Wilkołaz, 2003.08.22
P a n
Marek Poniatowski
Prezes Regionalnej Izby
Obrachunkowej
w Lublinie
W nawiązaniu do pisma z dnia 18
lipca 2003 roku znak: RIO-091/5/2003 Urząd Gminy Wilkołaz informuje o
realizacji zaleceń pokontrolnych :
Ad. 1.
1.1.
W najbliższym czasie zostaną
przygotowane wszystkie zmiany do statutu Gminy
wynikające ze znowelizowanej ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o
samorządzie gminnym ( tekst jednolity Dz. U. z 2001 roku Nr 142 poz. 1591 z
późniejszymi zmianami ) oraz zmiany wprowadzone przepisami art. 43 ustawy z
dnia 20 czerwca 2002 roku o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta
miasta ( Dz. U. Nr 113 poz. 984 z późniejszymi zmianami ) .
W projekcie nowego statutu gminy
będą więc uwzględnione zmiany wskazane w zaleceniach pokontrolnych.
Następnie nowy projekt statutu
gminy wraz z projektem uchwały w sprawie uchwalenia jednolitego tekstu Statutu
Gminy Wilkołaz zostanie przedstawiony Radzie Gminy do przyjęcia.
1.2.
Pismem z dnia 08 sierpnia 2003
roku zostały powierzone p.(...) – Skarbnikowi Gminy obowiązki i
odpowiedzialność w zakresie prowadzenia rachunkowości stosownie do przepisów
art. 35 ust. 1 ustawy o finansach publicznych oraz art. 4 ust. 5 ustawy o
rachunkowości.
1.3.
Opracowano projekt uchwały Rady
Gminy Wilkołaz w sprawie określenia formy organizacyjno-prawnej jednostek
oświatowych Gminy Wilkołaz. Projekt zostanie przekazany do uchwalenia przez
Radę Gminy na najbliższą sesję .
Uchwała dotyczy Szkoły
Podstawowej w Marianówce, Szkoły Podstawowej w Ostrowie, Szkoły Podstawowej im.
Królowej Jadwigi w Rudniku Szlacheckim, które zostały określone jako jednostki
budżetowe .
W celu określenia formy organizacyjno-prawnej Przedszkola
Gminnego w Wilkołazie zostanie przygotowany projekt uchwały RG dotyczący
przekształcenia z dniem 01 stycznia 2004 roku przedszkola z zakładu budżetowego w jednostkę budżetową
gminy.
Po uchwaleniu uchwały zostaną
przekazane radom pedagogicznym poszczególnych szkół i przedszkola celem
naniesienia stosownych zmian w statutach wymienionych jednostek.
Forma
organizacyjno-prawna Szkoły Podstawowej im.T.Kościuszki w Wilkołazie , a także
Gimnazjum w Wilkołazie została określona w § 1 Uchwały Nr VI/33/2003 Rady Gminy
Wilkołaz z dnia 31 marca 2003 w sprawie
utworzenia Zespołu Szkół w Wilkołazie. Zgodnie z tą uchwałą z dniem 01 września
2003 roku w/w jednostki zostały połączone w Zespół Szkół i działają jako
jednostka budżetowa gminy.
1.4.
W okresie od 28 kwietnia 2003 r.
do 10 lipca 2003 r. została przeprowadzona kontrola wewnętrzna w jednostkach
budżetowych , tj. Gminnym Zespole
Obsługi Szkół i Szkole Podstawowej w Marianówce.
Kontrolą finansową zostaną objęte
wszystkie jednostki organizacyjne gminy.
Ad. 2.
2.1.
Polecono Skarbnikowi Gminy w br. prawidłowo prowadzić ewidencję operacji gospodarczych w księdze
głównej budżetu gminy poprzez :
-
prawidłowe ewidencjonowanie dotacji przekazanych dla
Przedszkola Gminnego
- przestrzegać na podstawie rocznego
sprawozdania przeksięgowania wydatków zrealizowanych przez U.G.
