Wilkołaz, 2003.08.22

 

 

 

                                                                     P a n

                                                                             Marek Poniatowski

                                                                             Prezes  Regionalnej Izby

                                                                                          Obrachunkowej

                                                                              w  Lublinie

 

 

 

          W nawiązaniu do pisma z dnia 18 lipca 2003 roku znak: RIO-091/5/2003 Urząd Gminy Wilkołaz informuje o realizacji zaleceń pokontrolnych :

 

Ad. 1.

1.1.

W najbliższym czasie zostaną przygotowane wszystkie zmiany do statutu Gminy  wynikające ze znowelizowanej ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( tekst jednolity Dz. U. z 2001 roku Nr 142 poz. 1591 z późniejszymi zmianami ) oraz zmiany wprowadzone przepisami art. 43 ustawy z dnia 20 czerwca 2002 roku o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta ( Dz. U. Nr 113 poz. 984 z późniejszymi zmianami ) .

W projekcie nowego statutu gminy będą więc uwzględnione zmiany wskazane w zaleceniach pokontrolnych.

Następnie nowy projekt statutu gminy wraz z projektem uchwały w sprawie uchwalenia jednolitego tekstu Statutu Gminy Wilkołaz zostanie przedstawiony Radzie Gminy do przyjęcia.

 

1.2.

Pismem z dnia 08 sierpnia 2003 roku zostały powierzone p.(...) – Skarbnikowi Gminy obowiązki i odpowiedzialność w zakresie prowadzenia rachunkowości stosownie do przepisów art. 35 ust. 1 ustawy o finansach publicznych oraz art. 4 ust. 5 ustawy o rachunkowości.

 

1.3.

Opracowano projekt uchwały Rady Gminy Wilkołaz w sprawie określenia formy organizacyjno-prawnej jednostek oświatowych Gminy Wilkołaz. Projekt zostanie przekazany do uchwalenia przez Radę Gminy na najbliższą sesję .

Uchwała dotyczy Szkoły Podstawowej w Marianówce, Szkoły Podstawowej w Ostrowie, Szkoły Podstawowej im. Królowej Jadwigi w Rudniku Szlacheckim, które zostały określone jako jednostki budżetowe .

W celu określenia formy organizacyjno-prawnej Przedszkola Gminnego w Wilkołazie zostanie przygotowany projekt uchwały RG dotyczący przekształcenia z dniem 01 stycznia 2004 roku przedszkola  z zakładu budżetowego w jednostkę budżetową gminy.

Po uchwaleniu uchwały zostaną przekazane radom pedagogicznym poszczególnych szkół i przedszkola celem naniesienia stosownych zmian w statutach wymienionych jednostek.

Forma organizacyjno-prawna Szkoły Podstawowej im.T.Kościuszki w Wilkołazie , a także Gimnazjum w Wilkołazie została określona w § 1 Uchwały Nr VI/33/2003 Rady Gminy Wilkołaz  z dnia 31 marca 2003 w sprawie utworzenia Zespołu Szkół w Wilkołazie. Zgodnie z tą uchwałą z dniem 01 września 2003 roku w/w jednostki zostały połączone w Zespół Szkół i działają jako jednostka budżetowa gminy.

 

1.4.

W okresie od 28 kwietnia 2003 r. do 10 lipca 2003 r. została przeprowadzona kontrola wewnętrzna w jednostkach budżetowych , tj. Gminnym  Zespole Obsługi Szkół i Szkole Podstawowej w Marianówce.

Kontrolą finansową zostaną objęte wszystkie jednostki organizacyjne gminy.

 

 

Ad. 2.

 

2.1.

Polecono Skarbnikowi Gminy w br. prawidłowo prowadzić  ewidencję operacji gospodarczych w księdze głównej budżetu gminy poprzez :

              -   prawidłowe ewidencjonowanie dotacji przekazanych dla

                  Przedszkola Gminnego

                 - przestrzegać na podstawie rocznego sprawozdania przeksięgowania               wydatków zrealizowanych przez U.G.

