań kwartalnych Rb-28S wg obowiązującego wzoru – przyjmowanie, jako tych sprawozdań, wydruków komputerowych niezawierających wszystkich wymaganych przepisami danych (brak kolumny „zobowiązania wg stanu na koniec okresu sprawozdawczego ogółem” oraz „zobowiązania wymagalne”), które nie były podpisane przez kierowników jednostek – osoba prowadząca ewidencję księgową jednostek, kierująca jednocześnie Samorządową Administracją Szkół, złożyła jedynie roczne sprawozdania Rb-27S łączne dla wszystkich jednostek, które realizowały dochody oraz kwartalne sprawozdania Rb-28S łączne, w których wykazała kwotę zobowiązań szkół i SASz (świadczy to o nieprzestrzeganiu obowiązku sprawdzania otrzymanych sprawozdań pod względem formalnym i egzekwowania od kierowników jednostek sporządzających sprawozdania jednostkowe usunięcia ujawnionych nieprawidłowości przed włączeniem danych zawartych w tych sprawozdaniach do sprawozdań łącznych lub zbiorczych),
- nieegzekwowaniu, od kierowników jednostek organizacyjnych, obowiązku sporządzania jednostkowych sprawozdań Rb-Z kwartalnych sprawozdań o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń oraz Rb-N o stanie należności,
- niesporządzaniu – przez burmistrza – jednostkowych sprawozdań Rb–27S z wykonania planu dochodów budżetowych (jako jednostki budżetowej i jako organu) oraz jednostkowych sprawozdań Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych za marzec, czerwiec, wrzesień i grudzień 2004 r. (jako sprawozdania jednostkowe Rb-28S przedłożono do kontroli wydruki komputerowe zawierające tylko kolumny plan i wykonanie wydatków budżetowych);
skutkiem wymienionych nieprawidłowości było sporządzenie sprawozdania zbiorczego Rb‑27S za 2004 r. w oparciu o dane z ewidencji księgowej budżetu (w zakresie zrealizowanych dochodów) i Urzędu Miejskiego (w pozostałym zakresie) oraz sporządzenie sprawozdania zbiorczego Rb‑28S za 2004 r. w oparciu o sprawozdania jednostkowe: Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Przedszkola Samorządowego, sprawozdanie łączne szkół i Samorządowej Administracji Szkół, a w części dotyczącej Urzędu Miejskiego, w oparciu o dane wynikające z ewidencji księgowej Urzędu Miejskiego,
- niesporządzaniu – przez burmistrza – sprawozdań jednostkowych Rb-27ZZ „Kwartalne sprawozdanie z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami”, Rb–50 „Kwartalne sprawozdanie o dotacjach/wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami”, Rb-Z „Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń” i Rb-N „Kwartalne sprawozdanie o stanie należności”),
- nierzetelnym sporządzeniu zbiorczego sprawozdania Rb-27S „Miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego” za okres od początku roku do 31 grudnia 2004 r. oraz sprawozdania Rb‑PDP „Półroczne/roczne sprawozdanie z wykonania podstawowych dochodów podatkowych gminy” przez:
* niewykazanie – w sprawozdaniu Rb-27S – skutków udzielonych ulg w podatkach z tytułu umorzeń odsetek za zwłokę,
* zawyżenie o kwotę 40.669 zł wykonania dochodów z tytułu podatku rolnego oraz zaniżenie o tę samą kwotę wykonania dochodów z tytułu podatku od nieruchomości,
* zawyżenie o kwotę 88.545 zł skutków obniżenia górnych stawek w podatku rolnym,
* zaniżenie skutków obniżenia górnych stawek w podatku od nieruchomości o kwotę 5.084 zł,
* zaniżenie skutków udzielonych przez gminę ulg, odroczeń, umorzeń, zwolnień w podatku od nieruchomości, w wyniku niewykazania skutków zwolnienia przez Radę Miejską z podatku od nieruchomości budynków mieszkalnych o powierzchni do 300 m2 (kwota 83.462 zł) oraz nieruchomości wszystkich jednostek OSP,
* zaniżenie skutków udzielonych przez gminę ulg, odroczeń, umorzeń, zwolnień w podatku od środków transportowych z powodu nieujęcia w sprawozdaniu skutków w kwocie 3.618,81 zł, stanowiących rozłożony na raty podatek od środków transportowych.
Egzekwować – od kierowników szkół i Samorządowej Administracji Szkół – obowiązek sporządzania jednostkowych sprawozdań budżetowych Rb-27S „Miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego”, Rb-28S „Miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki budżetowej” za każdy kolejny miesiąc kalendarzowy oraz sprawozdań Rb-Z „Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń” i Rb-N „Kwartalne sprawozdanie o stanie należności” za każdy kwartał według wzorów ustalonych w załącznikach Nr 10, 16, 18 i 19 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 24, poz. 279 z późn. zm.), stosownie do przepisów § 4 ust. 1 pkt 2 lit. b tego rozporządzenia, a – od kierownika Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej – obowiązek sporządzania za każdy kwartał sprawozdań Rb-Z i Rb-N, stosownie do przepisów § 1 ust. 3 pkt 5 i § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie rodzajów i zasad sporządzania sprawozdań w zakresie państwowego długu publicznego oraz poręczeń i gwarancji jednostek sektora finansów publicznych. Egzekwować przestrzeganie zasady podpisywania jednostkowych sprawozdań budżetowych przez kierowników jednostek organizacyjnych; obowiązek złożenia – na każdym formularzu sprawozdań – podpisów głównego księgowego (sprawozdania szkół, których obsługę księgową prowadzi Samorządowa Administracja Szkół jako główny księgowy powinien podpisać kierownik SAS) i kierownika jednostki oraz umieszczenia pieczątki z imieniem i nazwiskiem osoby podpisującej, wynika z przepisów § 9 ust. 2 rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Otrzymane sprawozdania sprawdzać pod względem formalno-rachunkowym, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w tych sprawozdaniach - egzekwować obowiązek ich usunięcia przez kierowników jednostek sporządzających sprawozdania jednostkowe przed włączeniem zawartych w nich danych do sprawozdań łącznych lub zbiorczych, stosownie do przepisów § 10 ust. 3 i 5 rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej.
Przestrzegać obowiązku sporządzania jednostkowych sprawozdań budżetowych Rb-27S „Miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego” (jako jednostki i jako organu), Rb-28S „Miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego”, Rb–27ZZ „Kwartalne sprawozdanie z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami”, Rb–50 „Kwartalne sprawozdanie o dotacjach/wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami”, Rb-Z „Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń”, Rb-N „Kwartalne sprawozdanie o stanie należności”, wynikającego z przepisów § 4 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Sprawozdania te sporządzać według wzorów ustalonych odpowiednio w załącznikach Nr 10, 16, 11, 25, 18, 19, do rozporządzenia, zawierając w nich wszystkie wymagane przepisami dane, mając przy tym na uwadze, że w sprawozdaniach Rb-28S na koniec marca, czerwca, września i grudnia należy wypełniać wszystkie kolumny wskazane w przepisach § 8 ust. 2 „Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego”, stanowiącej załącznik Nr 2 do rozporządzenia; przepisy § 8 ust. 5 Instrukcji wskazujące na obowiązek wypełnienia sprawozdań jednostkowych Rb-28S tylko w zakresie wydatków planowanych i wykonanych nie dotyczą sprawozdań za marzec, czerwiec, wrzesień oraz sprawozdania rocznego.