- prawidłowego ewidencjonowania dochodów
realizowanych przez OPS i GZOS
-
prawidłowe ewidencjonowanie pożyczki zaciągniętej w WFOŚiGW
2.2.
Zobowiązano Skarbnika Gminy do bieżącego ewidencjonowanie
operacji gospodarczych w księgach rachunkowych danego miesiąca.
Zobowiązano kasjera U.G do ujmowania operacji
gotówkowych w raportach kasowych w
dniu w którym zostały dokonane.
2.3
Zobowiązano osobę
odpowiedzialną za prowadzenie ksiąg rachunkowych do prowadzenia zapisów
zgodnych pomiędzy faktycznym przebiegiem operacji gospodarczej, a treścią
zapisu księgowego dotyczącego tej
operacji
2.4.
Zobowiązano Skarbnika
Gminy do:
- przestrzegania terminowego sporządzania
bilansu jednostkowego Urzędu Gminy oraz egzekwowania bilansów
jednostkowych od
kierowników pozostałych jednostek
organizacyjnych - sporządzania sprawozdań budżetowych dla
Urzędu Gminy, oraz
sporządzania kwartalnych sprawozdań
RB-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji
i poręczeń oraz egzekwowanie o Kierownika OPS w
Wilkołazie sporządzania
sprawozdań Rb-N o stanie należności
-
wykazywania w sprawozdaniu Rb-28S kwot wynikających z ewidencji księgowej
Ad. 3.
3.1
Zobowiązano osobę prowadzącą raporty kasowe do
sporządzania zastępczych dowodów
księgowych i dołączania ich pod raporty
kasowe.
3.2
Zobowiązano Skarbnika
Gminy do przeprowadzania doraźnych
kontroli zgodności rzeczywistego stanu gotówki w kasie ze stanem ewidencyjnym oraz kontroli raportów kasowych.
3.3
Zobowiązano Skarbnika
Gminy do rzetelnej inwentaryzacji
rozrachunków drogą potwierdzenia lub weryfikacji sald wykazanych na kontach rozrachunkowych oraz prawidłowe
ujmowanie zapłaty wobec dostawców w
księgach rachunkowych.
3.4
Zobowiązano Skarbnika
Gminy do terminowego regulowania zobowiązań pieniężnych z tytułu wykonanych
robót, dostaw i usług w terminach wynikających z zawartych umów.
Ad. 4.
4.1.1.
Uzupełniono dokumentację o deklaracje
podatkowe od samorządowych instytucji kultury i jednostek organizacyjnych gminy.
Dokonano korekty sprawozdań z wykonania podstawowych dochodów podatkowych
(Rb-PDP) za I półrocze 2002 r. i przekazano do RIO. Przy sporządzaniu kolejnych sprawozdań zostanie zwrócona
szczególna uwaga na ich rzetelność i prawidłowość..
4.1.2.
Uzgodniono z
Lasami Państwowymi Nadleśnictwo (…) że wykazywane w deklaracji podatkowej 3,65
ha fizycznych lasów zwolnionych od podatku leśnego na podstawie art. 62 ustawy
o lasach nie ma sporządzonego planu urządzenia lasu. Ustalono kwotę zwolnienia
i dokonano korekty wniosku za I półrocze 2002 r i przekazano do RIO w Lublinie.
Wniosek za I półrocze 2003 r. sporządzono zgodnie z rozporządzeniem Ministra
Finansów z dnia 25 czerwca 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad obliczania i
trybu przekazywania gminom kwoty rekompensującej dochody utracone z tytułu
ustawowych ulg i zwolnień.
4.1.3.