                 - prawidłowego ewidencjonowania dochodów realizowanych przez                 OPS i GZOS

-         prawidłowe ewidencjonowanie  pożyczki zaciągniętej w WFOŚiGW

 

2.2.

Zobowiązano Skarbnika Gminy do bieżącego ewidencjonowanie operacji gospodarczych w księgach rachunkowych danego miesiąca.

Zobowiązano kasjera U.G do ujmowania operacji gotówkowych    w raportach kasowych w dniu w którym zostały dokonane.

 

 

 

2.3

Zobowiązano osobę odpowiedzialną za prowadzenie ksiąg rachunkowych do prowadzenia zapisów zgodnych pomiędzy faktycznym przebiegiem operacji gospodarczej, a treścią zapisu  księgowego dotyczącego tej operacji

 

2.4.

Zobowiązano Skarbnika Gminy do:    

              -   przestrzegania terminowego sporządzania bilansu jednostkowego         Urzędu Gminy oraz egzekwowania bilansów jednostkowych od

                    kierowników pozostałych jednostek organizacyjnych                                                            - sporządzania sprawozdań budżetowych dla Urzędu Gminy, oraz

                    sporządzania kwartalnych sprawozdań RB-Z o stanie zobowiązań                   według tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń oraz                                         egzekwowanie o Kierownika OPS w Wilkołazie sporządzania

                    sprawozdań Rb-N o stanie należności

-         wykazywania w sprawozdaniu Rb-28S kwot wynikających z            ewidencji księgowej

 

 

Ad. 3.

 

3.1

Zobowiązano osobę prowadzącą raporty kasowe do sporządzania  zastępczych dowodów księgowych i dołączania ich pod raporty  kasowe.         

                                                          

3.2

Zobowiązano Skarbnika Gminy do przeprowadzania doraźnych  kontroli zgodności rzeczywistego stanu gotówki w kasie ze stanem  ewidencyjnym oraz kontroli raportów kasowych.

 

3.3

Zobowiązano Skarbnika Gminy do rzetelnej inwentaryzacji  rozrachunków drogą potwierdzenia lub weryfikacji sald wykazanych  na kontach rozrachunkowych oraz prawidłowe ujmowanie zapłaty  wobec dostawców w księgach rachunkowych.

 

3.4

Zobowiązano Skarbnika Gminy do terminowego regulowania zobowiązań pieniężnych z tytułu wykonanych robót,  dostaw i usług w  terminach wynikających z zawartych umów.

 

 

 

Ad. 4.

 

4.1.1.

 Uzupełniono dokumentację o deklaracje podatkowe od samorządowych instytucji kultury i jednostek organizacyjnych gminy. Dokonano korekty sprawozdań z wykonania podstawowych dochodów podatkowych (Rb-PDP) za I półrocze 2002 r. i przekazano do RIO. Przy sporządzaniu  kolejnych sprawozdań zostanie zwrócona szczególna uwaga na ich rzetelność i prawidłowość..

 

4.1.2.

 Uzgodniono z Lasami Państwowymi Nadleśnictwo (…) że wykazywane w deklaracji podatkowej 3,65 ha fizycznych lasów zwolnionych od podatku leśnego na podstawie art. 62 ustawy o lasach nie ma sporządzonego planu urządzenia lasu. Ustalono kwotę zwolnienia i dokonano korekty wniosku za I półrocze 2002 r i przekazano do RIO w Lublinie. Wniosek za I półrocze 2003 r. sporządzono zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad obliczania i trybu przekazywania gminom kwoty rekompensującej dochody utracone z tytułu ustawowych ulg i zwolnień.

 

4.1.3.

W związku z niedopełnieniem obowiązku złożenia deklaracji podatkowych przez podatników dokonano:

 

Podatek rolny:

 

Jednostka wymieniona w poz. nr 1 załącznika nr IV/1/3 do protokółu kontroli.