Przestrzegać zasady sporządzania zbiorczych sprawozdań budżetowych – na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek podległych oraz sprawozdania jednostkowego jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki budżetowej i jako organu, stosownie do przepisów § 8 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej.
Przestrzegać obowiązku rzetelnego sporządzania sprawozdań budżetowych Rb‑27S z wykonania planu dochodów budżetowych oraz Rb‑PDP „Półroczne/roczne sprawozdanie z wykonania podstawowych dochodów podatkowych gminy”, a w szczególności:
- w kolumnie „Skutki obniżenia górnych stawek podatków za okres sprawozdawczy” ujmować kwoty stanowiące różnicę pomiędzy dochodami, jakie gmina mogłaby osiągnąć stosując górne stawki podatków, a dochodami, jakie wynikają z zastosowania niższych stawek uchwalonych przez radę gminy, przemnożoną przez podstawę opodatkowania,
- w kolumnie „Skutki udzielonych przez gminę: ulg, odroczeń, umorzeń ...” wykazywać rzeczywiste skutki udzielonych ulg, odroczeń, umorzeń, zwolnień w podatkach i opłatach, a także kwoty stanowiące skutki zwolnień od podatków wprowadzonych uchwałami rady (w tym celu egzekwować od podatników korzystających ze zwolnień z podatku od nieruchomości zastosowanych przez radę obowiązek składania deklaracji na podatek od nieruchomości, wynikający z przepisów art. 6 ust. 10 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U z 2002 r. Nr 9 poz. 84 z późn. zm.)),
stosownie do przepisów § 3 ust. 1 pkt 9 i 10 oraz § 7 ust. 3 „Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego”, stanowiącej załącznik Nr 2 do rozporządzenia.
Sporządzić skorygowane sprawozdania za 2004 r. oraz przekazać je – również w formie elektronicznej – Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Lublinie Oddział Zamiejscowy w Zamościu, w terminie 14 dni od daty otrzymania tego wystąpienia; załączyć szczegółową informację o wielkościach dokonanych korekt i wskazać, że korekta została dokonana w wyniku kontroli przeprowadzonej przez RIO – str. 22, 23, 24, 49, 50, 70, 140 protokołu,
3. W zakresie gospodarki pieniężnej i rozrachunków:
3.1. Wykonywanie przez kasjera Urzędu Miejskiego – w godzinach pracy urzędu - obsługi kasowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tyszowcach na podstawie umowy zlecenia zawartej z kierownikiem tej jednostki.
Zorganizować obsługę kasową Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej (np. przez zawarcie porozumienia z kierownikiem tej jednostki oraz włączenie tych zadań do zakresu czynności kasjera Urzędu Miejskiego i odpowiednie do zakresu tych zadań ustalenie wynagrodzenia tej osoby), w celu wyeliminowania sytuacji, w której kasjer Urzędu Miejskiego, w czasie godzin pracy Urzędu, wykonuje dodatkowe czynności, wynikające z umowy zlecenia, za które pobiera wynagrodzenie (zatem w tym czasie nie świadczy pracy na rzecz macierzystej jednostki), mając na uwadze przepisy art. 80 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21 poz. 94 z późn. zm.), zgodnie z którymi wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną – str. 27 protokołu.
3.2. Nieoznaczanie raportów kasowych w sposób określony w przepisach wewnętrznych.
Egzekwować od kasjera obowiązek oznaczania poszczególnych rodzajów raportów kasowych odpowiednim symbolem, wskazanym w pkt. 9 „Instrukcji gospodarki kasowej”, wprowadzonej zarządzeniem burmistrza 63/2003 z 9 lipca 2003 r. – str. 28, 29 protokołu.
3.3. Nieprawidłowości w gospodarce kasowej, polegające na:
- zaewidencjonowaniu raportu kasowego z miesiąca lipca 2004 r. w księgach rachunkowych Urzędu Miejskiego na koncie 101/2 „Kasa” pod datą 31 września 2004 r.,
- przypadkach niezamieszczania na dowodach źródłowych dokumentujących wypłatę gotówki z kasy podpisu osoby odbierającej, kwoty oraz daty odbioru gotówki,
- przypadkach niebieżącego ujmowania w raportach kasowych operacji gotówką.
Przestrzegać obowiązku ujmowania w księgach rachunkowych okresu sprawozdawczego każdego zdarzenia, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym, stosownie do przepisów art. 20 ust. 1 ustawy o rachunkowości.
Zobowiązać kasjera Urzędu Miejskiego do egzekwowania - od osób odbierających gotówkę z kasy - obowiązku zamieszczania na dowodzie dokumentującym jej wypłatę pokwitowania odbioru, wraz z podaniem kwoty wypłaconej gotówki oraz daty wypłaty, stosownie do przepisów art. 21 ust. 1 pkt 3, 4 i 5 ustawy o rachunkowości.
Egzekwować od kasjera Urzędu Miejskiego obowiązek bieżącego sporządzania raportów kasowych, przez ujmowanie w nich operacji gotówką w tym samym dniu w którym tych operacji dokonano, stosownie do przepisów art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy o rachunkowości – str. 29, 31 protokołu.
3.4. Kontynuowanie umowy zawartej 21 listopada 1997 r. na obsługę bankową budżetu gminy na czas nieoznaczony.
Rozwiązać umowę zawartą 21 listopada 1997 r. z … na prowadzenie obsługi budżetu gminy i powierzyć tę obsługę bankowi wybranemu przez Radę Gminy w trybie określonym w przepisach ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19 poz. 177 z późn. zm.), stosownie do przepisów art. 134 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Nie zawierać umów na czas nieoznaczony; umowa rachunku bankowego może być zawarta na czas nie dłuższy niż 5 lat, a na okres dłuższy - po uzyskaniu wcześniejszej zgody Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, stosownie do przepisów art. 142 ust. 1 i 2 i ust. 4 pkt 2 ustawy – Prawo zamówień publicznych– str. 34 protokołu.
3.5. Niezamieszczanie na dowodach księgowych, stanowiących podstawę zapisów w ewidencji księgowej budżetu gminy, adnotacji wskazującej sposób ujęcia dowodu w księgach rachunkowych.
Przestrzegać obowiązku zamieszczania na wszystkich dowodach księgowych, stanowiących podstawę zapisów w ewidencji księgowej, adnotacji określającej sposób ujęcia dowodu w księgach rachunkowych (dekretacja), przez wskazanie kont księgi głównej, na których ma zostać ujęta operacja i szczegółowej klasyfikacji budżetowej wraz z podpisem osoby odpowiedzialnej za te wskazania, stosownie do przepisów art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o rachunkowości - str. 36, 37 protokołu.
3.6. Nieprowadzenie do konta 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych – dochody” ewidencji szczegółowej według podziałek klasyfikacji budżetowej.
Zaprowadzić i prowadzić na bieżąco ewidencję analityczną do konta 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” według podziałek klasyfikacji budżetowej, stosownie do zasad prowadzenia ewidencji analitycznej do tego konta, określonych w załączniku Nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r.– str. 37 protokołu.
3.7. Prowadzenie ewidencji analitycznej do konta 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych” bez wyodrębnienia stanu rozliczeń z poszczególnymi szkołami podstawowymi i gimnazjum oraz Samorządową Administracją Szkół, otrzymującymi środki na wydatki.
Zaprowadzić i prowadzić na bieżąco ewidencję analityczną do konta 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych” – według poszczególnych jednostek budżetowych (w tym: szkół podstawowych, gimnazjum i jednostki obsługującej te jednostki budżetowe) w sposób umożliwiający ustalenie stanu rozliczeń z poszczególnymi jednostkami budżetowymi z tytułu dokonanych przez te jednostki wydatków, stosownie do zasad określonych w załączniku Nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. – str.42, 43 protokołu.