W związku z niedopełnieniem
obowiązku złożenia deklaracji podatkowych przez podatników dokonano:
Podatek rolny:
Jednostka wymieniona w poz. nr
1 załącznika nr IV/1/3 do protokółu kontroli. |
- wszczęto postępowanie podatkowe z urzędu w sprawie
określenia wysokości zobowiązania podatkowego
w podatku rolnym za lata 1998-2002. - umorzono w/w postępowanie w
związku z ustaleniem, iż obowiązek
podatkowy za ten okres ciążył na jednostce wym. w poz. nr 2 zał. nr IV/1/3 do
protokółu kontroli, jako bezumownym użytkowniku( w latach 1998-1999 r.
powierzchnia była uwzględniana w składanej deklaracji). |
Jednostka wymieniona w poz. nr
2 załącznika nr IV/1/3 do protokółu kontroli. |
- wznowiono postępowanie
podatkowe za okres 01-01-2000 – 31-12-2002 r. w związku z: 1)
bezumownym użytkowaniem gruntu o pow. 1,00 ha od
jednostki wym. w poz. nr 1 zał. nr IV/1/3 do protokółu kontroli 2)
koniecznością skorygowania powierzchni podlegającej
opodatkowaniu z pow. 2,22 ha przeliczeniowych na 2,7386 ha przeliczeniowych. 3)
koniecznością pomniejszenia kwoty ulgi inwestycyjnej
w związku ze sprzedażą wybudowanego przez podatnika budynku inwentarskiego |
Jednostka wymieniona w poz. nr
3 załącznika nr IV/1/3 do protokółu kontroli. |
- wznowiono postępowanie
podatkowe w związku z koniecznością pomniejszenia powierzchni podlegającej
opodatkowaniu o grunt pod budynkiem kościoła za lata 01-01-1998 – 31-12-2002. |
Jednostka wymieniona w poz. nr
4 załącznika nr IV/1/3 do protokółu kontroli. |
- wznowiono postępowanie
podatkowe w związku z koniecznością pomniejszenia powierzchni podlegającej
opodatkowaniu o grunt pod budynkiem kościoła za lata 01-01-1998 – 31-12-2002. |
Od 01-01-2003 r. :
-
zaprzestano dokonywania wymiaru podatku rolnego dla
jednostek wymienionych w poz. nr 3 i 4 załącznika nr IV/1/3 do protokółu
kontroli w formie przewidzianej dla osób fizycznych. Obaj podatnicy złożyli
stosowne deklaracje na podatek rolny.
-
jednostka wymieniona w poz. nr 1 załącznika nr IV/1/3
do protokółu kontroli złożyła deklarację na podatek rolny.
-
jednostka wymieniona w poz. nr 2 załącznika nr IV/1/3
do protokółu kontroli nadal nie składa deklaracji na podatek rolny. Podatnik
został wezwany do złożenia wyjaśnień w sprawie przyczyny nie złożenia deklaracji
oraz złożenia deklaracji stosownie do przepisów Ordynacji podatkowej. Następnie
zostanie wszczęte postępowanie podatkowe w celu określenia wysokości
zobowiązania podatkowego za rok 2003.
Podatek od nieruchomości:
Jednostka wymieniona w poz. nr 5 załącznika nr IV/1/3 do
protokółu kontroli. |
-dokonano korekty przypisu podatku od nieruchomości za
okres od 01-07-2001 r. do 31-12-2002 r. o kwotę 4,00 zł |
Jednostka wymieniona w poz. nr 6 załącznika nr IV/1/3 do
protokółu kontroli. |
Wszczęto postępowanie podatkowe w celu określenia
wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za okres
01-08-1998 r. do 31-12-2002 r. |
Jednostka wymieniona w poz. nr 7 załącznika nr IV/1/3 do
protokółu kontroli. |
Wezwano do złożenia deklaracji |
Jednostka wymieniona w poz. nr 17 załącznika nr IV/1/3
do protokółu kontroli. |
Wszczęto postępowanie podatkowe w celu określenia
wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za okres
01-08-1998 r. do 31-12-2002 r. |
4.1.4
Dokonywane będą
czynności sprawdzające w trybie przepisów ordynacji podatkowej w celu
zweryfikowania składanych przez podatników deklaracji na podatek od
nieruchomości, z zapisami wynikającymi z ewidencji geodezyjną gruntów.