- wszczęto postępowanie podatkowe z urzędu w sprawie określenia wysokości zobowiązania podatkowego  w podatku rolnym za lata 1998-2002.

- umorzono w/w postępowanie w związku z ustaleniem,  iż obowiązek podatkowy za ten okres ciążył na jednostce wym. w poz. nr 2 zał. nr IV/1/3 do protokółu kontroli, jako bezumownym użytkowniku( w latach 1998-1999 r. powierzchnia była uwzględniana w składanej deklaracji).

 

 

 

 

Jednostka wymieniona w poz. nr 2 załącznika nr IV/1/3 do protokółu kontroli.

- wznowiono postępowanie podatkowe za okres 01-01-2000 – 31-12-2002 r. w związku z:

1)      bezumownym użytkowaniem gruntu o pow. 1,00 ha od jednostki wym. w poz. nr 1 zał. nr IV/1/3 do protokółu kontroli

2)      koniecznością skorygowania powierzchni podlegającej opodatkowaniu z pow. 2,22 ha przeliczeniowych na 2,7386 ha przeliczeniowych.

3)      koniecznością pomniejszenia kwoty ulgi inwestycyjnej w związku ze sprzedażą wybudowanego przez podatnika budynku inwentarskiego

Jednostka wymieniona w poz. nr 3 załącznika nr IV/1/3 do protokółu kontroli.

- wznowiono postępowanie podatkowe w związku z koniecznością pomniejszenia powierzchni podlegającej opodatkowaniu o grunt pod budynkiem kościoła za lata 01-01-1998 – 31-12-2002.

Jednostka wymieniona w poz. nr 4 załącznika nr IV/1/3 do protokółu kontroli.

- wznowiono postępowanie podatkowe w związku z koniecznością pomniejszenia powierzchni podlegającej opodatkowaniu o grunt pod budynkiem kościoła za lata 01-01-1998 – 31-12-2002.

 

Od 01-01-2003 r. :

-         zaprzestano dokonywania wymiaru podatku rolnego dla jednostek wymienionych w poz. nr 3 i 4 załącznika nr IV/1/3 do protokółu kontroli w formie przewidzianej dla osób fizycznych. Obaj podatnicy złożyli stosowne deklaracje na podatek rolny.

-         jednostka wymieniona w poz. nr 1 załącznika nr IV/1/3 do protokółu kontroli złożyła deklarację na podatek rolny.

-         jednostka wymieniona w poz. nr 2 załącznika nr IV/1/3 do protokółu kontroli nadal nie składa deklaracji na podatek rolny. Podatnik został wezwany do złożenia wyjaśnień w sprawie przyczyny nie złożenia deklaracji oraz złożenia deklaracji stosownie do przepisów Ordynacji podatkowej. Następnie zostanie wszczęte postępowanie podatkowe w celu określenia wysokości zobowiązania podatkowego za rok 2003.

 

Podatek od nieruchomości:

Jednostka wymieniona w poz. nr 5 załącznika nr IV/1/3 do protokółu kontroli.

-dokonano korekty przypisu podatku od nieruchomości za okres od 01-07-2001 r. do 31-12-2002 r. o kwotę    4,00 zł

 

 

 

Jednostka wymieniona w poz. nr 6 załącznika nr IV/1/3 do protokółu kontroli.

Wszczęto postępowanie podatkowe w celu określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za okres 01-08-1998 r. do 31-12-2002 r.

Jednostka wymieniona w poz. nr 7 załącznika nr IV/1/3 do protokółu kontroli.

Wezwano do złożenia deklaracji

 

 

Jednostka wymieniona w poz. nr 17 załącznika nr IV/1/3 do protokółu kontroli.

Wszczęto postępowanie podatkowe w celu określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za okres 01-08-1998 r. do 31-12-2002 r.