4. Wykonanie budżetu
4.1. Zastosowanie nieprawidłowej klasyfikacji budżetowej dla dochodów z tytułu podatku od nieruchomości od osób fizycznych (zastosowano § 0320 „Podatek rolny”, zamiast § 0310 „Podatek od nieruchomości”).
Dochody z tytułu podatku od nieruchomości od osób fizycznych klasyfikować do § 0310 „Podatek od nieruchomości”, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 września 2004 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 209 poz. 2132 z późn. zm.) – str. 52 protokołu
4.2. Brak zgodności pomiędzy danymi w ewidencji geodezyjnej a danymi figurującymi w ewidencji podatkowej, skutkujący ustaleniem w nieprawidłowej wysokości podatku rolnego oraz leśnego.
Doprowadzić do zgodności danych zawartych w ewidencji podatkowej z danymi ewidencji geodezyjnej gruntów celem zapewnienia ustalenia prawidłowej podstawy opodatkowania podatkiem rolnym, leśnym i od nieruchomości; zgodnie z przepisami art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2000 r. Nr 100, poz. 1086 z późn. zm.) podstawę wymiaru podatków stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków. Ustalić – po wznowieniu postępowania na podstawie przepisów art. 240 § 1 pkt 5 w związku z przepisami art. 243 § 1 i 244 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) – w prawidłowy sposób wysokość należnego podatku od podatników wymienionych w protokole kontroli (oraz w miarę konieczności wynikającej z dokonanej weryfikacji w pozostałych przypadkach). Po wznowieniu postępowania wydać decyzje ustalające w sposób prawidłowy wysokość należnego podatku, uwzględniając okres przedawnienia prawa do wymierzania zobowiązania podatkowego – art. 68 § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej. W przypadku ustalenia kwot nadpłaconych podatków rozliczyć je w sposób zgodny z przepisem art. 76 Ordynacji podatkowej.
Ponadto rozważyć wystąpienie do Starostwa Powiatowego w Tomaszowie Lubelskim o dokonanie zmiany w ewidencji gruntów, dla gruntów, będących w posiadaniu podatników ujętych pod poz. 12, 19 i 20 załącznika nr IV/1/2 do protokołu kontroli, oznaczonych symbolem „Ws – grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi” na np. „N - nieużytki”, zgodnie z zasadami zawartymi w przepisach rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454); w przeciwnym wypadku grunty te opodatkować podatkiem od nieruchomości, ponieważ grunty oznaczone symbolem „Ws” nie mieszczą się w katalogu zwolnień od podatku od nieruchomości, wymienionych w przepisach art. 7 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r., Nr 9, poz. 84 z późn. zm.) – str. 56, 57 protokołu.
4.3. Nieprawidłowe opodatkowanie podatkiem rolnym gruntów, stanowiących współwłasność i odrębną własność podatników (małżonków) albo stanowiących odrębną własność męża i odrębną własność żony, przez opodatkowanie tych gruntów jedną decyzją wymiarową.
Przestrzegać zasady określonej przepisach art. 3 ust. 5 ustawy o podatku rolnym (Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn. zm.), zgodnie z którą, jeżeli grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych stanowią współwłasność lub znajdują się w posiadaniu dwóch lub więcej podmiotów, to stanowią odrębny przedmiot opodatkowania podatkiem rolnym, a obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach (posiadaczach), z wyjątkiem sytuacji o której mowa w art. 3 ust. 6 tej ustawy, tj., gdy wymienione grunty stanowią gospodarstwo rolne prowadzone w całości przez jednego ze współwłaścicieli (posiadaczy).
Z cytowanych przepisów wynika, że w przypadku gdy współwłaściciel użytków rolnych jest również wyłącznym właścicielem innych użytków rolnych, grunty stanowiące współwłasność należy opodatkowywać przez wydanie odrębnych decyzji. Grunty niewchodzące w skład wspólności majątkowej należy opodatkowywać oddzielnie - str. 57 protokołu.
4.4. Załatwianie spraw dotyczących zobowiązań podatkowych burmistrza Tyszowiec przez pracownika Urzędu, a spraw skarbnika gminy – przez burmistrza Tyszowiec.
Przestrzegać obowiązku wyłączenia organu podatkowego i jego pracowników przy załatwianiu spraw podatkowych burmistrza i skarbnika gminy, zgodnie z przepisami art. 132 § 1 Ordynacji podatkowej. Wystąpić do właściwego samorządowego kolegium odwoławczego o wyznaczenie organu podatkowego właściwego do załatwiania spraw dotyczących zobowiązań podatkowych tych osób, stosownie do przepisów art. 132 § 3 tej ustawy – str. 58-59 protokołu.
4.5. Przypadki doręczania decyzji wymiarowych bez pisemnego potwierdzenia daty odbioru.
Decyzje wymiarowe doręczać podatnikom za potwierdzeniem odbioru - podpisem i datą otrzymania przez podatnika decyzji – w celach dowodowych, potwierdzając zachowanie przez organ podatkowy wykonanie tego obowiązku oraz stosownie do przepisów art. 152 § 1 Ordynacji podatkowej. Jeżeli odbierający decyzję nie może potwierdzić jej doręczenia lub uchyla się od tej czynności – doręczający sam stwierdza datę doręczenia oraz wskazuje osobę, która odebrała tę decyzję i podaje przyczynę braku jej podpisu, stosownie do art. 152 § 2 tej ustawy – str. 60 protokołu
4.6. Niezamieszczanie numeru identyfikacji podatkowej na kwitach wpłat z kwitariusza przychodowego K 103.
Zamieszczać, na kwitach wpłat z kwitariusza przychodowego K 103, dane umożliwiające identyfikację podatnika, w tym m.in. numer identyfikacji podatkowej (NIP), stosownie do przepisów § 5 ust. 1 pkt 2 lit. „c” rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 50, poz. 511 z późn. zm.) – str. 61 protokołu
4.7. Przypadki ewidencjonowania wpłat podatków na koncie podatników niezgodnie z datą faktycznej zapłaty (przyjmowano za datę dokonania zapłaty podatku - datę wpływu tego podatku na rachunek budżetu gminy).
Przestrzegać obowiązku ewidencjonowania na kontach podatników dokonanej przez nich zapłaty podatków przy obrocie bezgotówkowym – pod datą obciążenia rachunku bankowego podatnika, stosownie do przepisów art. 60 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej – str. 61 protokołu
4.8. Nieprawidłowości przy udzielaniu ulg i zwolnień ustawowych określonych w ustawie o podatku rolnym, polegające na:
- udzieleniu zwolnienia z tytułu nabycia gruntów na powiększenie gospodarstwa rolnego na niewłaściwy okres ( przypadki),
- udzielaniu ulgi inwestycyjnej na niewłaściwy okres, bez udokumentowania faktu zakończenia inwestycji, na podstawie wniosku, do którego nie dołączono zestawienia poniesionych wydatków inwestycyjnych,
- przypadkach udzielenia ulgi żołnierskiej, mimo nie wydania decyzji,
- odebraniu od podatnika oświadczenia które nie zostało złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.