Sprawdzana będzie prawidłowość
stosowania określonych przez Radę Gminy stawek podatkowych z danymi
uwidocznionymi w składanych deklaracjach.
Wszczęto postępowanie podatkowe, w stosunku do podatnika
wymienionego w poz. 16 załącznika Nr IV/1/3, w celu określenia wysokości
zobowiązania podatkowego za lata 01-01-1998-31-12-2002 w związku z
zastosowaniem do wyliczenia podatku od nieruchomości niższych stawek
podatkowych.
4.1.5
Wszystkie decyzje wymiarowe doręczane będą podatnikom za
potwierdzeniem odbioru w terminie nie późniejszym niż 14 dni przed ustawowym
terminem płatności zobowiązania podatkowego, zgodnie z przepisami ordynacji
podatkowej.
4.1.6.
Przypis podatku na kontach podatników, będących osobami
prawnymi lub jednostkami organizacyjnym nie posiadającymi osobowości prawnej,
dokonywany będzie na podstawie złożonej deklaracji, a w przypadku ich nie
złożenia, po przeprowadzeniu postępowania podatkowego, na podstawie decyzji
organu podatkowego określających wysokość zobowiązania podatkowego i
doręczonych podatnikowi za potwierdzeniem odbioru.
Na kontach podatników będących osobami fizycznymi, którym
nie doręczono decyzji wymiarowych dokonano odpisu określonego decyzją podatku.
Przystąpiono do weryfikacji
danych wykazanych w ewidencji podatkowej z danymi wynikającymi z geodezyjnej
ewidencji gruntów w celu ustalenia właściwej podstawy opodatkowania podatkiem
rolnym.
W stosunku do podatników o
numerach kont (...), (...),(..., ..., ...., .....), u których stwierdzono
niezgodności danych podatkowych z ewidencją geodezyjną wznowiono postępowanie w
celu prawidłowego określenia zobowiązania podatkowego.
U podatnika o numerze konta (...) wyjaśniono z Wydziałem
Geodezji Starostwa Powiatowego w Kraśniku, iż pomyłka zaistniała w ewidencji
geodezyjnej i po jej sprostowaniu powierzchnia przyjęta do wymiaru podatku
zgadza się z powierzchnią geodezyjną
4.1.8
Jednostki wymienione w poz. nr 3 i 4 załącznika nr IV/1/3
do protokółu kontroli, zostały poinformowane o tym iż stosownie do przepisów
ustawy o stosunku państwa do Kościoła Katolickiego posiadając osobowość prawną
zobowiązane są do składania deklaracji podatkowych bez wezwania i opłacania
zadeklarowanego podatku.
4.1.9
Egzekwowane będą odsetki od podatników nieterminowo
regulujących zobowiązania podatkowe stosownie do przepisów Ordynacji
podatkowej. W przypadku wpłat nie pokrywających kwoty zaległości podatkowej
wraz z odsetkami za zwłokę, kwota wpłata będzie zarachowywana proporcjonalnie
na poczet kwoty zaległości i na odsetki zgodnie z obowiązującymi przepisami.
4.1.10
Wyegzekwowano od podatników o numerach kont (...), (...),
(...), brakujące wykazy nieruchomości.
Podatnik o numerze konta (...) nie żyje i nie zostało
przeprowadzone postępowanie spadkowe.
W/w nieruchomość nie posiada żadnego użytkownika i brak
jest możliwości ustalenia kręgu
spadkobierców, dlatego też nie jest
możliwe wyegzekwowanie obowiązku
złożenia wykazu.
4.1.11
Przy udzielaniu ulg w podatku rolnym z tytułu ulg
żołnierskich i ulg z tytułu nabycia gruntów przystąpiono do przestrzegania
przepisów ustawy o podatku rolnym.