 

 

4.1.4

 Dokonywane będą czynności sprawdzające w trybie przepisów ordynacji podatkowej w celu zweryfikowania składanych przez podatników deklaracji na podatek od nieruchomości, z zapisami wynikającymi z ewidencji geodezyjną gruntów. Sprawdzana  będzie prawidłowość stosowania określonych przez Radę Gminy stawek podatkowych z danymi uwidocznionymi w składanych deklaracjach.

Wszczęto postępowanie podatkowe, w stosunku do podatnika wymienionego w poz. 16 załącznika Nr IV/1/3, w celu określenia wysokości zobowiązania podatkowego za lata 01-01-1998-31-12-2002 w związku z zastosowaniem do wyliczenia podatku od nieruchomości niższych stawek podatkowych.

 

4.1.5

Wszystkie decyzje wymiarowe doręczane będą podatnikom za potwierdzeniem odbioru w terminie nie późniejszym niż 14 dni przed ustawowym terminem płatności zobowiązania podatkowego, zgodnie z przepisami ordynacji podatkowej.

 

4.1.6.

Przypis podatku na kontach podatników, będących osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnym nie posiadającymi osobowości prawnej, dokonywany będzie na podstawie złożonej deklaracji, a w przypadku ich nie złożenia, po przeprowadzeniu postępowania podatkowego, na podstawie decyzji organu podatkowego określających wysokość zobowiązania podatkowego i doręczonych podatnikowi za potwierdzeniem odbioru.

Na kontach podatników będących osobami fizycznymi, którym nie doręczono decyzji wymiarowych dokonano odpisu określonego decyzją podatku.

 

4.1.7

Przystąpiono do weryfikacji danych wykazanych w ewidencji podatkowej z danymi wynikającymi z geodezyjnej ewidencji gruntów w celu ustalenia właściwej podstawy opodatkowania podatkiem rolnym.

W stosunku do podatników o numerach kont (...), (...),(..., ..., ...., .....), u których stwierdzono niezgodności danych podatkowych z ewidencją geodezyjną wznowiono postępowanie w celu prawidłowego określenia zobowiązania podatkowego.

U podatnika o numerze konta (...) wyjaśniono z Wydziałem Geodezji Starostwa Powiatowego w Kraśniku, iż pomyłka zaistniała w ewidencji geodezyjnej i po jej sprostowaniu powierzchnia przyjęta do wymiaru podatku zgadza się z powierzchnią geodezyjną

 

4.1.8

Jednostki wymienione w poz. nr 3 i 4 załącznika nr IV/1/3 do protokółu kontroli, zostały poinformowane o tym iż stosownie do przepisów ustawy o stosunku państwa do Kościoła Katolickiego posiadając osobowość prawną zobowiązane są do składania deklaracji podatkowych bez wezwania i opłacania zadeklarowanego podatku.

 

4.1.9

Egzekwowane będą odsetki od podatników nieterminowo regulujących zobowiązania podatkowe stosownie do przepisów Ordynacji podatkowej. W przypadku wpłat nie pokrywających kwoty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę, kwota wpłata będzie zarachowywana proporcjonalnie na poczet kwoty zaległości i na odsetki zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

4.1.10

Wyegzekwowano od podatników o numerach kont (...), (...), (...), brakujące wykazy nieruchomości.

Podatnik o numerze konta (...) nie żyje i nie zostało przeprowadzone postępowanie spadkowe.

W/w nieruchomość nie posiada żadnego użytkownika i brak jest możliwości  ustalenia kręgu spadkobierców, dlatego też nie  jest możliwe  wyegzekwowanie obowiązku złożenia wykazu.

 

4.1.11

Przy udzielaniu ulg w podatku rolnym z tytułu ulg żołnierskich i ulg z tytułu nabycia gruntów przystąpiono do przestrzegania przepisów ustawy o podatku rolnym.