Zwolnienia z tytułu nabycia gruntów na utworzenie nowego lub powiększenie już istniejącego gospodarstwa udzielać na okres 5 lat, licząc okres zwolnienia od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawarto umowę sprzedaży gruntów lub prawa wieczystego użytkowania, ustanowiono prawo wieczystego użytkowania gruntów lub objęto grunty w trwałe zagospodarowanie w drodze umowy, zgodnie z przepisami art. 12 ust. 1 pkt 4 i ust. 3 ustawy o podatku rolnym; zwolnienie to stosować od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek o jego udzielenie, stosownie do przepisów art. 13d ust. 3 tej ustawy. Po upływie okresu zwolnienia stosować ulgę w podatku rolnym, polegającą na obniżeniu podatku w pierwszym roku o 75 % i w drugim roku o 50 %, stosownie do przepisów art. 12 ust. 6 ustawy o podatku rolnym.
Ulgę żołnierską stosować na podstawie decyzji wydanej na wniosek podatnika, stosownie do przepisów art. 13d ust. 1 ustawy. Ulgi inwestycyjne w podatku rolnym przyznawać po zakończeniu inwestycji, zgodnie z wymogiem art. 13 ust. 2 ustawy o podatku rolnym; fakt zakończenia inwestycji dokumentować np. notatką służbową sporządzoną przez inspektora ds. budownictwa; dowodem może być również złożone przez podatnika – na jego wniosek – oświadczenie; przy stosowaniu tej ulgi przestrzegać zasady, że udokumentowaniem wydatków poniesionych na inwestycję i uprawniających do przyznania ulgi winny być rachunki lub faktury albo ich uwierzytelnione odpisy, załączone zestawienia wydatków, zgodnie z art. 13d ust. 2 ustawy o podatku rolnym. W przypadku, gdy dowodem potwierdzającym określone fakty jest oświadczenie podatnika, oświadczenie to odbierać pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, stosownie do przepisów art. 180 § 2 Ordynacji podatkowej – str. 62, 63, 64, 65 protokołu.
4.9. Nieprawidłowości w zakresie udzielania ulg w zapłacie podatków, polegające na:
- podjęciu decyzji w sprawie umorzenia zaległości podatkowych i rozłożenia na raty zaległości (przypadki) bez zebrania materiału dowodowego wskazującego na przeprowadzenie przez organ podatkowy wnikliwego postępowania wyjaśniającego, mającego na celu ustalenie czy zachodzą okoliczności uzasadniające zastosowanie ulgi,
- nieustosunkowaniu się przez organ podatkowy do całości żądania podatnika,
- niezamieszczaniu kompletnego uzasadnienia faktycznego w decyzjach (brak wskazania faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, którym dał wiarę oraz przyczyn, dla których innym dowodom odmówił wiarygodności).
Przestrzegać zasady podejmowania decyzji w sprawie umorzenia i rozłożenia na raty zaległości podatkowych, po przeprowadzeniu wnikliwego postępowania wyjaśniającego, mającego na celu ustalenie czy zachodzą przesłanki do uwzględnienia wniosku, określone w przepisach art. 67 § 1 i art. 48 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej. Wydanie decyzji powinno być poprzedzone zebraniem odpowiedniego materiału dowodowego, pozwalającego na wnikliwą i obiektywną ocenę stanu faktycznego (art. 187 § 1 ustawy), w celu ustalenia, czy istnieje ważny interes podatnika lub interes publiczny, uzasadniający uwzględnienie wniosku. Umorzenia są instytucjami nadzwyczajnymi, gdyż zasadą jest płacenie podatków. Decyzje w tych sprawach są decyzjami opartymi na swobodnym uznaniu, jednak powinny być poprzedzone zebraniem odpowiedniego materiału dowodowego, pozwalającego na wnikliwą i obiektywną ocenę stanu faktycznego.
Ponadto przestrzegać zasady prowadzenia postępowania podatkowego, wszczętego na wniosek podatnika, w odniesieniu do przedmiotu postępowania zakreślonego we wniosku podatnika. W uzasadnieniu faktycznym decyzji wskazywać fakty, które organ uznał za udowodnione, dowody, którym dał wiarę, oraz przyczyny, dla których innym dowodom odmówił wiarygodności, stosownie do przepisów art. 210 § 1 i § 4 Ordynacji podatkowej - str. 66, 67, 80 protokołu.
4.10. Nieegzekwowanie obowiązku złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości na 2004 r. przez podatników korzystających ze zwolnień na mocy przepisów ustawy o podatkach i ulg i opłatach lokalnych oraz ze zwolnienia zastosowanego przez radę miejską na podstawie przepisów art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.
Egzekwować od podatników, korzystających ze zwolnień na mocy przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, obowiązek złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości, stosownie do przepisów art. 6 ust. 10 tej ustawy. Od podatników będących osobami prawnymi bądź jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej, korzystających ze zwolnień z podatku od nieruchomości zastosowanych przez radę – egzekwować obowiązek składania deklaracji na podatek od nieruchomości, w celu możliwości ustalenia podstawy opodatkowania tym podatkiem, niezbędnej m. in. do obliczenia skutków zastosowanych zwolnień, a także skutków obniżenia górnych stawek podatku, stosownie do przepisów art. 7 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych – str. 70 protokołu.
4.11. Ustalenie w akcie notarialnym z 23 lipca 2004 r., dotyczącym „przeniesienia prawa własności nieruchomości i przeniesienia prawa własności nakładów w zamian za zwolnienie z długu” …, wartości przejmowanego przez gminę Tyszowce majątku – w zamian za zaległości podatkowe – w zawyżonej o 323.422,13 zł wysokości.
Na dzień zawarcia umowy – 23 lipca 2004 r. - zaległości … stanowiły kwotę 761.259,13 zł, w tym należność główna – 441.728,24 zł i odsetki za zwłokę – 319.530,89 zł. Z aktu notarialnego wynika, że … przenosi na rzecz gminy majątek o wartości 533.678 zł (w tym wartość nakładów, tj. budynków i budowli oraz prawo własności nieruchomości oznaczonej jako działka nr 2037, której wartości w akcie nie wskazano) w zamian za zwolnienie z długu w kwocie 761.259,13 zł.
Wartość nakładów, tj. budynków i budowli …, ustalona była przez rzeczoznawcę, przy czym - w przypadku ustalania wartości nakładów opisanych w § 7 lit. „a” aktu notarialnego - rzeczoznawca wycenił też wartość gruntów będących własnością gminy, co spowodowało, że faktyczna wartość nakładów dokonanych przez … i przyjęta w akcie notarialnym została zawyżona o wartość działek komunalnych, tj. o kwotę 95.841 zł. Kwotę tę ustalono następująco: 102.786 zł (ogólna wartość działek z operatu z 21 lipca 2004 r.) - 6.945 zł (1.500 m2 – tj. powierzchnia gruntów będących własnością … x 4,63 zł (średnia cena 1 m2 gruntu, wynikająca z operatu szacunkowego z 21 lipca 2004 r.) = 95.841 zł, przy czym kwota 6.945 zł wyliczona została szacunkowo w trakcie kontroli, gdyż biegły wycenił wartość działek, będących w posiadaniu …, w kwocie ogółem, a nie wartość pojedynczych działek).
Na kwotę 323.422,13 zł, o którą zawyżono wartość przejmowanego majątku … w zamian za zaległości podatkowe, składa się kwota 95.841 zł (wartość działek komunalnych) i kwota 227.581,13 zł (kwota, na którą zwolniono z długu …, która nie ma „pokrycia” w przejmowanym majątku spółdzielni). Oznacza to, że kwota zwolnienia z długu (761.259,13 zł), wynikająca z umowy z 23 lipca 2004 r., jest wyższa o 323.422,13 zł niż przejęty przez gminę majątek spółdzielni (437.837 zł). Wartość faktycznie przejmowanego majątku … (437.837 zł) ustalono wg wyliczenia:
420.231 zł (wartość nakładów, tj. budynków, budowli spółdzielni oraz wartość gruntów komunalnych i spółdzielni) minus 95.841 zł (wartość gruntów komunalnych) plus 113.447 zł (wartość nakładów, tj. budynków i budowli spółdzielni wynikająca z operatu szacunkowego z 26 lipca 2003 r.) = 437.837 zł
761.259,13 zł (kwota zwolnienia z długu) minus 437.837 zł (wartość przejętego majątku spółdzielni) = 323.422,13 zł.