Dla sześciu podatników, którym udzielono ulgi żołnierskie
w podatku rolnym uzupełniono brakującą dokumentację potwierdzającą, iż osoba
odbywająca służbę wojskową przed powołaniem do wojska zamieszkiwała i pracowała
w gospodarstwie rolnym podatnika oraz
nie osiągała przychodów z innych źródeł niż gospodarstwo rolne (oświadczenia
statusów)
Od wszystkich podatników, którym udzielono ulgi z tytułu
nabycia gruntów na utworzenie nowego lub powiększenie istniejącego gospodarstwa
zebrano oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania
, że nabyte grunty pochodzą od osób obcych.
4.1.12
Przystąpiono do wyeliminowania nieprawidłowości w zakresie
udzielenia ulg w zapłacie podatku rolnego. Przy podejmowaniu decyzji o
odroczeniu terminu płatności podatku, o rozłożeniu na raty zaległości
podatkowych oraz decyzji o umorzeniu odsetek za zwłokę – przystąpiono do
zbierania materiałów dowodowych takich jak: protokoły o stanie majątkowym
podatnika , zaświadczenia lekarskie lub innych dochodów określających sytuację
majątkową podatnika ( np. zaświadczenie z PUP, Opieki Społecznej).
W decyzjach podatkowych o umorzeniu zaległości podatkowych
i umorzeniu odsetek zamieszczono pouczenie o trybie i sposobie wniesienia
odwołania.
4.1.13
Decyzje określające wysokość
zobowiązania podatkowego od środków transportowych wydawane będą wyłącznie
przez organ podatkowy tj. Wójta Gminy lub też osobę przez niego upoważnioną.
4.1.14.
Podejmowanie czynności
egzekucyjnych :
-
upomnienia na zaległości podatkowe wystawiane będą
niezwłocznie po zaksięgowaniu wpłat po terminach płatności kolejnych rat
podatku. Sołtysi zostaną zobligowani do niezwłocznego doręczania wystawionych
upomnień i zwrotu potwierdzeń ich doręczenia do Urzędu.
-
tytuły wykonawcze wystawiane będą niezwłocznie po
upływie terminu określonego w upomnieniu. Nie wystawianie tytułów wykonawczych
w stosunku do niektórych podatników spowodowane było tym iż Urząd Skarbowy nie
mógł wyegzekwować od nich żadnych należności – wystawiał protokóły
nieściągalności, a Urząd Gminy był obciążany każdorazowo kosztami
egzekucyjnymi.
-
osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym nie
posiadającym osobowości prawnej, którzy nie uregulowali ciążącego na nich
zobowiązania podatkowego, będą wystawiane tytuły wykonawcze lub będzie
stosowane zabezpieczenie należnego podatku przez wpis hipoteki przymusowej na
posiadanych nieruchomościach.
1)
podatnik o numerze konta (...) dokonał wpłaty zaległego
podatku za 2002 r, którego termin płatności był przesunięty do 30-07-2003 r.
oraz uregulował należność za okres od 01 do 06 2003 r. dnia 21-07-2003 r.
Dokonano zarachowania wpłaty na poczet należności i odsetek
2)
podatnik o numerze konta (...) uregulował całą
zaległość w kwocie 17 901,36 zł wraz z należnymi odsetkami w kwocie 3 794,90
zł.
3)
Podatnik o numerze konta (...) nie uregulował
zaległego, ani bieżącego podatku w związku z tym zostało wszczęte postępowanie
egzekucyjne.
4)
Podatnik o numerze konta (....) nie uregulował
zaległego podatku, złożył natomiast podanie o rozłożenie zaległości na raty.
Wójt Gminy uwzględniając prośbę podatnika wydał decyzję o rozłożeniu na 12 rat
zaległości oraz o umorzeniu odsetek. W związku z powyższym egzekucja została
wstrzymana. Podatnik po uregulowaniu dwóch rat zaprzestał płacenia zaległego
podatku. Do Urzędu Skarbowego złożono wniosek o podjęcie zawieszonej egzekucji.
Termin płatności rat od 01 do 08 za bieżący rok na wniosek podatnika został
przesunięty do dnia 30-08-2003 r.