Dla sześciu podatników, którym udzielono ulgi żołnierskie w podatku rolnym uzupełniono brakującą dokumentację potwierdzającą, iż osoba odbywająca służbę wojskową przed powołaniem do wojska zamieszkiwała i pracowała w gospodarstwie rolnym podatnika  oraz nie osiągała przychodów z innych źródeł niż gospodarstwo rolne (oświadczenia statusów)

Od wszystkich podatników, którym udzielono ulgi z tytułu nabycia gruntów na utworzenie nowego lub powiększenie istniejącego gospodarstwa zebrano oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania , że nabyte grunty pochodzą od osób obcych.

 

4.1.12

Przystąpiono do wyeliminowania nieprawidłowości w zakresie udzielenia ulg w zapłacie podatku rolnego. Przy podejmowaniu decyzji o odroczeniu terminu płatności podatku, o rozłożeniu na raty zaległości podatkowych oraz decyzji o umorzeniu odsetek za zwłokę – przystąpiono do zbierania materiałów dowodowych takich jak: protokoły o stanie majątkowym podatnika , zaświadczenia lekarskie lub innych dochodów określających sytuację majątkową podatnika ( np. zaświadczenie z PUP, Opieki Społecznej).

W decyzjach podatkowych o umorzeniu zaległości podatkowych i umorzeniu odsetek zamieszczono pouczenie o trybie i sposobie wniesienia odwołania.

 

4.1.13

Decyzje określające wysokość zobowiązania podatkowego od środków transportowych wydawane będą wyłącznie przez organ podatkowy tj. Wójta Gminy lub też osobę przez niego upoważnioną.

 

4.1.14.

Podejmowanie czynności egzekucyjnych :

 

-         upomnienia na zaległości podatkowe wystawiane będą niezwłocznie po zaksięgowaniu wpłat po terminach płatności kolejnych rat podatku. Sołtysi zostaną zobligowani do niezwłocznego doręczania wystawionych upomnień i zwrotu potwierdzeń ich doręczenia do Urzędu.

 

-         tytuły wykonawcze wystawiane będą niezwłocznie po upływie terminu określonego w upomnieniu. Nie wystawianie tytułów wykonawczych w stosunku do niektórych podatników spowodowane było tym iż Urząd Skarbowy nie mógł wyegzekwować od nich żadnych należności – wystawiał protokóły nieściągalności, a Urząd Gminy był obciążany każdorazowo kosztami egzekucyjnymi.

 

-         osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej, którzy nie uregulowali ciążącego na nich zobowiązania podatkowego, będą wystawiane tytuły wykonawcze lub będzie stosowane zabezpieczenie należnego podatku przez wpis hipoteki przymusowej na posiadanych nieruchomościach.

 

1)      podatnik o numerze konta (...) dokonał wpłaty zaległego podatku za 2002 r, którego termin płatności był przesunięty do 30-07-2003 r. oraz uregulował należność za okres od 01 do 06 2003 r. dnia 21-07-2003 r. Dokonano zarachowania wpłaty na poczet należności i odsetek

2)      podatnik o numerze konta (...) uregulował całą zaległość w kwocie 17 901,36 zł wraz z należnymi odsetkami w kwocie 3 794,90 zł.

3)      Podatnik o numerze konta (...) nie uregulował zaległego, ani bieżącego podatku w związku z tym zostało wszczęte postępowanie egzekucyjne.

4)      Podatnik o numerze konta (....) nie uregulował zaległego podatku, złożył natomiast podanie o rozłożenie zaległości na raty. Wójt Gminy uwzględniając prośbę podatnika wydał decyzję o rozłożeniu na 12 rat zaległości oraz o umorzeniu odsetek. W związku z powyższym egzekucja została wstrzymana. Podatnik po uregulowaniu dwóch rat zaprzestał płacenia zaległego podatku. Do Urzędu Skarbowego złożono wniosek o podjęcie zawieszonej egzekucji. Termin płatności rat od 01 do 08 za bieżący rok na wniosek podatnika został przesunięty do dnia 30-08-2003 r.