Konsekwencją sporządzenia - w sposób wskazany powyżej - aktu notarialnego z 23 lipca 2004 r., było wydanie decyzji stwierdzającej wygaśnięcie zobowiązania podatkowego w kwocie ogółem 761.259,13 zł (w tym należności głównej – 441.728,24 zł oraz odsetek w kwocie 319.530,89 zł) i wygaśnięcie zobowiązania podatkowego, ciążącego na …, w całości. Uwzględniając, wskazane w akcie notarialnym, rzeczy i prawa, należało wygasić zobowiązania podatkowe w wysokości oszacowanej przez biegłego wartości rzeczy i praw, przejętych przez gminę.
W związku z tym wystąpić, za zgodą obu stron, do kancelarii notarialnej o zmianę treści umowy objętej aktem notarialnym nr Rep. …. z 23 lipca 2004 r., ponieważ wartość budynków, budowli i działki nr …, stanowiących własność …, przeniesiona, na podstawie cytowanego aktu notarialnego, na rzecz gminy Tyszowce w zamian za zwolnienie z długu jest mniejsza niż kwota zaległości podatnika wobec gminy (zaległości wraz z odsetkami stanowią kwotę 761.259,13 zł). Zmiana treści umowy miałaby na celu ustalenie prawidłowej kwoty zobowiązania podatkowego, które wygasło na podstawie art. 66 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z art. 66 § 1 Ordynacji podatkowej przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych na rzecz gminy odbywa się w zamian za zaległości podatkowe. Zawarte w tym przepisie sformułowanie „w zamian” oznacza, że sposób rozliczenia podatnika z gminą powinien mieć charakter świadczenia ekwiwalentnego. Jeżeli sposób wygaśnięcia zobowiązania podatkowego na podstawie art. 66 Ordynacji podatkowej nie ma charakteru ekwiwalentnego, tj. w sytuacji gdy kwota zwolnienia z długu jest wyższa od wartości przejętego przez gminę majątku, należy domniemywać, że organ podatkowy zaprzestaje poboru zaległości (a takiego sposobu postępowania nie przewiduje Ordynacja podatkowa) i stosuje wobec podatnika pomoc publiczną z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. Nr 123 poz. 1291).
Ekwiwalentny charakter świadczenia, polegającego na przejęciu przez gminę rzeczy lub prawa w zamian za zaległości podatkowe, na podstawie art. 66 Ordynacji podatkowej - wynika pośrednio z pisma Ministerstwa Finansów z 29 czerwca 1999 r. (nr SP1/S-861-89-1639/99) skierowanego do izb skarbowych, w którym Minister Finansów wskazuje na obowiązek poddania wszechstronnej analizie przede wszystkim wartości wskazanych przez podatnika rzeczy i praw majątkowych i ustalania tej wartości w oparciu o oszacowanie przez biegłego rzeczoznawcę.
Skoro … ustaliła wartość swojego majątku na podstawie wyceny rzeczoznawcy, należałoby zatem uznać, że zobowiązanie podatkowe powinno wygasnąć w takiej wysokości, w jakiej wyceniono majątek spółdzielni.
Ekwiwalentność świadczeń podkreślona została także w wyroku NSA z 26 kwietnia 2000 r. (I S.A./WR 31/99) w sposób następujący: „ustawodawca określając, że wygaśnięcie zobowiązania podatkowego…(w art. 66 § 2) następuje na podstawie umowy, wskazał zatem jednocześnie, że źródłem tego wygaśnięcia jest czynność cywilnoprawna kształtująca stosunek prawny charakteryzujący się równorzędnością stron (reguluje go umowa) i ekwiwalentnością świadczeń”.
Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku wyrazów obcych (Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1997) ekwiwalent jest „rzeczą, która jest równa innej wartością, odpowiednikiem, towarem, w którym jest wyrażona wartość innego towaru”.
Ponadto przepisy Ordynacji podatkowej dopuszczają prawo wygaśnięcia zobowiązań podatkowych w części, stosownie do przepisów art. 66 § 5 i 59 § 1 pkt 6 w związku z art. 55 § 2 tej ustawy. Z brzmienia przepisów art. 55 § 2 Ordynacji podatkowej wynika, że w przypadku, gdy wartość rzeczy lub praw majątkowych przeniesionych na rzecz gminy w zamian za zaległości podatkowe nie pokrywa kwoty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę - wartość tę zalicza się proporcjonalnie na poczet kwoty zaległości podatkowej oraz kwoty odsetek za zwłokę, w stosunku, w jakim, w dniu przeniesienia własności rzeczy lub praw majątkowych, pozostaje kwota zaległości podatkowej do kwoty odsetek za zwłokę.
W przypadku braku zgody obu stron na wzruszenie czynności prawnej objętej aktem notarialnym z 23 lipca 2004 r. - wystąpić do sądu z powództwem o ustalenie nieistnienia stosunku prawnego, na podstawie art. 189 ustawy z dnia 17 listopada 1996 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296 z późn. zm.), w celu unieważnienia tej czynności prawnej - str. 72, 73, 74, 135 protokołu
4.12. Niezamieszczanie daty wpływu na deklaracjach na podatek od środków transportowych wpływających do Urzędu.
Na wpływających do Urzędu dokumentach zamieszczać datę ich wpływu, stosownie do postanowień § 6 ust. 11 „Instrukcji kancelaryjnej dla organów gminy i związków międzygminnych”, stanowiącej załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz. U. Nr 112, poz. 1319 z późn. zm.) - str. 75 protokołu.
4.13. Niedokonywanie bieżącej weryfikacji deklaracji na podatek od środków transportowych, skutkiem czego jest:
- składanie deklaracji wypełnionych niekompletnie,
- zaniżenie w 2004 r. przez podatnika ujętego pod poz. 6 zał. nr IV/1/12 do protokołu kontroli, należnego podatku od środków transportowych o kwotę 1.062,50 zł w związku z przyjęciem nieprawidłowych stawek podatku (przypadek).
Egzekwować od osób fizycznych i osób prawnych będących właścicielami środków transportowych obowiązek składania deklaracji na podatek od środków transportowych na dany rok podatkowy, sporządzonych według wzoru określonego w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2004 r. w sprawie wzoru deklaracji na podatek od środków transportowych (Dz.U. Nr 252, poz. 2523), stosownie do przepisów art.9 ust. 1 i 8 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. W przypadku stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy lub oczywiste omyłki bądź, że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, zwracać się do składającego deklarację o złożenie niezbędnych wyjaśnień oraz o skorygowanie deklaracji, wskazując przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji podaje się w wątpliwość, stosownie do przepisów art. 274 § 1 Ordynacji podatkowej.
Dokonywać również bieżącej weryfikacji danych zawartych w podatkowej ewidencji środków transportowych z danymi z rejestru prowadzonego przez Starostwo Powiatowe w Tomaszowie Lubelskim w otrzymywanych, od organów rejestrujących pojazdy comiesięcznych informacjach, o których mowa w przepisach § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie informacji podatkowych (Dz. U. Nr 240, poz. 2061 z późn. zm.).