5)
Podatnik o numerze konta (....) uregulował istniejącą
zaległość podatkową w kwocie 172,11 zł wraz w należnymi odsetkami w kwocie
51,20 zł.
Przy podejmowaniu czynności
związanych z egzekucją rozważać się będzie możliwość umorzenia zaległości
podatkowej z urzędu, jeżeli m. in. zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w
postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty przewyższającej wydatki
egzekucyjne lub kwota zaległości podatkowej nie przekracza pięciokrotności
wartości kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym.
4.1.15
Przy umarzaniu zaległości podatkowych lub odsetek oraz
odraczaniu terminu płatności, jak również rozkładaniu na raty zapłaty podatku
czy też odraczaniu lub rozkładaniu na raty zapłaty zaległości podatkowej
podatnikom będącym przedsiębiorcami, przestrzega się zasad ustalonych w
przepisach ustawy o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej
dla przedsiębiorców. Od przedsiębiorców ubiegających się o pomoc, żąda się
złożenia informacji dotyczących pomocy udzielonej im w okresie trzech lat
poprzedzających dzień złożenia wniosku o udzielonej im pomocy. Do czasu
przedłożenia tej informacji nie wszczyna się postępowania podatkowego, a jeśli
taka informacja nie wpłynie pozostawia się wniosek bez rozpatrzenia.
4.1.16
Sporządzono zaległe sprawozdania
z udzielonej pomocy publicznej, oraz o zaległościach przedsiębiorców we
wpłatach środków publicznych za I,III,IV kw. 2002 r. oraz zbiorcze za cały 2002
rok i przekazano w formie elektronicznej do regionalnej izby obrachunkowej.
Sprawozdania za I i II kw. 2003
r. sporządzono w terminie i również przekazano elektronicznie do RIO.
4.1.17
Przy udzieleniu zwolnienia od podatku rolnego użytków
rolnych, na których zaprzestano produkcji rolnej będą przestrzegane przepisy
art.22 ust 1 pkt.7 ustawy o podatku rolnym oraz uchwały Rady Gminy.
4.1.18
W celu zapewnienia powszechności
opodatkowania podatkiem od środków transportowych na bieżąco aktualizuje się
stan środków transportowych na podstawie informacji otrzymywanych co miesiąc ze
Starostwa Powiatowego.
W stosunku do podatników, którzy
nie zgłosili pojazdów do opodatkowania w latach 2000-2002 r. wydano postanowienia
o wszczęciu postępowania w sprawie określenia wysokości podatku od środków
transportowych.
4.1.19
Ewidencję księgową podatku od
środków transportowych uzupełniono, informacją o wyposażeniu pojazdu w
katalizator i system zawieszenia.
4.1.20
Egzekwowane będą odsetki od
podatników nieterminowo regulujących zobowiązania podatkowe.
W przypadku wpłaty nie
pokrywającej kwoty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę, kwota
wpłaty będzie zarachowywana proporcjonalnie na poczet kwoty zaległości i na odsetki
zgodnie z obowiązującymi przepisami.
4.1.21
Egzekwuje się od podatników –
właścicieli środków transportowych - prawidłowe obliczanie należnego podatku,
licząc od pierwszego dnia miesiąca następnego, po miesiącu w którym pojazd
został zarejestrowany.
Przy opodatkowaniu przyczep wchodzących w skład zespołu
pojazdów stosuje się stawki określone przez Radę Gminy w zależności od
dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów.
4.1.22
Przystąpiono do obowiązku pobierania opłaty skarbowej w
zakresie administracji, w tym od podań i załączników do podań.
Uzupełniono brakującą opłatę skarbową w kwocie 10,00 zł.
od dwóch podań o przyznaniu zwolnienia w
podatku rolnym z tytułu nabycia gruntów.
Na wydawanych podaniach, zaświadczeniach umieszcza się
adnotację ze wskazaniem podstawy prawnej zwolnienia.