5)      Podatnik o numerze konta (....) uregulował istniejącą zaległość podatkową w kwocie 172,11 zł wraz w należnymi odsetkami w kwocie 51,20 zł.

 

Przy podejmowaniu czynności związanych z egzekucją rozważać się będzie możliwość umorzenia zaległości podatkowej z urzędu, jeżeli m. in. zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty przewyższającej wydatki egzekucyjne lub kwota zaległości podatkowej nie przekracza pięciokrotności wartości kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym.

 

4.1.15

Przy umarzaniu zaległości podatkowych lub odsetek oraz odraczaniu terminu płatności, jak również rozkładaniu na raty zapłaty podatku czy też odraczaniu lub rozkładaniu na raty zapłaty zaległości podatkowej podatnikom będącym przedsiębiorcami, przestrzega się zasad ustalonych w przepisach ustawy o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców. Od przedsiębiorców ubiegających się o pomoc, żąda się złożenia informacji dotyczących pomocy udzielonej im w okresie trzech lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o udzielonej im pomocy. Do czasu przedłożenia tej informacji nie wszczyna się postępowania podatkowego, a jeśli taka informacja nie wpłynie pozostawia się wniosek bez rozpatrzenia.

 

4.1.16

Sporządzono zaległe sprawozdania z udzielonej pomocy publicznej, oraz o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach środków publicznych za I,III,IV kw. 2002 r. oraz zbiorcze za cały 2002 rok i przekazano w formie elektronicznej do regionalnej izby obrachunkowej.

Sprawozdania za I i II kw. 2003 r. sporządzono w terminie i również przekazano elektronicznie do RIO.

 

 

 

 

4.1.17

Przy udzieleniu zwolnienia od podatku rolnego użytków rolnych, na których zaprzestano produkcji rolnej będą przestrzegane przepisy art.22 ust 1 pkt.7 ustawy o podatku rolnym oraz uchwały Rady Gminy.

 

4.1.18

W celu zapewnienia powszechności opodatkowania podatkiem od środków transportowych na bieżąco aktualizuje się stan środków transportowych na podstawie informacji otrzymywanych co miesiąc ze Starostwa Powiatowego.

W stosunku do podatników, którzy nie zgłosili pojazdów do opodatkowania w latach 2000-2002 r. wydano postanowienia o wszczęciu postępowania w sprawie określenia wysokości podatku od środków transportowych.

 

4.1.19

Ewidencję księgową podatku od środków transportowych uzupełniono, informacją o wyposażeniu pojazdu w katalizator i system zawieszenia.

 

4.1.20

Egzekwowane będą odsetki od podatników nieterminowo regulujących zobowiązania podatkowe.

W przypadku wpłaty nie pokrywającej kwoty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę, kwota wpłaty będzie zarachowywana proporcjonalnie na poczet kwoty zaległości i na odsetki zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

4.1.21

Egzekwuje się od podatników – właścicieli środków transportowych - prawidłowe obliczanie należnego podatku, licząc od pierwszego dnia miesiąca następnego, po miesiącu w którym pojazd został zarejestrowany.

Przy opodatkowaniu przyczep wchodzących w skład zespołu pojazdów stosuje się stawki określone przez Radę Gminy w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów.

 

4.1.22

Przystąpiono do obowiązku pobierania opłaty skarbowej w zakresie administracji, w tym od podań i załączników do podań.

Uzupełniono brakującą opłatę skarbową w kwocie 10,00 zł. od dwóch podań o przyznaniu zwolnienia  w podatku rolnym z tytułu nabycia gruntów.

Na wydawanych podaniach, zaświadczeniach umieszcza się adnotację ze wskazaniem podstawy prawnej zwolnienia.

 

4.1.23.     