Przestrzegać zasady, zgodnie z którą obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych w przypadku nabycia środka transportowego zarejestrowanego powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został nabyty, stosownie do przepisów art. 9 ust. 3 i 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Określić stosowną decyzją wysokość zobowiązania podatkowego należnego od właściciela środków transportowych wymienionego w protokole kontroli, który wniósł podatek w zaniżonej wysokości, stosownie do przepisów art. 21 § 3 Ordynacji podatkowej; zaległości wyegzekwować wraz z należnymi odsetkami za zwłokę - str. 76 – 79 protokołu.
4.14. Niebieżące ewidencjonowanie w 2004 r. - w księdze głównej Urzędu, na koncie 221/21 „Należności z tytułu dochodów budżetowych (podatek od środków transportowych)” - ustalonych na dany rok budżetowy należności z tytułu podatku od środków transportowych.
Przestrzegać zasady bieżącego prowadzenia ksiąg rachunkowych, stosownie do przepisów art. 24 ust. 1 i 5 ustawy o rachunkowości, wprowadzając do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego każde zdarzenie, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym, stosownie do przepisów art. 20 ust. 1 tej ustawy. Przypisu należnych gminie dochodów z tytułu podatków, ujmowanych na koncie 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”, dokonywać na bieżąco, na podstawie decyzji ustalających ich wysokość lub na podstawie deklaracji podatkowych, stosownie do przepisów § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego – str. 79, 80 protokołu
4.15. Nieprawidłowości przy ustalaniu i wypłacaniu wynagrodzenia burmistrza, polegające na:
- ustaleniu i wypłaceniu w okresie od 19 listopada do 31 grudnia 2002r. wynagrodzenia w zaniżonej co najmniej o kwotę 1.490 zł wysokości (miesięcznie, brutto), w wyniku nieprzyznania burmistrzowi dodatku specjalnego oraz niedokonania zmian ustalonych składników wynagrodzenia burmistrza, w związku ze zmianą przepisów regulujących wysokość wynagrodzeń pracowników samorządowych,
- wypłacaniu w 2004 r. zaniżonego wynagrodzenia o kwotę 176 zł (miesięcznie, brutto), w wyniku niedokonania zmian ustalonych składników wynagrodzenia burmistrza, w związku ze zmianą przepisów regulujących wysokość wynagrodzeń pracowników samorządowych (ogółem w 2004 r. zaniżono wynagrodzenie burmistrza o kwotę 2.112 zł brutto).
Poinformować Radę Miejską o obowiązku przestrzegania przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lutego 2003r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz. U. Nr 33, poz. 264 z późn. zm.) przy ustalaniu wynagrodzenia burmistrza, w szczególności wysokość wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego ustalać zgodnie z aktualną „Tabelą stanowisk, kwot wynagrodzenia zasadniczego, dodatku funkcyjnego i wymagań kwalifikacyjnych wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów i marszałków województw”, stanowiącą Załącznik Nr 3 do tego rozporządzenia,
- przyznać burmistrzowi dodatek specjalny za okres od 19 listopada do 31 grudnia 2002 r., w kwocie wynoszącej co najmniej 20 % i nieprzekraczającej 40 % łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, zgodnie z obowiązującymi w tym okresie przepisami § 7 ust. 1a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000 r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. Nr 61, poz. 707 z późn. zm.),
- ustalić wynagrodzenie zasadnicze i pozostałe składniki wynagrodzenia za okres od 19 listopada do 31 grudnia 2002 r. oraz za 2004 r., zgodnie z obowiązującymi w tych okresach przepisami, tj. z „Tabelą stanowisk, kwot wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów i marszałków województw”, stanowiącą Załącznik Nr 2a do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000 r. oraz z „Tabelą stanowisk, kwot wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów i marszałków województw”, stanowiącą Załącznik Nr 3 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lutego 2003 r. i wypłacić burmistrzowi zaniżone wynagrodzenie – str. 83, 84, 85 protokołu.
4.16. Nieprawidłowe ustalenie stawki dodatku funkcyjnego skarbnikowi i sekretarzowi miasta.
Przestrzegać zasady ustalania pracownikom Urzędu stawki dodatku funkcyjnego zgodnie z „Tabelą stanowisk, zaszeregowań i wymagań kwalifikacyjnych pracowników urzędów gmin, miast (miast na prawach powiatu”, stanowiącą Załącznik Nr 3 do rozporządzenia w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich - str. 85, 86 protokołu.
4.17. Bezpodstawne przyznanie przez Radę Miejską i wypłacenie pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku „kierownik biura samorządowego” w 2002 i 2004 r. nagród o łącznej wysokości 1.200 zł (brutto).
Przestrzegać wyłącznej kompetencji burmistrza miasta do przyznawania nagród pracownikom Urzędu, zgodnie z przepisami § 13 rozporządzenia w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich – str. 86, 87 protokołu.
4.18. Wypłacanie pracownikom zaliczek na poczet wynagrodzenia, mimo braku na dowodach źródłowych, będących podstawą ich wypłaty, podpisu skarbnika jako dowodu dokonania przez niego wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
Egzekwować od kasjera Urzędu obowiązek wypłacania pracownikom zaliczek wyłącznie na podstawie dowodów źródłowych zawierających podpis skarbnika, będący dowodem dokonania przez niego wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych, zgodnie z przepisami art. 35 ust. 1 pkt 3 i ust. 4 ustawy o finansach publicznych – str. 90 protokołu.
4.19. Brak kontrasygnaty skarbnika na zawieranych umowach zlecenia oraz na umowie w sprawie udzielenia dotacji; wypłacanie zleceniobiorcom zaliczek na poczet wynagrodzenia, mimo braku stosownych uregulowań umownych oraz wypłacanie im wynagrodzeń na podstawie niepodpisanych rachunków.
Przestrzegać obowiązku przedkładania skarbnikowi gminy lub osobie przez niego upoważnionej – celem kontrasygnaty – umów i innych czynności prawnych, mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, stosownie do przepisów art. 46 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).
Wypłaty wynagrodzeń z tytułu umów zlecenia dokonywać po wykonaniu zlecenia, zgodnie z przepisami art. 744 Kodeksu cywilnego; zaprzestać wypłacania zleceniobiorcom zaliczek na poczet wynagrodzenia, jeśli zawarte z nimi umowy nie wprowadzają takiej możliwości, chyba że wykonanie zlecenia wymaga wydatków, a zleceniobiorca żąda udzielenia odpowiedniej zaliczki, stosownie do przepisów art. 743 Kodeksu cywilnego.
Wynagrodzenie wypłacać na podstawie rachunków podpisanych przez zleceniobiorcę, zgodnie z przepisami art. 21ust. 1 pkt 5 ustawy o rachunkowości – str. 90 -92, 111 protokołu.
4.20. Przekroczenie planowanych wydatków budżetowych w Dz. 750 „Administracja publiczna”, rozdz. 75023 „Urzędy gmin (miast i miast na prawach powiatu)”, § 4410 „Podróże służbowe krajowe” o kwotę 820,33 zł.
Przestrzegać zasady dokonywania wydatków budżetowych w granicach kwot określonych w planie finansowym jednostki, z uwzględnieniem prawidłowo dokonanych przeniesień i zgodnie z planowanym przeznaczeniem, stosownie do przepisów art. 28 ust. 1 i art. 92 pkt 3 w związku z przepisami art. 129 ust. 1 ustawy o finansach publicznych – str. 97-98 protokołu.
4.21. Przypadki rozliczania kosztów podróży służbowych na podstawie poleceń wyjazdu służbowego niesprawdzonych pod względem merytorycznym oraz niepodpisanych przez odbywającego podróż służbową pracownika.