4.1.23.
Przy ustalaniu i pobieraniu opłat
za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przestrzegane
są zasady określone w przepisach ustawy
o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
(t. j. Dz. U. Nr 147 z 2002 r.,
poz. 1231 z późn. zm.)
Nieprawidłowości w zakresie pobranych opłat w 2002 r. są na bieżąco
eliminowane i usuwane (nadpłaty jak i niedobory uwzględniane i regulowane
są przy wnoszeniu opłat w bieżącym
roku, a
w br. opłaty przez posiadających
zezwolenia są regulowane w ratach).
4.1.24
Zostanie przygotowany i
przedłożony Radzie Gminy projekt uchwały o ustaleniu wysokości stawki
procentowej opłaty adiacenckiej, która będzie stosowana w sytuacji:
-
wzrostu wartości nieruchomości w wyniku jej podziału,
-
wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego budową
urządzeń infrastruktury technicznej,
4.1.25.
Zostanie przygotowany i
przedłożony Radzie Gminy projekt Uchwały ustalający wysokość stawki procentowej
służącej do naliczenia opłat z tytułu wzrostu wartości nieruchomości
objętych zmianą planu zagospodarowania przestrzennego gminy dla terenów , gdzie
jej stawkę ustalono w wysokości „0”.
4.1.26.
Zaprowadzono ewidencję
analityczną dochodów z majątku gminy.
4.1.27.
Dochody z majątku gminy
klasyfikuje się zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów.
4.1.28
Użytkownik wieczysty wymieniony w
poz. Nr 4 załącznika nr IV/1/24 do protokółu uznając swoje zobowiązania
względem Gminy z tytułu wieczystego użytkowania za lata 1996 do 2003 złożył
podanie o umorzenie istniejącej zaległości w kwocie 11 019,00 zł. Po jego
rozpatrzeniu zostanie podjęta stosowna decyzja na podstawie dokonanych ustaleń
faktycznych i prawnych.
W przyszłości powstałe zaległości
z tytułu wieczystego użytkowania egzekwowane będą zgodnie z przepisami kodeksu
postępowania cywilnego na zasadach egzekucji sądowej z zachowaniem przepisów o
przedawnieniu.
Ad. 4.2.
4.2.1
Dokonano wypłacenia Wójtowi Gminy kwoty 496,14 zł tytułem zaniżonego ekwiwalentu za urlop
wypoczynkowy
4.2.2
Wypłacone kwoty nagród jubileuszowych w zawyżonej wysokości 127,54 zł zostały zwrócone.
4.2.3
Dokonano korekty funduszu świadczeń socjalnych w
wysokości 111,47 zł
4.2.4
Ustalono zasady korzystania przez Klub Sportowy
(....) ze składników majątku gminy -
opracowano w tej sprawie stosowne zarządzenie Wójta Gminy Wilkołaz
4.2.5.
W
ogłoszeniach o przetargach nieograniczonych
podajemy termin określając czy
termin realizacji zamówienia jest terminem pożądanym, czy wymaganym.
4.2.6.
Opracowując specyfikację
istotnych warunków zamówienia ujmujemy w jej treści :
-
określenie czy
termin wykonania umowy jest pożądany czy wymagany
-
podajemy
informację o sposobie podziału zabezpieczenia należytego wykonania umowy
na zabezpieczenie z tytułu prawidłowego wykonania umowy oraz zabezpieczenie z
tytułu rękojmi
4.2.7.
Przyjęto
do realizacji zasadę ustalania i pobierania zabezpieczenia
należytego wykonania umowy określonych w
przepisach art. 75 ustawy o zamówieniach publicznych oraz rozporządzenia
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
(Dz. U. Nr 115, poz. 1002), w
szczególności: będziemy na to zwracać
uwagę, aby zabezpieczenie należytego wykonania umowy wnoszone było na
cały okres obowiązywania
umowy wliczając okres nie wcześniejszy niż 30 dni
od dnia odbioru ostatecznego (w części gwarantującej należyte wykonanie)
i 14 dni po upływie terminu
rękojmi.