Przy ustalaniu i pobieraniu opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przestrzegane są  zasady określone w przepisach ustawy o wychowaniu  w trzeźwości i przeciwdziałaniu  alkoholizmowi  (t. j.  Dz. U. Nr 147 z 2002 r., poz. 1231 z późn. zm.)

Nieprawidłowości w zakresie  pobranych opłat w 2002 r. są na bieżąco eliminowane i usuwane (nadpłaty jak i niedobory uwzględniane i regulowane są  przy wnoszeniu opłat w bieżącym roku,  a  w  br. opłaty przez posiadających zezwolenia są regulowane w ratach).

 

4.1.24

Zostanie przygotowany i przedłożony Radzie Gminy projekt uchwały o ustaleniu wysokości stawki procentowej opłaty adiacenckiej, która będzie stosowana w sytuacji:

-         wzrostu wartości nieruchomości w wyniku jej podziału,

-         wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego budową urządzeń infrastruktury technicznej,

 

4.1.25.

Zostanie przygotowany i przedłożony Radzie Gminy projekt Uchwały ustalający wysokość stawki   procentowej  służącej do naliczenia opłat z tytułu wzrostu wartości nieruchomości objętych zmianą planu zagospodarowania przestrzennego gminy dla terenów , gdzie jej stawkę ustalono w wysokości „0”.

 

4.1.26.

Zaprowadzono ewidencję analityczną dochodów z majątku gminy.

 

4.1.27.

Dochody z majątku gminy klasyfikuje się zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów.

 

4.1.28

Użytkownik wieczysty wymieniony w poz. Nr 4 załącznika nr IV/1/24 do protokółu uznając swoje zobowiązania względem Gminy z tytułu wieczystego użytkowania za lata 1996 do 2003 złożył podanie o umorzenie istniejącej zaległości w kwocie 11 019,00 zł. Po jego rozpatrzeniu zostanie podjęta stosowna decyzja na podstawie dokonanych ustaleń faktycznych i prawnych.

W przyszłości powstałe zaległości z tytułu wieczystego użytkowania egzekwowane będą zgodnie z przepisami kodeksu postępowania cywilnego na zasadach egzekucji sądowej z zachowaniem przepisów o przedawnieniu.

 

 

Ad. 4.2.

 

 4.2.1

Dokonano wypłacenia Wójtowi Gminy kwoty 496,14 zł          tytułem zaniżonego ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy                       

 

 4.2.2

Wypłacone kwoty nagród jubileuszowych w zawyżonej  wysokości 127,54 zł zostały zwrócone.

 

 4.2.3

Dokonano korekty funduszu świadczeń socjalnych w wysokości  111,47 zł

 

 4.2.4

Ustalono zasady korzystania przez Klub Sportowy (....)   ze składników majątku gminy - opracowano  w tej sprawie stosowne   zarządzenie Wójta Gminy Wilkołaz

 

4.2.5.       

W ogłoszeniach o przetargach nieograniczonych  podajemy  termin określając czy termin realizacji zamówienia jest terminem pożądanym, czy wymaganym.

 

 

4.2.6.       

Opracowując specyfikację istotnych warunków zamówienia ujmujemy w jej treści :

-         określenie  czy termin wykonania umowy jest pożądany czy wymagany

-         podajemy  informację o sposobie podziału zabezpieczenia należytego wykonania umowy na zabezpieczenie z tytułu prawidłowego wykonania umowy oraz zabezpieczenie z tytułu rękojmi

 

4.2.7.       

Przyjęto do realizacji  zasadę  ustalania i pobierania zabezpieczenia należytego wykonania  umowy określonych w przepisach art. 75 ustawy o zamówieniach publicznych oraz rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji  (Dz. U. Nr 115, poz. 1002),  w szczególności: będziemy na to zwracać  uwagę, aby zabezpieczenie należytego wykonania umowy wnoszone  było na  cały okres  obowiązywania umowy  wliczając okres   nie wcześniejszy  niż 30 dni  od dnia odbioru ostatecznego (w części gwarantującej  należyte wykonanie)

i 14 dni po upływie terminu rękojmi.