Koszty podróży służbowych wypłacać na podstawie dowodów źródłowych sprawdzonych pod względem merytorycznym przez osoby upoważnione, wskazane w obowiązującej w jednostce „Instrukcji obiegu i kontroli finansowej dokumentów”. Egzekwować od pracowników odbywających podróż służbową obowiązek przedkładania do rozliczenia kosztów podróży służbowych kompletnie wypełnionych poleceń wyjazdu służbowego, w szczególności zawierających podpis pracownika, zgodnie ze stosowanym drukiem polecenia wyjazdu służbowego i przepisami art. 21 ust. 1 pkt 5 ustawy o rachunkowości – str. 98 protokołu.
4.22. Potrącanie i przekazywanie do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w nieprawidłowej wysokości, skutkiem czego wypłacono członkom komisji w 2004 r. wynagrodzenia w zawyżonej wysokości ogółem o kwotę 133,83 zł oraz zaniżenie przekazanych zaliczek tą samą kwotę.
Wynagrodzenie członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za udział w posiedzeniach tej komisji wypłacać po potrąceniu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19 % należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), zgodnie z przepisami art. 41 ust. 1 w związku z przepisami art. 13 pkt 6 tej ustawy – str. 100-101 protokołu.
4.23. Dokonanie wydatku (w kwocie 240 zł) za pobyt ucznia w internacie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Tomaszowie Lubelskim, który to cel nie został ujęty w Gminnym Programie Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Przestrzegać zasady przeznaczania dochodów z opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wyłącznie na realizację celów wskazanych w Gminnym Programie Rozwiązywania Problemów Alkoholowych uchwalonym przez Radę Miejską, stosownie do przepisów art. 182 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 z późn. zm.) – str. 103 protokołu.
4.24. Ujęcie w budżecie gminy dotacji celowych udzielonych podmiotowi nie zaliczonemu do sektora finansów publicznych, działającemu w formie stowarzyszenia w § 2630 „Dotacje przedmiotowe z budżetu dla jednostek niezaliczonych do sektora finansów publicznych” oraz zakwalifikowanie dochodów z tytułu sprzedaży nieruchomości gruntowych do § 0840 „Wpływy ze sprzedaży wyrobów”.
Dotacje celowe udzielane z budżetu gminy podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych, działającym w formie stowarzyszenia klasyfikować do § 2820 „Dotacje celowe z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom”, zgodnie z „Klasyfikacją paragrafów wydatków i środków”, stanowiącą Załącznik Nr 4 do rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 września 2004r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 209, poz. 2132 z późn. zm.).
Dochody z tytułu sprzedaży nieruchomości gruntowych klasyfikować do § 0770 „Wpłaty własności wpłaty z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości”, zgodnie z „Klasyfikacją paragrafów dochodów, przychodów i środków”, stanowiącą Załącznik Nr 3 do tego rozporządzenia – str. 110, 128 protokołu.
4.25. Nieprzestrzeganie postanowień uchwały Rady Miejskiej w Tyszowcach Nr VIII/53/2003 z dnia 2 czerwca 2003 r. w sprawie trybu postępowania o udzielenie z budżetu gminy dotacji podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych, sposobu jej rozliczenia oraz sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania przy udzielaniu dotacji na 2004 r. podmiotowi spoza sektora finansów publicznych, polegające na:
- niepodaniu do publicznej wiadomości, w sposób zwyczajowo przyjęty przez burmistrza zakresu zadań, które mogą być zlecane podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych, niedziałających w celu osiągnięcia zysku – na które mogą być przyznane dotacje z budżetu gminy oraz terminu składania ofert (§ 3 uchwały)
- udzieleniu dotacji podmiotowi, który nie złożył oferty (§ 4 uchwały),
- nieopublikowaniu przez burmistrza gminy zadań i kwot dotacji ustalonych w budżecie gminy (§5 pkt 1 uchwały),
- niewskazaniu w umowie terminu na jaki została zawarta z podmiotem dotowanym oraz terminów przekazywania przyznanych środków (§ 6 pkt 2 i 5 uchwały).
Przy udzielaniu dotacji z budżetu gminy na zadania m.in. z zakresu upowszechniania kultury fizycznej i sportu przestrzegać przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.), a w szczególności zlecenia realizacji zadań publicznych podmiotom spoza sektora finansów publicznych dokonywać po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, zgodnie z przepisami art. 11 ust. 2 tej ustawy, w ogłoszeniu którego zamieszczać m.in. informacje o rodzaju zadania i wysokości środków publicznych przeznaczonych na realizację tego zadania, stosownie do przepisów art. 13 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy.
Ogłoszenie otwartego konkursu ofert, zgodnie z przepisami art. 13 ust. 3 cytowanej ustawy, zamieszczać, w zależności od rodzaju zadania, w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim lub lokalnym oraz w Biuletynie Informacji Publicznej, a także w siedzibie Urzędu w miejscu przeznaczonym na zamieszczanie ogłoszeń. Ogłoszenie może także nastąpić w inny sposób zapewniający dostęp podmiotów zainteresowanych do informacji, w szczególności poprzez wykorzystanie sieci teleinformatycznej.
W umowach zawartych z dotowanymi podmiotami zamieszczać postanowienia dotyczące okresu na jaki została zawarta oraz trybu płatności przyznanych środków, stosownie do przepisów art. 16 ust. 1 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie w związku z art. 71 ust. 2 pkt 1i 2 ustawy o finansach publicznych– str. 110, 111 protokołu.
4.26. Nieprawidłowości przy udzieleniu zamówienia publicznego na odbudowę drogi gminnej w miejscowości Soból, polegające na nieudokumentowaniu:
- czynności mających na celu ustalenie, czy wykonawcy, którzy złożyli oferty, spełniają warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia (niewypełnienie druku ZP-14 – Informacji o spełnianiu przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego) – w pierwszym postępowaniu,
- faktu zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w miejscu publicznie dostępnym w siedzibie zamawiającego - w drugim postępowaniu.
Przy udzielaniu zamówień publicznych przestrzegać przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, w szczególności:
- egzekwować od członków komisji przetargowej przestrzeganie zasady pisemności postępowania określonej w przepisach art. 9 ust. 1 ustawy, m.in. przy dokonywaniu czynności powierzonych komisji na podstawie art. 20 ustawy fakt przeprowadzenia oceny spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu dokumentować wypełniając druk ZP-14, którego wzór ujęto w załączniku Nr 2 do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie protokołu postępowania o zamówienie publiczne (Dz. U. Nr 76 poz. 646),
- dokumentować fakt wykonania obowiązków wynikających z przepisu art. 40 ust. 1 ustawy, przechowując tę dokumentację, stosownie do przepisów art. 6 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 14 lipca 1983r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. Nr 38, poz. 173 z późn. zm.), zgodnie z którymi samorządowe jednostki organizacyjne obowiązane są zapewnić odpowiednią ewidencję, przechowywanie oraz ochronę przed uszkodzeniem, zniszczeniem bądź utratą pozostającej u nich oraz nadsyłanej i składanej do nich dokumentacji w sposób odzwierciedlający przebieg załatwiania i rozstrzygania spraw – str. 117, 118 protokołu.
4.27. Ustalenie i w konsekwencji pozostawienie na zabezpieczenie roszczeń z tytułu rękojmi za wady, kwoty wyższej niż 30% zabezpieczenia należytego wykonania umowy, tj. 80 % wniesionego zabezpieczenia.