4.2.8.
Przestrzegane
będą procedury ustawy o zamówieniach publicznych ze szczególnym uwzględnieniem
określenia wartości zamówień.
Ad. 5.
5.1.
Przystąpiono do przygotowywania
projektu wieloletniego programu gospodarowania zasobem mieszkaniowym gminy oraz
zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy,
który zostanie przedstawiony do uchwalenia Radzie Gminy.
5.2.
Informacja o stanie mienia
komunalnego, przedkładana Radzie Gminy, sporządzana będzie rzetelnie w oparciu
o prowadzony rejestr, ujmujący dane dotyczące dochodów uzyskiwanych z tytułu
wykonywania prawa własności oraz innych niż własność praw majątkowych, aktualny
stan poszczególnych składników mienia znajdującego się w zasobach gminy oraz
sposób jego zagospodarowania.
5.3.
Zostały podjęte przygotowania do
komunalizacji gruntów pod drogami gminnymi
z uwzględnieniem przepisów :
-
art. 73 ustawy z dnia 13 października 1998 r. –
Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną,
-
art. 51 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o
drogach publicznych,
-
art. 172 i następne kodeksu cywilnego dotyczące
zasiedzenia.
Drogi będą skomunalizowane
sukcesywnie poszczególnymi miejscowościami.
5.4.
W przypadku planowanego wydzierżawienia lub
sprzedaży nieruchomości będących własnością gminy, sporządzany będzie wykaz
tych gruntów, stosownie do przepisu art. 35 ust. 1 ustawy o gospodarowaniu
nieruchomościami. Wykaz ten wywieszany będzie na okres 21 dni w siedzibie
Urzędu, a poza tym o wywieszeniu tego wykazu podana będzie informacja w prasie
lokalnej. Wykaz nieruchomości przeznaczonych do oddania w dzierżawę lub do
sprzedaży, zawierał będzie dane wymagane przez art. 35 ust. 2 w/w ustawy.
5.5
W obowiązującej instrukcji w sprawie ustalenia zasad
rachunkowości oraz planów kont dla
budżetu gminy oraz jednostki budżetowej
Urząd Gminy w załączniku Nr 2
w zasadach funkcjonowania kont księgi głównej i kont ksiąg pomocniczych - konta bilansowe wprowadzono zmiany w zapisie
konta 011 które stanowią nowe brzmienie tego konta
Konto 011 - Środki trwałe służy do ewidencji stanu
zwiększeń i zmniejszeń wartości
początkowej środków trwałych związanych z
wykonywaną działalnością jednostki których wartość początkowa przekracza 3.500 zł. Wyksięgowano z konta
011 składniki majątkowe o wartości poniżej 3.500 zł i ujęto je na koncie 013.
5.6.
W związku z nieodpłatnym przekazaniem przez Radę Gminy
Wilkołaz na majątek (...) w Kraśniku
wybudowanych w 2002 r. przez gminę
urządzeń energetycznych wszczęto procedurę do dochodzenia poniesionych
kosztów poprzez wystosowanie wezwania
do zapłaty z zakreśleniem skutku w postaci skierowania sprawy na drogę
postępowania sądowego.
Przygotowano również projekt
pozwu.
Ad. 6.
6.1
Polecono Skarbnikowi Gminy opracowanie planu finansowego
dla jednostki budżetowej Urząd Gminy w/g stanu na dzień 1.01.2003 roku oraz po dokonaniu zmian w/g
stanu na dzień 30.06.2003 roku oraz przestrzeganie wprowadzania
dokonywanych zmian.
6.2
Zobowiązano do przestrzegania zasad ,że zakład budżetowy
nie będzie przekazywał do budżetu wpłat nadwyżek środków obrotowych, a kwoty należne budżetowi z tego
tytułu potrącane są z przysługujących zakładowi
dotacji w następnym roku.
Z poważaniem