 

4.2.8.       

Przestrzegane będą procedury ustawy o zamówieniach publicznych ze szczególnym uwzględnieniem określenia wartości zamówień.

 

 

 

Ad. 5.

 

5.1.

Przystąpiono do przygotowywania projektu wieloletniego programu gospodarowania zasobem mieszkaniowym gminy oraz zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, który zostanie przedstawiony do uchwalenia Radzie Gminy.

 

5.2.

Informacja o stanie mienia komunalnego, przedkładana Radzie Gminy, sporządzana będzie rzetelnie w oparciu o prowadzony rejestr, ujmujący dane dotyczące dochodów uzyskiwanych z tytułu wykonywania prawa własności oraz innych niż własność praw majątkowych, aktualny stan poszczególnych składników mienia znajdującego się w zasobach gminy oraz sposób jego zagospodarowania.

 

5.3.

Zostały podjęte przygotowania do komunalizacji gruntów pod drogami gminnymi  z uwzględnieniem przepisów :

-         art. 73 ustawy z dnia 13 października 1998 r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną,

-         art. 51 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych,

-         art. 172 i następne kodeksu cywilnego dotyczące zasiedzenia.

Drogi będą skomunalizowane sukcesywnie poszczególnymi miejscowościami.

 

5.4.

 W przypadku planowanego wydzierżawienia lub sprzedaży nieruchomości będących własnością gminy, sporządzany będzie wykaz tych gruntów, stosownie do przepisu art. 35 ust. 1 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami. Wykaz ten wywieszany będzie na okres 21 dni w siedzibie Urzędu, a poza tym o wywieszeniu tego wykazu podana będzie informacja w prasie lokalnej. Wykaz nieruchomości przeznaczonych do oddania w dzierżawę lub do sprzedaży, zawierał będzie dane wymagane przez art. 35 ust. 2 w/w ustawy.

5.5

W obowiązującej instrukcji w sprawie ustalenia zasad rachunkowości    oraz planów kont dla budżetu gminy oraz jednostki budżetowej  Urząd Gminy  w załączniku Nr 2 w  zasadach   funkcjonowania kont  księgi głównej  i kont ksiąg pomocniczych -   konta bilansowe wprowadzono zmiany w zapisie konta 011 które     stanowią nowe brzmienie tego konta

Konto 011 - Środki trwałe służy do ewidencji stanu zwiększeń i     zmniejszeń wartości początkowej środków trwałych związanych z   wykonywaną działalnością jednostki których wartość początkowa    przekracza 3.500 zł. Wyksięgowano z konta 011 składniki majątkowe o wartości poniżej 3.500 zł i ujęto je na koncie 013.

 

5.6.           

W związku z nieodpłatnym przekazaniem przez Radę Gminy Wilkołaz na majątek (...) w Kraśniku  wybudowanych  w 2002 r.  przez gminę  urządzeń energetycznych wszczęto procedurę do dochodzenia poniesionych kosztów poprzez wystosowanie    wezwania do zapłaty  z zakreśleniem  skutku w postaci skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego.

Przygotowano również projekt pozwu. 

 

 

Ad. 6.      

 

6.1

Polecono Skarbnikowi Gminy opracowanie planu finansowego dla jednostki budżetowej Urząd Gminy w/g stanu na dzień  1.01.2003 roku oraz po dokonaniu zmian w/g stanu na dzień 30.06.2003 roku oraz przestrzeganie wprowadzania dokonywanych  zmian.

                

6.2

Zobowiązano do przestrzegania zasad ,że zakład budżetowy nie będzie przekazywał do budżetu wpłat nadwyżek środków  obrotowych, a kwoty należne budżetowi z tego tytułu potrącane są  z przysługujących zakładowi dotacji w następnym roku.

 

 

 

                                                                            Z poważaniem