Przestrzegać ograniczeń odnoszących się do kwoty zabezpieczenia roszczeń z tytułu rękojmi za wady, zawartych w przepisach art. 151 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, zgodnie z którymi kwota ta nie może przekraczać 30 % wysokości zabezpieczenia – str. 120-121 protokołu.
5. W zakresie mienia komunalnego.
5.1. Nieuregulowanie prawnej formy władania nieruchomościami, służącymi jednostkom organizacyjnym miasta do wykonywania ich statutowej działalności – Przedszkolu Samorządowmu w Tyszowcach, Gimnazjum im. Konfederacji Tyszowieckiej w Tyszowcach, Szkole Podstawowej im. Jana Kilińskiego w Tyszowcach, Szkole Podstawowej w Czartowczyku, Szkole Podstawowej w Przewalu, Szkole Podstawowej w Perespie, Szkole Podstawowej w Kazimierówce, korzystającymi z pomieszczeń Urzędu Miejskiego - Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Tyszowcach i Samorządowej Administracja Szkół w Tyszowcach oraz Miejsko – Gminnej Bibliotece Publicznej w Tyszowcach.
Uregulować formę władania nieruchomościami będących w posiadaniu jednostek organizacyjnych miasta – Przedszkolu Samorządowemu w Tyszowcach, Gimnazjum im. Konfederacji Tyszowieckiej w Tyszowcach, Szkole Podstawowej im. Jana Kilińskiego w Tyszowcach, Szkole Podstawowej w Czartowczyku, Szkole Podstawowej w Przewalu, Szkole Podstawowej w Perespie, Szkole Podstawowej w Kazimierówce, przekazując w trwały zarząd, w drodze decyzji, nieruchomości będące własnością miasta, niezbędne do wykonywania jej statutowej działalności, stosownie do przepisów art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.). Rozważyć możliwość oddania w trwały zarząd nieruchomości Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Tyszowcach i Samorządowej Administracja Szkół w Tyszowcach w częściach ułamkowych, z określeniem sposobu korzystania z tej nieruchomości przez poszczególne jednostki organizacyjne, zgodnie z przepisami art. 49 a tej ustawy.
Wydać decyzję w sprawie nieodpłatnego nabycia, z mocy prawa, przez Miejsko - Gminną –Bibliotekę Publiczną, prawa do wieczystego użytkowania gruntów i prawa własności położonego na nieruchomości gruntowej budynku, którymi zarządzały w dniu 5 grudnia 1990 r., zgodnie z przepisami art. 202 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami – str.126, 127 protokołu.
5.2. Nieprawidłowości dotyczące ewidencji środków trwałych, polegające na:
- ujęciu, w ewidencji analitycznej środków trwałych, nabytych w roku 2004 budynków, budowli i gruntów bez nadania symbolu klasyfikacji środka trwałego bądź bez podziału środków trwałych na podgrupy i rodzaje,
- ujęciu gruntów w ewidencji analitycznej jako jeden obiekt inwentarzowy w grupie 00, podgrupie 05, rodzaju 050, bez wyodrębnienia poszczególnych działek, stanowiących odrębne nieruchomości,
- niebieżącym wprowadzeniu do ksiąg rachunkowych Urzędu Miejskiego przyjętych do używania środków trwałych z inwestycji,
- ujęciu na koncie 011 „Środki trwałe” składników majątkowych, których wartość jednostkowa jest niższa od wartości minimalnej określonej w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- ponownym ujęciu w księgach rachunkowych Urzędu Miejskiego roku 2004, gruntów o powierzchni 20.700 m2 i wartości 95.841 zł – grunty te zostały już ujęte w księgach rachunkowych w roku 2001.
Ewidencję środków trwałych prowadzić tak, aby stanowiła ona aktualny wykaz posiadanych składników majątkowych, zapewniając rzetelność ksiąg rachunkowych w rozumieniu art. 24 ust. 2 ustawy o rachunkowości, a w szczególności:
- grunty stanowiące własność gminy ujmować w ewidencji analitycznej ilościowo i wartościowo, ewidencjonując każdą działkę stanowiącą odrębną nieruchomość w oddzielnej pozycji, zgodnie z objaśnieniami wstępnymi zawartymi w części I załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Klasyfikacji środków trwałych (KŚT) (Dz. U. Nr 112, poz. 1317 z późn. zm.); ewidencja analityczna gruntów może być prowadzona w innym niż księga inwentarzowa urządzeniu, np. w ewidencji prowadzonej przez Wydział Geodezji – pod warunkiem, że zasada taka zostanie określona w zakładowym planie kont wraz z określeniem sposobu powiązania jej zapisów z kontami księgi głównej oraz, że w ewidencji tej ujęta będzie wartość poszczególnych działek gruntów, stosownie do przepisów art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o rachunkowości;
- środki trwałe zaliczać do właściwych podziałek klasyfikacji rodzajowej - grupy, podgrupy i rodzaju - wprowadzonej rozporządzeniem w sprawie Klasyfikacji środków trwałych i zgodnie z zasadami funkcjonowania konta 011 „Środki trwałe” określonymi w załączniku Nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r.; dokonać prawidłowej klasyfikacji środków trwałych wymienionych w protokole kontroli,
- przestrzegać obowiązku ujmowania w księgach rachunkowych Urzędu Miejskiego operacji gospodarczych w okresie sprawozdawczym, w którym zdarzenia nastąpiły, stosownie do przepisów art. 20 ust. 1 ustawy o rachunkowości,
- na koncie 011 „Środki trwałe” ujmować wyłącznie urządzenia i przedmioty, których wartość początkowa w dniu nabycia przekracza kwotę, o której mowa w przepisie art. 16f ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.); w przypadku, gdy wartość poszczególnych składników majątkowych nie przekracza kwoty określonej w tych przepisach – ujmować je w ewidencji pozostałych środków trwałych i umarzać w 100% w momencie wydania do używania, zgodnie z przepisami § 5 ust. 3 pkt 6 rozporządzenia sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych; wyksięgować z konta 011 „Środki trwałe” wartość wskazanych w protokole środków trwałych i ująć ją na koncie 013 „Pozostałe środki trwałe”,
- wyksięgować z konta 011 „Środki trwałe” wartość ponownie ujętych gruntów komunalnych, zgodnie z przepisami art. 24 ust. 2 ustawy o rachunkowości, zobowiązujące do odzwierciedlenia w księgach rachunkowych stanu rzeczywistego – str. 132 - 135 protokołu.
5.3. Nienaliczenie umorzenia bądź nieprawidłowe naliczenie umorzenia przyjętych w roku 2004 środków trwałych.
Odpisów amortyzacyjnych i umorzeniowych środków trwałych dokonywać począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło przyjęcie środka trwałego do używania, zgodnie z postanowieniami zawartymi w Załączniku Nr 4 do zarządzenia Burmistrza Tyszowiec Nr 63/2003 r. z 9 lipca 2003 r.; dokonać prawidłowego umorzenia wskazanych w protokole kontroli środków trwałych - str. 136, 137 protokołu.
Jeżeli uważa Pan, że wśród wniosków zawartych w tym wystąpieniu są takie, które naruszają prawo przez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie, przysługuje Panu – zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych – prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie w ciągu 14 dni od otrzymania tego wystąpienia.
Stosownie do przepisu art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, sprawozdania z jego realizacji oczekuję – w formie pisemnej i elektronicznej (np. na dyskietce lub na adres: wkgf@lublin.rio.gov.pl) – w terminie 30 dni od daty doręczenia Panu tego wystąpienia.
Marek Poniatowski
Do wiadomości:
Rada Miejska w Tyszowcach